shethengst word te sterk..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

shethengst word te sterk..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 19:52

bij m'n verzorgshets loopt ook een hengstje van bijna 1 jaar oud.. en t word me toch een klier.. op zich is het een schat van een beest, maar hij word wel echt een hengst..
als we met de andere shets gaan wandelen of rijden door t land moet hij of vasstaan, waarbij hij helemaal gek word.. of mee aan een halster wat hij geweldig v ind *LOL* en wij vinden het ook leuk om met hem mee te lopen maar hij word nu echt te sterk.. wil constant rennen, bovenop de merries springen, tegen je aan stijgeren enz enz enz.. maar aangezien hij pas 1 is zitten we nou niet echt aan een hoofdstelletje te denken.. ik vind eigelijk dat hij het aan een halstertje moet leren om netjes mee te lopen maar we houden hem gewoonweg niet meer.. hoe kunnen we dit het best oplossen? hoofdstelletje, hengstenketting.. iets anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 20:06

Misschien over een jaar, anderhalf jaar castreren? Knipoog. Ik denk dat je met veel geduld en hem in de hemel preizen als hij al een heel klein iets goed doet al best een stuk kom. Tja, qua oplossing heb ik niet echt een bepaald idee maar als je hem nu een hoofstelletje in zou doen en hij begint alsnog te rennen en je corrigeerd hem en hij luisterd alsnog niet heeft het natuurlijk niet veel zin Knipoog. Maar het is wel een lastige situatie, een jaarlinghengst die nogal doenerig is. Mijn optie zou dan castreren zijn, maar aangezien het een jaarling is zou ik het nu nog niet doen. Ik zal nog even nadenken, dan hoor je het nog wel Knipoog.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 20:09

castreren gebeurt sowiezo niet want hij is niet van mij en de eigenaar wil hem niet laten castreren..

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 20:44

zweepje mee !
en laat hem maar eens merken wie er de baas is !

iris_oo

Berichten: 1792
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 20:51

Ga met hem wandelen en als hij wilt rennen maar het mag niet van jou zet je hem terug... En weer proberen en als hij netjes meeloopt belonen en alsdie weer wilt rennen weer terugzetten.... Het zou misschien kunnen maar misschien word hij juist vervelend erdoor....... Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 22:11

annuh schreef:
castreren gebeurt sowiezo niet want hij is niet van mij en de eigenaar wil hem niet laten castreren..


Aha. Dan lijkt mij de best oplossing, tenminste wat ikzelf zou doen als ik in zo'n situatie als jou zat dat ik hem gewoon een netjes laat meelopen, en als hij begint te klieren oid. elke keer weer terug op zijn plek zetten tot hij er op een gegeven moment wel strontziek van is en luistert. Gewoon laten merken dat jíj de baas bent!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 09:46

losjes als hij goed loop, strak als hij weer gaat trekken....Steeds belonen als hij daar loopt waar jij het wilt, goed je stem gebruiken...een jaar is jong en ook nog een hengst....dat vergt idd veel moeite en inspanning, zeker met merries erbij!
Loopt hij normaal dan bij de merries?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 09:54

Ik heb maar 1 tip, wees zeg maar een beetje over-streng. Ik heb een aantal shetjes opgevoed van mormel tot gebruikspony en ik heb gemerkt dat het best goed voor ze is dat ze superconsequent en extra streng worden aangepakt.

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 10:18

Mijn shet hengstje is nu 5 of 6, en hij kan ook wel mee buiten rijden met een kind van 8 erop, en met mij als ik op mn haf merrie rijd. even een tikkie en gaat weer goed. of ff een stukje achteraan of vooraan kalmeerde hij ook weer. Aan de hand giert ie t wel uit. maar even een tikkie op zn toet of ff wat streng zeggen weet ie al genoeg, hij mag van mij brullen wat ie wil maar geen rare bewegingen *LOL*

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 10:31

Saskia9 schreef:
zweepje mee !
en laat hem maar eens merken wie er de baas is !


word hij dan niet erg schuw voor de zweep? ik wil niet dat hij een trauma aan de zweep krijgt ofzo.. Scheve mond

roosaatje

Berichten: 207
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 10:53

Saskia9 schreef:
zweepje mee !
en laat hem maar eens merken wie er de baas is !



inderdaad ik ken wel meer shetjes gewoon ff goed laten weten wat er aan de hand is en waar de lijn licht!

