jamaica kan slecht alleen zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

jamaica kan slecht alleen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-02 17:47

meestal zet ik jamaica en honey samen in de bak, maar als ik hon dan binnen zet (om daarna jamaica te gaan pakken) wordt ze paniekerig, gaat als een bezetene rond rennen, hinnikt de longen uit haar lijf etc etc.
Als ik haar gewoon gelijk helemaal alleen in de bak zet valt dit alles mee.
Ook als ik haar rijdt, of longeer op het moment dat er andere paarden in de bak zijn gaat het goed, tot het andere paard weg gaat. Ben ik van begin af aan alleen is er weer niks aan de hand.
Op zich is het wel begrijpelijk, het is een jong ding, waarvan ik nog steeds het vermoeden heb dat ze qua aandacht behoorlijk wat te kort gekomen is.
Maar kan ik op een of andere manier misschien trainen dat ze goed alleen kan zijn?

Superamanda

Berichten: 61
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 18:56

Misschien kun je eerst proberen Honey binnen te zetten en daarna Jamaica???
Of misschien gewoon niet meer met zijn tweeen los, maar ik denk niet dat dat de bedoeling is.
Met het anders trainen zou ik niets aan veranderen dat helpt denk ik niet zoveel.
Succes.
Greetz van Kirsten

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 19:08

Nou dit probleem heb ik dus ook bij Jaike en Blossem, die kunnen geen minuut zonder elkaar. Als ik Blossem in de schuur heb en Jaike in de buitenstal dan gaat Jaike flippen, ze staat maar te hinniken en rent maar wat heen en weer. Maar als het andersom is dan is het geen probleem.
Van de zomer ga ik proberen om ze allebei apart op het weiland te zetten.
Ik zal ze toch meer moeten gaan scheiden anders leren ze het nooit!!!

Ik weet niet wat voor jou de beste oplossing zou wezen, sorry.........

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 19:38

Als Jesper met anderen buiten staat, moet hij gewoon als eerste naar binnen omdat hij de boel (inclusief zichzelf) afbreekt. Daar verander je denk ik ook niets aan.
Als ik met hem aan het werk ben kan ik zijn aandacht beter afleiden en gaat het beter. Wel spanning maar (meestal Haha! ) geen brokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 09:01

Misschien zou je, direct nadat je Hon uit de bak hebt gehaald, grondwerk met haar kunnen doen. Bv join-up. Zo leert ze dat ze zich op jou moet richten als Honey niet in de buurt is. Bovendien bevestigt het jouw leiderschap, en word jij dus 'betrouwbaarder'. Dus op den duur minder behoefte om bij Honey te blijven, want jij bent er.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 12:04

Mijn paarden hebben dat ook als ze los zijn. Alleen weg gaan bij de anderen gaat goed, maar alleen achterblijven, dat vinden ze niet leuk!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 13:00

Mijn paard heeft dat ook heel erg. Nogal een onhandige eigenschap maar het is mij niet gelukt om het te verminderen tot nu toe. Alleen rijden, poetsen gaat, maar alleen staan...dan raakt hij helemaal in paniek en gaat racen totdat die erbij neervalt. Misschien dat het bij Jamaica nog minder wordt, gewoon vaak met haar alleen op stap gaan, rustig aan wennen aan het alleen zijn was bij mij nog het meeste effectief.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-02 17:06

Mirte schreef:
Misschien dat het bij Jamaica nog minder wordt, gewoon vaak met haar alleen op stap gaan, rustig aan wennen aan het alleen zijn was bij mij nog het meeste effectief.


Zolang ik vanaf het begin af aan alleen ben met haar is er niets aan de hand, ook op stal als haar buurpaard weg gaat is er niks aan de hand, aangezien er dan nog meerdere paarden staan.
Het is echt puur als ze eerst samen is, en daarna alleen is.
Vandaar dat ik dus al steeds eerst jamaica naar binnen haal, en dan honey.
Op zich zie ik wel iets in de optie van sonja, ga ik eens verder aan werken.
Heb dit al wel een keer gedaan, maar het is heel moeilijk om haar aandacht dan bij mij te krijgen, omdat ze helemaal door het lint gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 18:00

Is heel logisch, dat ze flipt als Honey weggehaald wordt, want zij blijft alleen achter en is dus kwetsbaar.
Het is heel belangrijk als je grondwerk met haar gaat doen, dat je eerst heel goed naar Jamaica gaat kijken. Naar welk plekje in de bak keert ze steeds terug? Waar gaat ze staan? Dat is haar 'veilige' plekje, waar ze een zekerheidje aan verbonden heeft. Dat is dus ook het plekje waar je haar dingen kunt vragen, omdat ze zich daar relatief veilig voelt. Dus als je haar vraagt om aan te draven of te galopperen, doe het dan op DAT plekje. En neem dat plekje ook zelf eens in. Maak je groot, en verdrijf haar met je eigen lichaam--> dominantie.
En wie dominant is, is de leider. En de leider betekent veiligheid, die is te vertrouwen.

Klinkt lekker simpel allemaal, maar dit doe je niet effe in vijf minuten. Neem er lekker je tijd van, en vergeet niet te genieten van het fantastische uitzicht, als je paardje lekker gaat rennen.