Alleen met je paard op stap... :(

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Alleen met je paard op stap... :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-04 13:03

Hoe doe je dat, als je een paard hebt wat niet vast kan staan omdat ze dan gaat hangen en die je met uitladen (met de trailer) dus ook niet alleen uit de trailer kunt halen... Boos! Want als ze nog vast staat en ik haal de stang er achterweg gaat ze hangen, want ze loopt altijd als een speer de trailer uit zodra de stang er achterweg is...

Ik zit er dus mooi mee, want met wedstrijden en lessen is dit niet handig en voor mij is er niet elke keer iemand die mee kan of wil, dus ik moet een manier vinden dat ik wel alleen met Goldy op pad kan.
Maar ik ga dus geen dingen uitproberen, zoals een van mn stal genootjes zei, maak je paard eerst los en doe dan de stang er achterweg dan kun je je paard pakken als ze achteruit komt lopen... Scheve mond Ja en dan zeker naast het touw grijpen en dan heb je een paard loslopen op het wedstrijd terrein Lips are sealed
Vervolgens gewoon vast zetten aan de trailer... goed vast zetten komt ze niet los...
Nee, nee..., dan trekt ze straks de hele trailer omver, of ze komt wel los of ze doet zichzelf iets aan Lips are sealed

Ik wil dus fatsoenlijk alleen op pad kunnen zonder steeds maar te hopen dat er iemand rondloopt die me even kan helpen... Met uitladen is dat nog niet zon probleem en met een voorlezer ook niet, maar er is vast niet elke keer iemand te vinden die dat beest ook nog een half uur wil vasthouden zodat ik even kan opzadelen enzo... Scheve mond
En ik heb ook helemaal geen zin om elke wedstrijd eerst alles af te lopen en iedereen te vragen of ze asjeblief even kunnen helpen en elke keer een voorlezer te moeten zoeken... Boos!
Laatst bijgewerkt door Faline op 27-05-04 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 13:05

Het antwoord is eigenlijk TE simpel;
eerst opvoeden (thuis) en dan op stap. Dus oefenen.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 13:07

Zowieso heb ik altijd geleerd dat je eerst je paard los moet hebben voordat je de stang erachter vandaan haalt ... Is je paard zo wild dat hij in volle galop de trailer uitkomt ? Want de kans dat je misgrijpt lijkt me wel erg klein, de meesten komen voorzichtig achteruit wandelen namelijk.
Voor wat betreft het vastzetten, ik heb ooit wel eens gehoord dat een stierenband (zo'n brede band die je om zijn nek kan doen) goed helpt voor paarden die snel gaan hangen. Het schijnt dat ze minder snel gaan hangen, en als ze gaan hangen, door de druk op de hals er weer snel mee ophouden. Ik heb het nog nooit gezien/gedaan, maar misschien iets op eerst thuis eens mee te oefenen ?

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-04 13:08

Oefenen... leuk gezegd, met dit dillemma ben ik al jaren bezig, vastzetten gaat gewoon echt niet lukken, want elke keer wanneer ze ergens anders staat gaat ze uit proberen, dus het kan eerst wel 100x goed gaan op plaatsen waar ik dr stevig kan vast zetten maar zodra ik weer ergens kom waar het niet zo stevig zal ze weer uit proberen (want ze blijft hoe dan ook proberen) en is ze dus weer los...
uitladen op de trailer kan ik wel oefenen, dat zal op den duur ook wel goed komen, want daar ben ik ook al mee bezig, maar voorlopig lukt dat dus nog niet.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 13:10

met een lang halstertouw kom je een eind.. Hoef je niet naar het touw te grijpen, wnat die heb je al Lachen

En idd, veel thuis oefenen en leren...

Succes

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-04 13:11

Dandy schreef:
Zowieso heb ik altijd geleerd dat je eerst je paard los moet hebben voordat je de stang erachter vandaan haalt ... Is je paard zo wild dat hij in volle galop de trailer uitkomt ? Want de kans dat je misgrijpt lijkt me wel erg klein, de meesten komen voorzichtig achteruit wandelen namelijk.


