Beter een houten boom, een metalen, of een combi?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Beter een houten boom, een metalen, of een combi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 21:35

Stubben heeft in principe een metalen boom (misschien een beetje hout), gaat niet snel stuk.
Daaleman heeft ook een metalen boom voor zover ik weet.

Wintec, Passier, en nog wat merken hebben een kunstof boom.

Forrestier heeft een houten boom.

Sommige merken ehbben een combi van hout en metaal.

Wat zou het sterkst zijn? Hou je hier rekening mee bij aanschaf van een zadel? Wil je dat het zadel na 30 jaar nog goed is? (ervan uitgaande dat het leer goedblijft)
Ik vraag het mij gewoon eens af, heb zelf een stubben zadel, gekocht vanwege de pasvorm en hopelijk te verwachten duurzaamheid. De zadelmaker vertelde dat de bomen van Stubben 1 van de sterkste zijn, kunststof was hij juist niet weg van.
Laatst bijgewerkt door germie op 25-05-04 21:43, in het totaal 2 keer bewerkt

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 21:39

Loverhorse had me uitgebreid verteld dat een kuntstof boom de beste is, vraag anders een keertje aan haar. Knipoog

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 00:18

Het 'jammere' van een kunststof boom is dat die niet meer te herstellen is als hij kapot is, en minder flexibel is dan hout, waardoor hij juist sneller breekt. Kunststof bomen zitten niet voor niets in prijsgunstige zadels!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 00:28

KN heeft een boom van kunststof (polyurethaan) en metaal, dit lijkt mij een combinatie die vrijwel onverwoestbaar is, maar toch licht van gewicht.
(Stübben dressuurzadel is duidelijk zwaarder dan KN, al weet ik natuurlijk niet of dat alleen aan de boom ligt) KN valt bij mij toch echt niet in de categorie "prijsgunstig". (Of het moet zijn dat je voor de prijs een goed zadel hebt, dat is wél gunstig Haha! )

Ik let er verder niet speciaal op, ik ga er van uit dat het bij de echt betere merken en een normale omgang met het zadel wel goed zit met de boom.