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 10:59

Er is nu dus al een dominatieprobleem omdat hij tegen je opspringt. Je moet daar echt een stokje voor steken, want het is bahalve verveldend ook nog eens levensgevaarlijk.
Vergeet ook niet dat hij al vruchtbaar kan zijn.
Ik zou zorgen dat hij zo snel mogelijk gecastreerd wordt, als hij al zo veel hengstengedrag vertoont zal hij ook al wel zijn ballen hebben. Overleg het eens met je dierenarts.

roosaatje

Berichten: 207
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 11:05

wij hebben thuis ook hengsten en dat ze hengst zijn mag geen excuus zijn hij moet luisteren en daarmee klaar en een giga angst voor zwepen valt ook al gauw mee hoor juist een stoere hengst is leuk maar je hebt er nou eenmaal wat meer tijd voor nodig in de opvoeding

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 11:08

roosaatje schreef:
juist een stoere hengst is leuk maar je hebt er nou eenmaal wat meer tijd voor nodig in de opvoeding


Maar als ze hem nu als jaarling al niet meer aankunnen, wat moet dat dan worden als hij volwassen is (en dus nog veel sterker en ook nog groter)???
Tuurlijk is een stoere hengst leuk, maar het moet wel veilig blijven.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 11:12

Hij heeft zich gewoon te gedragen. Kledder voor z'n kop als hij dat niet doet. Heb ik met Dennis ook altijd gedaan en ik heb nu een lieve kinderpony. Hij is net mee geweest te inenten naar de kliniek. Tussen de hengstige merries is hij netjes geent en gaf geen krimp. Dat terwijl ik hem thuis ook tussen zijn merries vandaan gehaald had.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 11:14

castrere gaat echt niet gebeuren.. dat wil de eigenaar niet! hij loopt wel tussen de merries, maar die zijn op t moment al drachtig van een hengst en bevallen over een maand en worden 2 weken erna meteen weer gedekt.. dus hij kan ze sowiezo niet dekken en ze geven wel flinke trappen en bokken als hij erop springt..

maar.. we moeten dus gewoon mega streng zijn, en als hij braaf is heel goed belonen? Lachen

roosaatje

Berichten: 207
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 14:36

annuh schreef:

maar.. we moeten dus gewoon mega streng zijn, en als hij braaf is heel goed belonen? Lachen



idd gaat goed komen ik voel het OK dan!

bri_girl

Berichten: 42
Geregistreerd: 14-02-04
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 16:59

ik weet nie, ik vind de zweep nooit zown fijn idee.. als bento (de hengst) dr bang van word enzo vind k t nie leuk. maar t is wel zo dat ie nou is moet luistere. als je met m gaat lope beukt ie je zo omver enzo of hij gaat zo met je rennen. hij probeert ook vaak te bijte:S als je dan met m loopt hapt ie in 1 keer naar je been enzo. tis echt een opdonder. niet zo lang gelede toen was k daar zo, toen sprong bento bovenop zn moeder:S dus ik sloeg m dr af, gaf ie me zo een trap met zn voorhoef. gelukkig deed t nie zo pijn, maar tis wel gevaarlijk. ik zorg voor bento, en ik word soms zelfs bang van m. k weet verder nie wat k moet doen. als je m een tik geeft helpt t misschien voor ff, maar na 10 min hapt ie je weer of wil ie weer wegrenne. ik ben ten einde raad. pff