Misgrijpen, is me al zo vaak gebeurd (ik heb het geoefend op plaatsen waar het veilig was, zodat als ik mis greep ze nergens heen kon komen. Maar ze loopt echt met een rotvaart de trailer uit en ze hoeft zo snel ik bij het touw kan maar even dr hoofd om te draaien en ik grijp al mis... dus los paard... Boos! En sowieso is het al moeilijk om het touw bij haar zo snel te kunnen pakken...

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-04 13:13

Maar het grootste dilemma is het vastzetten, opzadelen lukt me nog wel, maar probeer maar eens en een touw vast te houden en de proppen er achter snel en goed in te draaien...!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 13:23

Maar waarom moet hij vaststaan dan Verward Mijn paard staat nooit vast om op te zadelen of verzorgen ofzo. Kwestie van HO heilig maken.
Als vastzetten niet lukt, verzin je toch gewoon een alternatief? Als jij zorgt dat HO altijd HO is TOT jij een andere opdracht geeft, hoef je 'm helemaal niet meer vast te zetten.

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 13:30

Als ik mijn paard uit de trailer laat stappen doe ik hem altijd aan de longe, dan heb je wat speling.
Eruit racen deed hij ook altijd maar daar hebben we op geoefend. Gaat nu wel goed nu hij geleerd heeft te wachten tot hij mag. OK dan!

I.i.g. succes!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 13:33

idd de longe ...

en zou een reisgenootje niet helpen?
een shetlander bijvoorbeeld?
een van mijn paarden is ook zo ...
alleen daar kan ik goed mee om gaan
hij kan wel vast staan, maar zodra we stil staan en de klep gaat open,dan moet meneer eraf Knipoog
ik gooi touw om de nek en vang m meteen, of doe een lang touw eraan ,
de vrachtwagen is een ramp bij hem ... hij moet en zal van boven naar beneden lomp hard springen
snap eik niet waarom ik nog een klep aan die wagen heb Clown

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-04 13:56

Sonja schreef:
Maar waarom moet hij vaststaan dan Verward Mijn paard staat nooit vast om op te zadelen of verzorgen ofzo. Kwestie van HO heilig maken.
Als vastzetten niet lukt, verzin je toch gewoon een alternatief? Als jij zorgt dat HO altijd HO is TOT jij een andere opdracht geeft, hoef je 'm helemaal niet meer vast te zetten.



Die van mij is nog al opvliegerig en een paard blijft nou eenmaal een schrikdier, als ik dr niet vast heb en ze krijgt t even in dr bol is ze dr echt vandoor hoor, hoe heilig HO! dan ook mag zijn..
Ik ben trouwens ook al bezig met freestyle rijden en grondwerk omdat ik het ook nodig ga hebben tijdens de wedstrijden, want ze is altijd zo gespannen en overactief dat ik wil proberen er op die manier wat rust in te krijgen.. Maar dat gaat allemaal nog lang duren... Na 3 maanden wil ze eindelijk voorzichtig luisteren wanneer ik HO! zeg (als ik dr op zit) En voordat ik daar dus allemaal klaar mee ben zijn we een jaar verder en ik heb geen zin nog een jaar te wachten met wedstrijden rijden omdat ik al 6 jaar heb gewacht voordat ik eindelijk kon starten.

Niet dat ik je advies niet wil aannemen, maar ik weet dat je wel weer zoiets gaat zeggen als, het is ieder paard aan te leren, of ik doe iets fout dat het zo lang duurt, maar ik ken mn pony en ze is gewoon ontzettend moeilijk in de omgang en misschien bak ik er ook wel niks van en kan ik beter konijnen gaan fokken ipv met paarden bezig, maar ik heb nou eenmaal in mn hoofd dat ik wel wat kan bereiken en dat wil ik gaan doen ook. Maar het duurt nu allemaal al zo lang en het is moeilijk om al die tijd positief te blijven en je er steeds maar weer op te storten met de gedachte dat het heus wel gaat lukken, maar tot nu toe hebben we er nog niks van gebakken Boos!
Ik heb van verschillende mensen gehoord dat ik er wel gevoel voor had, en met heel veel paarden gaat het ook super, maar met Goldy op een of andere manier niet. En ik wil Goldy niet kwijt, ik hou van dat beest dus ik blijf proberen, maar helaas zijn zit er ook een bepaalde druk achter dat ik met Goldy snel wat móet bereiken en daardoor wordt het er dus niet beter op. (Ik mag pas weer opzoek naar een paard van mn ouders als ik L1 met winst ben, met Goldy, want ze willen zeker weten dat ik genoeg doorzettings vermogen heb en dat ik me goed inzet voordat ze weer een paard kopen)
Dus ik heb helemaal geen zin langer te wachten met wedstrijden, want ik wil naar de L1 maar ik heb nog geen enkele winstpunt (na 4 wedstrijden.. Scheve mond) Maar ik begin nu ook aan mezelf te twijfelen, áls het met Goldy niet lukt, waarom dan wel met een ander paard??

