Wat doe je met veulen als je op wedstrijd gaat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Wat doe je met veulen als je op wedstrijd gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 12:43

Ik vroeg me af, wat doen jullie met je veulen als je op wedstrijd gaat met mams? ALs het veulen straks4 maanden oud is wil ik het toch eens gaan proberen, maar wat doe je met je veulen? Laat je die een dag alleen thuis?
Kan dat?
Is het uberhaupt wel mogelijk om op wedstrijd te gaan?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 13:31

Mee in de trailer en voldoende kansen en mogelijkheden geven om te drinken.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 13:39

Het veulen van mijn stalgenoot is begin april geboren. Ze gaat vanaf 1 mei alweer op wedstrijd. Gewoon laat heen gaan en na de proef meteen weer naar huis. Het veulen staat dan hooguit twee uur alleen in de box.
Dit veulen was toen een maand oud. Een veulen van vier maand oud kan echt wel een paar uurtjes zonder moeder.

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 13:43

tjah, probleempje, ik ga endurance rijden, dus tussendoor drinken is een beetje lastig. Aan de andere kant denk ik, er zijn ook mensen die een 4 maanden oud veulen weg halen bij demoeder, dus het moet toch kunnen.

Ann

Berichten: 13247
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 14:31

Het hangt een beetje van het veulen af, is het een heel zelfstandig veulen wat nog weinig bij de moeder drinkt, kun je het proberen, mocht dit niet zo zijn, dan zit er niets anders op dan de endurancewedstrijden een seizoen uit te stellen. Met een endurancewedstrijd ben je langer van huis dan met een gemiddelde dressuurwedstrijd.

Persoonlijk zou ik de wedstrijden uitstellen Clown
Laatst bijgewerkt door Ann op 28-05-04 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 14:34

Ik liet Rodin thuis. Jamy was zowiezo elke dag al gescheiden van hem, en was ook langere tijden wel gewend (als ik buiten ging rijden enzo) en dat ging prima Lachen
En wedstrijd terein waar ik dan reed was 20 minuutjes rijden, dan wat inrijden en je proefjes en gelijk weer terug 20 minuutjes.

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 15:57

Ik zou graag wat van jullie ervaringen horen, goede en minder goede. natuurlijk moet ikd it ook langzaam opbouwen, maar was benieuwd naar ieders mening.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 17:44

Met 4 maanden kun je hem (mits hij bij andere paarden staat en niet uit kan breken) best alleen laten, zorg alleen wel dat hij al gewend is aan alleen zijn (zonder mams dus).

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 18:59

Ik zou de wedstrijd uitstellen... je hebt voor en nadelen aan veulens... je wedstrijd afzeggen een nadeel.
Maar zou geen risico nemen door een veulen alleen te laten wat in paniek zou kunnen raken. Wat als hij uitbreekt?

Of van te voren oefenen dat hij alleen moet staan zo nu en dan.... dan weet hij niet beter.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 19:01

Kitty schreef:
Het veulen van mijn stalgenoot is begin april geboren. Ze gaat vanaf 1 mei alweer op wedstrijd. Gewoon laat heen gaan en na de proef meteen weer naar huis. Het veulen staat dan hooguit twee uur alleen in de box.
Dit veulen was toen een maand oud. Een veulen van vier maand oud kan echt wel een paar uurtjes zonder moeder.

OK dan!

maa een endurance rit lijkt me echt te veel van het goede eerlijk gezegd. Wij hebben Wadhnu gespeend toen hij 4,5 maand was (moeder begon er zwaar onder te lijden), zoiets zou ik eerder doen.

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 19:09

Als je endurance wil gaan starten, zit er idd weinig anders op als wachten tot het veulen afgespeend is denk ik. Anders ben je gewoon echt te lang weg voor zo'n diertje.