Hackamore te scherp?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Hackamore te scherp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 13:21

Hallo allemaal,

Ik ben net terug van een heerlijke, fantastische en geweldige ruitervakantie in Andalusië. Ben op rancho La Paz geweest en heb daar de Ronda-Zahara trail van 8 dagen gedaan. Echt een aanrader. Leuke paarden en mensen en geweldige omgeving. Van hoog in de bergen tot aan het strand gereden, echt super.

De paarden werden daar allemaal gereden met een hackamore met korte scharen, de neusriem is met bont onderlegt en en het kingedeelte is een zachte riem. Omdat ik dit zo geweldig vond rijden, heel paardvriendelijk heb ik mij ook zo'n hoofdstel gekocht voor het buitenrijden. Gisterenavond meteen uitgeprobeerd, en ulisse reageerd er erg goed op. Maar het commentaar dat ik kreeg dat was niet van de lucht!!!! Of ik wel goed wijs was, waarom wilde ik daarmee rijden, ze liep toch ook goed op een watertrens, paardonvriendelijk, veel te scherp, ik kon haar neusbot wel breken. Echt niet te geloven, ik durf het bijna niet meer te gebruiken. Op de ranch werd gezegd dat deze hackamore redelijk zacht was en neusbreken niet mogelijk met deze.

Wat vinden jullie, ben ik zo paardonvriendelijk bezig?? Ik dacht er juist goed aan te doen. Lekker lang teugeltje, en ter correctie eventueel iets terugnemen op de hackamore.

Ben erg benieuwd naar de reacties.

groetjes Miranda

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 13:40

zolang je met een hackamore gaan constante aanleuning hebt is het een fijne oplossing
het werkt wat stevig in maar dat ligt er maar net aan hoe jij met je handen bent
een zachte hand is een zachte hack(of bit, ligt er maar net aan wat je gebruikt)
neusbreek verhalen zijn zwaar overdreven
met een hack met lange scharen die dus ook een ronde van erg stevig materiaal gemaakte neusboog hebben
zou het mogelijk kunnen zijn dat je de neus zou kunnen breken
maar dan moet je wel belachelijk idioot hard zijn met je handen
een hack met korte scharen en het neusbot breken .... Verward
ik zind het knap

oftewel iemand heeft ooit eens een verhaal gehoord en dat loopt uit in een wildwest verhaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 13:45


Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 14:00


Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 14:06

veel mensen zijn zwartkijkers en dat zie je vooral met dit soort dingen... die hebben ooit eens een keer de roddel gehoord dat je met een hackamore het neusbeen kan breken (wat een persoon van normaal postuur en redelijke kracht volgens mij nog niet eens zal lukken) en dat gaat natuurlijk als een lopend vuurtje rond.
mensen vinden zichzelf dan heel wat dat ze er iets over afweten, maar dan blijkt het wel het verkeerde te zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 14:13

Ach, dat zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die meteen een rolling krijgen als je je paard eens bijzet, eens met een slof rijdt, je een wielspoortje om hebt of weet ik wat verder.
Lekker laten gaan.

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 14:32

In principe is het wel mogelijk het neusbeen te beschadigen als een hackamore niet op de juiste hoogte op het neusbeen zit en natuurlijk bij extreem ruw gebruik. Maar in mijn ervaring is het een erg vriendelijke manier van rijden, mijn paardje reageert al op een lichte druk van de teugel en vind het heerlijk om zoveel vrijheid in zijn mond te hebben. Maar i.d.d. zijn het altijd de mensen die ergens wat gehoord hebben die de grootste mond hebben....
Als jouw paard er goed op reageert, waarom dan niet???

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 15:34

Allemaal lekker laten zeuren, als jij het fijn vind rijden, moet je dat gewoon doen!

Liesje89

Berichten: 9927
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 16:06

Lekker laten zeuren, pas als jij écht te hardhandig word er er een hele hoop misgaat tijdens het rijden, heb je een kleine kans dat de neus breekt...
Maar ik denk dat als je gaat rijden met een watertrens, en sneller schade in de mond aanbrengt...