Aan de andere kant, ik blijf proberen, maar fatsoenlijk trainen lukt ook al niet want de bak is veelste zwaar en andere opties dan buitenrijden of in de bak zijn er niet. (ja of het kost geld en het is onzin om tegen betaling in een andere bak te gaan rijden als je een bij huis hebt Scheve mond)

Nou goed, ik kan nog wel meer gaan banketstaaf, maar dat helpt ook niet echt...
Ik zit gewoon even in een dipje want ik zie het niet meer zo zitten met Goldy... (Todat ik dr straks weer in t land zie en met frisse moed wéér ga proberen om na afloop weer sjago te zijn dat het voor de zoveelste keer is mislukt..)

Misschien moet ik toch maar konijnen gaan fokken... Scheve mond Clown
(Ja ik ben inderdaad vol zelfmedelijden, maar dat kan me niet echt boeien Ach gut)

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 13:57

Ik zou toch gewoon veel oefenen met iemand erbij.... en zodra je paard eenmaal echt snapt hoe het hoort dan pas alleen oefenen. Ik zou nog niet direct alleen op pad gaan, eerst zeker weten dat het kan.
Ik ga ook altijd alleen op pad, ideaal hoor, maar dat kan echt alleenmaar omdat mijn paard makkelijk alleen te laden is en nooit hangt.
Oefenen oefenen oefenen, succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 14:04

*volcano* schreef:
Niet dat ik je advies niet wil aannemen, maar ik weet dat je wel weer zoiets gaat zeggen als, het is ieder paard aan te leren, of ik doe iets fout dat het zo lang duurt, maar


Jij wilt geen advies, jij wilt medelijden...
Misselijk

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 14:06

*volcano* schreef:
Oefenen... leuk gezegd, met dit dillemma ben ik al jaren bezig, vastzetten gaat gewoon echt niet lukken, want elke keer wanneer ze ergens anders staat gaat ze uit proberen, dus het kan eerst wel 100x goed gaan op plaatsen waar ik dr stevig kan vast zetten maar zodra ik weer ergens kom waar het niet zo stevig zal ze weer uit proberen (want ze blijft hoe dan ook proberen) en is ze dus weer los...



Maar wat doe jij dan om het hangen af te leren????

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-04 14:08

*volcano*"]

[quote="Sonja"]
[quote="*volcano* schreef:
Niet dat ik je advies niet wil aannemen, maar ik weet dat je wel weer zoiets gaat zeggen als, het is ieder paard aan te leren, of ik doe iets fout dat het zo lang duurt, maar


Jij wilt geen advies, jij wilt medelijden...
Misselijk
[/quote]

(Ja ik ben inderdaad vol zelfmedelijden, maar dat kan me niet echt boeien Ach gut)
[/quote]

Werkt erg motiverend trouwens dat soort opmerkingen Scheve mond
Maar wat ik wil is gewoon hulp zodat het goed gaat en binnen aanzienbare tijd ook. Dus als je je geroepen voelt mag je best langskomen om me te helpen, graag zelfs...

(En trek je maar niet teveel van mij aan, heb mn maandelijkse periode weer eens Bloos! )
Laatst bijgewerkt door Faline op 27-05-04 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-04 14:11

Cinzano schreef:


Maar wat doe jij dan om het hangen af te leren????



Wat ik deed, was steeds maar weer vast zetten en op advies van anderen zo goed dat ze zekerweten niet los kon komen. Tsja dat werkte wel, als ze niet los kwam dan bleef ze wel staan. Maar zodra ik dr ergens vast zette aan iets wat niet stevig genoeg was, was ze weer los. (en dan was het daarvoor al wel tig keer goed gegaan)

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 14:15

*volcano*"]
[quote="Cinzano schreef:


Maar wat doe jij dan om het hangen af te leren????



