wielsporen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
regiorunner2
Berichten: 19
Geregistreerd: 15-01-02

wielsporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-02 18:07

Laatste tijd zie je veel negatieve reacties op (scherpe) wielsporen. Ik citeer van horses.nl:"Valt het jullie ook op dat steeds meer meisjes van die enorm lange sporen dragen ? Pasgeleden op concours zag ik diverse meisjes met sporen van 5 of 6 cm aan hun laarzen, sommigen zelfs met wieltjes ! Dames, is dat echt nodig ? Zo'n lange spoor komt erg hard aan in de paardenbuik, dus dan moet je een supergoede beenligging hebben. En zijn die wielen nou ook echt nodig ? Mijn opvatting: leer eerst fatsoenlijk paardrijden voordat je "het grote mes" erop zet"

Ik ben het hier niet mee eens, en rijd zelf met wielsporen van 4,3 cm.
rijdt vooralsnog prima zo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 18:20

Ik vind het er wel aan liggen welke klasse je rijd.
Om nu al in de B met van die lange dingen te moeten rijden vraag ik me toch af wat er mis is met de basis van ruiter en paard.
Het moet niet zo zijn dat je paard zonder sporen helemaal stilvalt, dan schort er toch iets.

Voor verfijning van de hulpen vind ik het wel fijn om sporen te dragen maar ik rij thuis ook vaak zonder omdat ik niet wil dat hij gewend word aan de sporen zodat ik anders idd naar die hele lange moet grijpen.
En ik ben ook van mening dat sporen alleen maar aan moet doen, korte net zo goed, als je benen stil liggen en je de spoor alleen maar gebruikt als het nodig is.
Het maakt me verder niet zo heel veel uit welke je gebruikt als je maar weet hoe je ze gebruikt. Een kleine is ook gemeen met een wiebelend been.

Persoonlijk zo van mij het reglement ook aangepast mogen worden.
In het M verplicht met sporen vind ik belachelijk. Als je zonder kunt is dat juist alleen maar goed.
En van mij mogen ze het in de B verplicht maken dat je zonder moet.
Die oefeningen zijn nog zo simpel, als je dat met alleen been al niet op kunt lossen Verward

regiorunner2
Berichten: 19
Geregistreerd: 15-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-02 18:26

dank je voor je niet-negatieve reactie, ben het er niet mee eens. Zelfs in de B (herinner me ik) is het fijn om een paar knopjes bij je te hebben.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 18:45

Waar ik een beetje van ga steigeren is de mening die veel mensen hebben dat wielsporen gemeen zijn. Het ziet er inderdaad wel even anders uit, maar qua inwerking zijn ze echt niet scherper dan een gewone knopspoor.
vergelijk maar eens door een wielspoor over je scheen te halen (rollen, daar is dat wieltje voor...!) en duw daarna eens een engelse spoor tegen je scheen. Ik denk dat het verschil dan wel duidelijk wordt.
Een wielspoor is niet om mee te prikken, juist door dat wieltje draait hij over de paardenhuid.
Ik vind wel dat je alleen sporen, ongeacht welke, moet gebruiken als je je benen voldoende kunt stilhouden. En als ondersteuning, niet om je paard vooruit te dwingen.
Men moet eerst netjes leren rijden op het been, en daarna kun je zonodig een spoortje gebruiken ter verduidelijking, ondersteuning. Dat het bij de dressuur op een bepaald moment verplicht wordt gesteld vind ik ook vreemd. Ik heb meer respect voor iemand die zijn paard zonder allerlei hulpmiddelen netjes kan rijden, dan iemand die dat zonder sporen niet kan.
Ik wil hiermee niemand aanvallen, voor ik zometeen heel bokt over me heen krijg. Maar zo zie ik het.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 22:36

als je paard van jongs af aan al verpest is dus met 4 jaar met grote platte rondje sporen is gereden en daardoor bijna geen reactie meer vertoont en zonder sporen helemaal niks meer voor je doet. ja zelf 5 min supoer hard werken en helemaal op zijn. nee dan bereik je niks.maar om toch dat extra beetje reactie dat je paard niet geeft op de andere sporen oke is goed.Let wel op hoe ze gebruikt worden het is geen martel werktuig wat sommige hier wel denken!! maar een verfijnend hulpmiddel. zo dit moest ik ff kwijt. enne hoe rijden die westernruiters??? ik zie er vaak genoeg met wielsporen..... Lips are sealed