Regenschurft?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Regenschurft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-02 17:13

Weet iemand wat dat is?
De pony die nu gekeurd word, en ik ga kopen als ze goed gekeurd word, had (dachten wij) schimmel.
Nu heb ik net Jessica gebelt, ze waren bezig met de keuring. De DA zei dat het geen schimmel was maar regenschurft. Het enigste wat ik nu weet is dat het niet besmettelijk is, maar heeft iemand daar wat meer info over? Verward

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 17:16

Ik ken paarden die altijd buiten staan en door het te vele regenen inderdaad kale plekken op de rug krijgen, van die droge, geirriteerde plekken.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 17:18

ze heft gewoon de schurft aan regen Haha!
(sorry kon het niet laten Tong uitsteken )

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-02 17:19

Ja, dat zou best kunnen want ze staat volgens mij de hele dag in het land maar 's nachts in een stand nu. Weet niet zeker.
Maar hoe geneesd het enzo? Verward

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 17:22

Ik denk het paard niet te veel blootstellen aan regen en de kale plekken met vaseline insmeren, zodat het ook een beetje soepeler wordt en beschermd wordt tegen water.

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 18:10

Regenschurft of rainrot is een bacterie-infectie in de bovenste laag van de huid. Het komt vooral voor op de rug van paarden die veel bij extreem nat weer buiten staan. Het ontstaat vaak bij paarden met een verminderde weerstand.
Bi regenschurft vormen zich korstjes met pus en vuil, die van het paard afvallen. Op die plekken blijven kale plekjes over.

Je kunt het genezen door het paard in een schone droge stal te zetten en de aangedane huid te ontsmetten met desinfecterende shampoo. (wel goed afdrogen daarna, anders heeft het niet veel zin)
Misschien heeft het paard ook een antibioticakuur nodig, maar je dierenarts heeft het toch geconstateerd? Dan zal hij wel weten wanneer dat nodig is Haha!
Ook zou je het paard eventueel iets kunnen geven wat de weerstand verhoogt.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 19:19

Onze paarden hadden eerst ook schurft (dat was wel besmettelijk) en wij hebben toen bij de dierenarts een zelfgemaakt(?) middel gehaald. Het stonk echt vreselijk, maar het heeft echt heel goed geholpen.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 21:18

Regenschurft ontstaat als de huid geen kans krijgt geheel op te drogen en zich te hertstellen van de regenbui. Ik zou je beetje van tijd tot tijd binnen zetten zodat de huid kan opdrogen. Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 21:21

Karin van Maaike van de Vis heeft het ook gehad. PB haar maar even.

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 01:04

Inderdaad, Karin heeft het ook gehad. Zowat haar hele leven al, elk jaar weer, het begint in de herfst en gaat weer over als ze de zomervacht weer krijgen.
De bacterie die het veroorzaakt groeit goed bij warmte en vocht (in de natte wintervacht dus), en het komt sneller voor bij pony's met een verminderde weerstand. De bacterie kan niet tegen zuurstof, dus als het niet te pijnlijk voor je paard is, kun je de korstjes eraf halen, zodat er zuurstof bij de huid kan komen. Voor de behandeling heb je speciale spray, ook kun je betadineshampoo gebruiken. Als het niet zeker is of het rainrot is, kun je door de DA een kweekje laten maken.
Paarden die het eenmaal hebben, blijven er altijd vatbaar voor.
Mijn oplossing om rainrot te voorkomen is heel simpel: een regendeken op in de wei! Dat heb ik bij Karin ook gedaan, en die heeft er nu helemaal geen last meer van!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 01:26

Is lijnzaadolie en knoflook door het voer geen optie om de weerstand en de conditie van de huid te verbeteren?

Knoflook werkt antibacterieel van binnen uit...

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 11:29

paarden met een verminderde weerstand zijn er gevoelig voor. Ze staan veel buiten en zijn dus nat. Ze krijgen korstjes met pus eronder je kunt het plukje haar met huid er zo afpakken.
Droog houden, zo kan het overgaan. De plekjes ontsmetten. (ik gebruik acedermspray ervoor, we hebben vorig jaar 1 shet gehad met rainrot)

Het is dus niets ergs, gelukkig is het geen schimmel!!!!