Wat ik deed, was steeds maar weer vast zetten en op advies van anderen zo goed dat ze zekerweten niet los kon komen. Tsja dat werkte wel, als ze niet los kwam dan bleef ze wel staan. Maar zodra ik dr ergens vast zette aan iets wat niet stevig genoeg was, was ze weer los. (en dan was het daarvoor al wel tig keer goed gegaan)
[/quote]

Ik heb vroeger op een manege gewerkt en daar hadden we ook een paard wat steeds ging hangen... goed vastgemaakt, maar hij bleef volhouden, elke keer weer.

Op een gegevens moment ben ik er met een longeerzweep achter gaan staan (wel op afstand) en ja het is onwijs zielig, maar paard vast gezet en zodra hij wilde gaan hangen hem een onwijze knal verkopen met de zweep, hij nam een giga spring naar voren.
Dit heeft hij tot 2x toe gedaan, daarna was het over.

Je moet het even durven, maar het heeft echt heel goed geholen, dus ik zou zeggen probeer het eens.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-04 14:16

Bin there done that... Geweld werkt alleen maar averechts, omdat ze ook al zo'n zenuwpees is...

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 14:22

Dus ze gaat echt hangen uit angst?? Wordt ze helemaal panisch ofzo?

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 14:23

Ik hoop dat het ergste gekat in het topic geweest is.

Mijn tip is niet vastzetten!! Sommige paarden zijn bang voor de druk juist omdat het vluchtdieren zijn en voelen zich onzeker als ze vaststaan.

Zorg dat je de spullen die je nodig hebt met opzadelen binnen handbereik hebt voor je haar uit de trailer haalt.
Dan het hoofdstel omdoen in de trailer en uitladen.
Zadel erop beenbeschermers om en rijden maar.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-04 14:27

Katja schreef:
Ik hoop dat het ergste gekat in het topic geweest is.

Mijn tip is niet vastzetten!! Sommige paarden zijn bang voor de druk juist omdat het vluchtdieren zijn en voelen zich onzeker als ze vaststaan.

Zorg dat je de spullen die je nodig hebt met opzadelen binnen handbereik hebt voor je haar uit de trailer haalt.
Dan het hoofdstel omdoen in de trailer en uitladen.
Zadel erop beenbeschermers om en rijden maar.


Ik heb Sonja al een pbtje gestuurd, wat mij betreft, no hard feelings hoor!
En ze hangt inderdaad al zolang ik dr heb, en ik denk dat het een van haar jeugd trauma's is ofzo, want ze was ook altijd panisch voor hekken toen we dr net hadden. (op buitenritten liep ze met een grote boog om alle hekken die we tegen kwamen (voor een weiland))
Alleen thuis in de box is er niks aan de hand, dan hangt ze nooit en staat ze op dr dooie gemakje te genieten als ik dr borstel of wat dan ook maar.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 14:32

Ik weet niet hoe hysterisch ze is met hangen? De mijne rukte zich altijd los van de stapmolen, die heb ik vastgezet met én een koeband én een halster met daarin in de band die achter de oren loopt een aantal moeren met bouten ingedraaid. Als hij ging hangen voelde dat niet fijn en kreeg hij vervolgens van mij een klap met de zweep om 'm van het hangen af te krijgen. Dit was prima te doen met mijn paard, bij eentje die wat rilleriger is kan je dit misschien beter niet proberen en inderdaad gewoon níet vastzetten.

Wat betreft trailer: eerst paard loshalen en longe eraan, dan naar achterlopen en longe over de stang vasthouden, dan stang weghalen. Succes!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 14:34

Opzadelen zou je eventueel ook in de trailer kunnen doen.

