Paard op proef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Mag jouw pony op proef als je hem verkoopt?

Ja! neem maar mee....
2 (100%)

Totaal aantal stemmen: 2


Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Paard op proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-02 13:40

Misschien rare vraag.
ik heb nog nooit een paard op proef genomen dat ik gekocht heb en vrijwel ook niet laten keuren, het ging dan ook niet om hoge bedragen.

Hoe gaat dat op proef: wat komt er allemaal in de voorwaarden te staan, of wat moet erin staan.

Ik koop een pony niet op zijn rijkwaliteiten, maar op karakter.
En wil dus graag weten of het klikt met mij en de andere pony's.

Wat zijn reden om een pony wel / niet op proef te nemen of te doen?

Graag hoor ik jullie meningen en ervaringen over dit onderwerp!

Groetjes Anke

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*



Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-02 13:57

Maar dan weet je wel niet of het paardje zich ook kan vinden in zijn nieuwe omgeving met zijn nieuwe vriendjes?!

Ik heb iemand meegemaakt die een paardje had gekocht en niet bij hem kon wennen en de dierenarts verklaarde het als "heimwee" Nou had hij geluk en nam de vorige eigenaar hem terug.
Maar voor hetzelfde geld had hij met dat paardje gezeten........

Het is ook zo dubbel wel/niet.

Maar als je toch een goed contract opsteld over de afgesproken proef periode en een gedeelte aanbetaald krijgt.........waarom niet?!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-02 14:24

Bij het op proef nemen, wordt het paard dan niet al geheel of gedeelelijk betaald?
En na de proefpreiode wordt dan toch besloten om het paard te houden of niet. En als je het niet houdt dat je dan het geld bedrag terug krijgt?

Ik snap Dees ook wel een beetje........ik zou zelf ook erg twijfelen.
Maar als iemand toch een goed tehuis kan bieden voor je paard en het voelt allemaal goed en degene heeft bij jou proefgereden en het klikte.
Je spreekt af dat de koper bijv. drie weken het paard op proef heeft......waarbij een contract wordt opgesteld onder bepaalde voorwaarden. Dat is toch niet vreemd of wel?

Natuurlijk zou ik geen beginneling mijn paardje meegeven, maar iemand die gevorderd is en eigen paarden heeft en er verstand van heeft....
waarom niet.

Het is toch ook in het belang van het dier zelf. Stel dat het niet klikt, dan wordt het weer doorverkocht......daar schiet zo'n paard toch ook niets mee op?

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-02 14:38

Als je hem verkoopt, kunnen ze hem toch ook uitproberen.
Maar als je dat toch al van de koper verwacht, dat ie gekke dingen zou gaan doen, dan verkoop je je paard daar toch niet aan?

Ik vind dat als je je paard op proef doet en je wilt een goed tehuis, dat je er dan wel zeker van bent, zowel verkoper en koper.

Ik heb veelal geluk gehad met mijn aankopen, maar ook al missers

een 6 jarige pony bereden en betuigd, bleek toen de man van de verzekering kwam maar 2,5 te zijn en niets te kunnen.

Een bereden tinkermerrie.......nog helemaal groen.

een pony die onbeleerd was, bleek zwaar mishandeld te zijn en daardoor onhandelbaar......

Als ik deze pony's op proef had gehad of een afspraak gemaakt dat als ze niet bevielen de verkoper ze terug kocht, hetgeen bij alle drie het geval was, maar uiteindelijk niets van terecht kwam......., dan had ik het geweten. Wil niet zeggend dat ik ze dan niet gekocht had, maar dan had ik wel een eerlijke keuze gehad.

Ik vind op proef nemen niet meer zo slecht, nadat ik zelf enkele ervaringen heb opgedaan een gehoord. Er moet wel een goed contract opgemaakt worden over de eisen, regels, afspraken en voorwaarden.

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-02 14:51

Daar heb je helemaal gelijk in!
Ik heb me al vaker dan 1 keer aan dezelfde steen gestoten.

Maar daarom vind ik het juist zo belangrijk om een dier op proef te mogen nemen of in elk geval afpreken dat hij terug gaat voor dezelfde prijs als er iets mis mee is........of het niet wil klikken, anders zit je weer met een diertje dat doorverkocht moet worden.......

Ik zal het even duidelijker en concreter maken, ik neem niet aan dat sunnylover daar iets op tegen heeft.

Zoals jullie weten heeft zij die arabische volbloed merrie en denkt erover om haar weg te doen om dat het maar niet wil lukken.
Nou is het misschien een leuk diertje voor bij ons, maar ook uit de verhalen van haar, twijfel ik over haar karakter. Ik zou haar dan dus eerst even op proef willen hebben om er zeker van te zijn dat ze niet vals is, dus haar karakter leren kennen. Dat ze bokt met rijden, moet ik er wel uit krijgen en als ze problemen heeft qua gedrag is ook niet zo een probleem, zolang het maar oplosbaar is.
Ik voel paarden goed aan en neem normaal nooit op proef maar koop ze gewoon. Alleen een arabier is wel even iets anders dan een shet, haflinger etc. dus wil ik er wel zeker van zijn. Stel ik koop haar......lukt of klikt het niet moet ze weg......zou ze wel erg vaak van eigenaar wisselen binnen korte tijd en dat wil ik niet.
Zij twijfelt ook erg.....of ze Bo wel of niet op proef moet doen. Maar zover is het ook nog lang niet.
Maar ik krijg nu wel een goed beeld van de meningen over dit onderwerp.

Anke

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-02 10:20

allemaal heel reƫel.
Ik begrijp he allemaal heel goed.
Als ik zelf een pony zou verkopen zou ik hem ook liever niet op proef doen.

Ik hoor alleen maar negatieve ervaringen over het op proef doen van je paard.

Mijn eerste eigen haflinger......had ik verkocht, ze kreeg een heel goed tehuis, maar na twee jaar had die vrouw er nog maar weinig tijd voor en besloot haar te verkopen. Ze is toen ook op proef geweest en die proefperiode was de nieuwe eigenaars zo goed bevallen dat ze meteen gebleven is. Dat was een hele positieve ervaring. Die haflinger heeft namelijk een zeer apart karakter en is erg eenkennig en moet een consequente baas hebben. Ik ben juist blij dat die mensen haar eerst op proef hebben kunnen nemen om te kijken of ze wel met haar overweg konden.

Dus.......ook nog positieve ervaringen?

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: rover_ en 29 bezoekers