Hackamore: paardvriendelijker of scherper dan bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Hackamore: paardvriendelijker of scherper dan bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-04 18:54

Mijn zus rijdt sinds een tijdje met hackamore, en zodoende heb ik vandaag ook Paula even een kwartiertje met hackamore gereden.
Ik moet zeggen dat ik het eigenlijk wel prettig vond rijden, ik had nauwelijks druk op de teugels, maar ze liep er wel heel erg fijn mee. Ontspannen, een stille, ronde aanleuning, en ik kon haar met mijn benen en zit prima rondsturen. Had ook het idee dat ze haar rug beter gebruikte. Achterhand kwam ook prima mee, dus van opkrullen was geen sprake.
Het gaat om een hackamore met korte scharen en een leren neusgedeelte met een soort gel onderlegd.
Nu mijn vraag: wat is jullie mening over de hackamore?
Paardvriendelijk, omdat ze geen bit in de mond hebben?
Of juist scherper dan een bit?
Ik heb nu met minder teugeldruk gereden dan dat ik met een bit doe, en toch bereikte ik eenzelfde (misschien zelfs beter) resultaat.
Als ik her en der lees over de hackamore heeft men in het algemeen de mening dat een hackamore erg pittig inwerkt, maar waar zit hem dat dan in?



Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-04 19:18

Afbeelding
Dit is hem overigens.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-04 19:58

De reden waarom mijn zus met hackamore is gaan rijden, omdat we van de zomer een trektocht gaan maken met de paarden, en het dan op langere ritten fijner voor het paard kan zijn om niks in zijn mond te hebben, als hij toch op een lang teugeltje gereden wordt. Onderweg is het dan ook praktischer, omdat je je paard dan kan laten eten en drinken zonder het bit uit te moeten doen, etc. Zodoende is ze er alvast mee aan het oefenen gegaan in de bak en op buitenritjes, en haar paard (en Paula dus ook) reageert er eigenlijk heel erg goed op.

Het doel van de hackamore is bij haar dus ook niet de dressuurtraining, maar het buitenrijden, maar om het paard eraan te laten wennen is ze dus wel alvast in de bak met de hackamore aan het rijden, zodoende.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-04 20:02

runningkawa schreef:
Alleen heb ik toch echt het idee dat ik met een bit (dubbelgebroken k&k ) bij Kawa scherper in kom.

Dan heb je niet alleen dezelfde hackamore, maar ook hetzelfde bit Haha!
Mooi vergelijkingsmateriaal dit Knipoog

Heb jij ook kortere bakstukken voor de hackamore overigens?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-04 22:13

Als je het plaatje van de hackamore van mijn zus bekijkt, zie je dat het idd een leertje is ipv een kinketting Lachen

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 11:19

Wat ik me afvroeg trouwens, waar dienen de 3 gaatjes in het midden van de scharen voor?
Zal wel geen ventilatie zijn? Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 11:37

Tancreda4 schreef:
Ik heb overigens zo eentje met zo'n geld ding nog nooit gezien. Waar heb je die vandaan?

Mijn zus heeft hem bij de Hippo in Assen gekocht.
Ze waren onderdeel van de Horselover-keten, misschien kan je hen eens bellen of zij hem voor je kunnen bestellen?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 16:15

Nee, dat kan het haast niet zijn, daar zijn de gaatjes echt te klein voor, bovendien heeft het geen enkele functie om de teugels op die plaats te bevestigen. Wat die functie wel is, geen idee Verward


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Flew, GrapeshotBot, Malenka en 30 bezoekers