Wat betreft uitladen kun je een longeerlijn gebruiken. Longeerlijn maak je vast aan het halster, slagje over de voorstang en dan naar achteren. Longeerlijn in je hand, stang er achter weg en lijn laten vieren. Paard eruit en niet los. Eventueel ook nog een halstertouwtje eraan dat je over de hals legt.
Dat de klep afstormen moet je er trouwens echt uit zien te krijgen hoor, is een bloedlinke gewoonte. Als ze een keer naast de klep stapt heb je stukken en ook voor degene die de stang weghaalt is het niet safe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 15:06

Ondanks dat betreffende moddie mijn bericht heeft verwijderd, zal ik dan in ieder geval een stukje alsnog plaatsen. (als dit ook nog te schokkend is voor gevoelige medebokkers, geef ik het op)


Knip/plak:
Je even helpen kan ik trouwens niet, je mag wat meer geduld hebben; 3 maanden is geen lange tijd voor een degelijke oefening.
En inderdaad HO is bij ELK paard heilig te maken. Ik loop nu 29 jaar mee, heb alles van volbloed tot koudbloed onder het zadel gehad en ze konden het allemaal. Zegt vaak meer over de eigenaar dan over het paard als het niet lukt.
Overigens hoef je 'm niet helemaal los te laten staan met opzadelen, een leadrope aan het uiteindje geeft je het laatste stukje zekerheid als je 't toch geen 100% vertrouwt, en geeft je wel de vrijheid om rustig om je paard heen te lopen en je spulletjes te pakken ed.

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 15:23

*volcano* schreef:
Ik heb van verschillende mensen gehoord dat ik er wel gevoel voor had, en met heel veel paarden gaat het ook super, maar met Goldy op een of andere manier niet. En ik wil Goldy niet kwijt, ik hou van dat beest dus ik blijf proberen, maar helaas zijn zit er ook een bepaalde druk achter dat ik met Goldy snel wat móet bereiken en daardoor wordt het er dus niet beter op. (Ik mag pas weer opzoek naar een paard van mn ouders als ik L1 met winst ben, met Goldy, want ze willen zeker weten dat ik genoeg doorzettings vermogen heb en dat ik me goed inzet voordat ze weer een paard kopen)
Dus ik heb helemaal geen zin langer te wachten met wedstrijden, want ik wil naar de L1 maar ik heb nog geen enkele winstpunt (na 4 wedstrijden.. Scheve mond) Maar ik begin nu ook aan mezelf te twijfelen, áls het met Goldy niet lukt

Hm, hier herken ik een beetje in, met Hof. Ik ben echt super-de-super gek op het beestje, maar op een bepaald punt botst ons karakter, de klik is 99 % ipv 100% zeg maar. Ik ben nu ook alweer een tijdje met Hof bezig, maar ik ga volgend jaar op een andere pony verder, aangezien het toch niet helemaal wil, jammergenoeg. Mijn vader snapt het ook niet, die snapt niet wat er nou anders is aan Ayco dan aan Hof, gelukkig zet hij me niet onder druk, je moet L1 met Hof, anders ga ik niet nieuwe startkaartenspul voor je betalen, dat lijkt me heel vervelend. Misschien kan je het een keer heel rustig uitleggen aan je ouders, en of je rustig op zoek mag naar een ander... Het is mischien heel moeilijk, maar je moet er ook aandenken dat er nu druk op komt te staan, en dat dat voor jullie beiden niet fijn is! Lachen En die winstpunten, in 4 wedstrijden... Dat vind ik helemaal niet veel, het paardje moet ook ervaring opdoen, en steeds aan die nieuwe tereinen enzo wennen! Met Hof heb ik er ook heel lang over gedaan, we rijden nu zo'n dikke 10 maanden wedstrijden, en we hebben nu 8 wp's. Maar dat is ook meer van de laatste tijd! In het begin reden we ook steeds geen winst, maar dat was gewoon omdat Hof en ik beide moesten wennen (we hadden beide nog nooit wedstrijden gereden). Hij loopt nu nog steeds niet echt lekker op wedsrtijden, maar het gaat al steeds beter!
En je moet niet zo willen, (ja wel willen natuurlijk) maar niet op de manier van: En nu moeten we echt winstpunten rijden! Want dan komt weer die druk, en dan wil het dus niet meer. Ik weet niet hoeveel punten jullie nu steeds ongeveer rijden, maar ga voor jezelf na, als je bijv. eerst altijd 145 reed, en dan een tijdje steeds 150, wees daar blij mee! Jullie gaan dan vooruit, en komen op een gegeven moment bij de winst! Het kan misscihen wat langer duren, maar heb daar geduld mee... Lachen

En heb je wat een ruime trailer? Want anders zou je ook misschien je paard in de trailer op kunnen zadelen?