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 17:22

harder slaan Haha!
het moet wel duidelijk zijn, aan aaien met ene zweep heb je niks. Op het moment dat hij ongewenst gedrag vertoont, gelijk afstraffen, en dan ook goed. anders heb je er nog niks aan.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 18:31

bri_girl schreef:
ik weet nie, ik vind de zweep nooit zown fijn idee.. als bento (de hengst) dr bang van word enzo vind k t nie leuk. maar t is wel zo dat ie nou is moet luistere. als je met m gaat lope beukt ie je zo omver enzo of hij gaat zo met je rennen. hij probeert ook vaak te bijte:S als je dan met m loopt hapt ie in 1 keer naar je been enzo. tis echt een opdonder. niet zo lang gelede toen was k daar zo, toen sprong bento bovenop zn moeder:S dus ik sloeg m dr af, gaf ie me zo een trap met zn voorhoef. gelukkig deed t nie zo pijn, maar tis wel gevaarlijk. ik zorg voor bento, en ik word soms zelfs bang van m. k weet verder nie wat k moet doen. als je m een tik geeft helpt t misschien voor ff, maar na 10 min hapt ie je weer of wil ie weer wegrenne. ik ben ten einde raad. pff


ja bri, k geloof dat het tijd word voor het strafkamp Schijnheilig het gaat ons wel lukken, samen staan we sterk... *LOL*

piedrolover

Berichten: 2275
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 18:49

heyy,
met Piedro hebben wij ook zo'n soort situatie gehad.
Ook tegen je op steigeren, naar je bokken met het rennen en heel onverwachte sprongen maken en af en toe eens happen.
Wij zijn voral met het steigeren erg duidelijk geweest. Meteen naar beneden trekken en een klap gegeven. En het werd inderdaad wel minder en hij is er absoluut niet schuw van geworden ofzo.

Het helpt ook erg om hem veel beweging te geven. Proberen zeker iedere dag met hem te wandelen en zo veel mogelijk op het land.

Succes er mee!

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 18:52

hij heeft geen stal dus staat sowiezo dag en nacht op het land..!! we wandelen zo'n 3/4 dagen per week met hem op dit moment

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 19:23

Ik denk dat een oplossing met slaan een stap verder is.
Kun je hem niet bij andere hengsten zetten in een wei? Dan kunnen ze hem samen opvoeden en leert hij dat dominaten gedrag (als het goed is) af! Probeer het voor te stellen aan de eigenaren.

Misschien zou je een hengstenketting kunnen gebruiken. Dat is misschien minder streng dan een zweep, maar waarom direct opknappen met een knal? Natuurlijk een harde tik geven als het niet werkt door aan het halstertouw te trekken/rukje geven. Maar met een zweep?
Er zullen best andere oplosisngen zijn!

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 20:59

rukje aan het halstertouw geven zal totaal geen nu hebben... ik vind heel eerlijk gezegd meteen een knal met de zweep ook zo hard.. maar hij kan ook niet bij andere hengsten op t land, aangezien het nog niet zeker is of de eigenaar hem wil verkopen. als hij hem niet verkoopt blijft hij gewoon daar..!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 21:55

elady schreef:
Misschien zou je een hengstenketting kunnen gebruiken. Dat is misschien minder streng dan een zweep, maar waarom direct opknappen met een knal? Natuurlijk een harde tik geven als het niet werkt door aan het halstertouw te trekken/rukje geven.


En de volgende stap, als hij ook niet meer luistert naar de hengstenketting, is zeker een bit? Als je steeds naar hulpmiddelen blijft grijpen blijf je aan de gang, die shet moet gewoon aangepakt worden. Hij moet luisteren, klaar. Als het niet goedschiks kan dan maar kwaadschiks. Tegen je aansteigeren is levensgevaarlijk. In een kudde krijgt hij ook genadeloos op zijn donder, reken daar maar op.

BTW, mijn enter heeft ook een keer geprobeerd tegen me aan te steigeren, en na 1 tik met het halstertouw was het over. Nooit meer gedaan.