Beschimmeld hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maaike_
Berichten: 464
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Wereldstad Tiel

Beschimmeld hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-02 19:41

Hoi allemaal,
Misschien zijn hier al veel topics over geweest, maar ik vraag het maar ff:
De baas van mijn verzorgpony heeft hooi voor haar, maar dit hooi is gewoon beschimmeld!!!!! Misselijk Het stinkt en er kwam van dat witte stof af en het was gewoon heeeeel vies Frusty Misselijk Misselijk
Ik zei het vandaag tegen die man, maar hij zei dat het niet uit maakt en dat ze het goede hooi er wel tussenuit zouden eten, maar er was helemaal geen goed hooi!
Ik vraag me af of ze beschimmeld hooi mogen eten, lijkt me niet... Party!!
alvast bedankt! Haha!
Cool Maaike

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 19:48

Nee, dat zou ik mijn paarden toch zeker niet geven. Je hebt de kans dat je paarden gevoelig worden voor hooi en beginnen hoesten. Nee, geef mij maar vers hooi, maar wat kan er eraan doen? Verward Verward Verward Huilen

Maaike_
Berichten: 464
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Wereldstad Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-02 19:51

ik kan wel zelf hooi gan kopen, maar dat wordt me echt te gek! Ik heb alles al voor haar moeten kopen, zelfs het bijvoer(biks).
Maar hij zegt dus dat het hooi wel goed ik....
Cool maaike

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 20:56

oooooow wij zitten precies in hetzelfde schuitje!!!!! Ook wij moeten de biks kopen..
maar dat ga ik niet meer zo open op bokt brengen... als je wil, kan je me een pb'tje sturen.
ik hoor het wel!!!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 21:05

Beschimmeld hooi is echt slecht voor je paard! Ze kunnen er koliek van krijgen. Zeg tegen je pensionhouder dat je goed hooi voor je geld wilt, dat je het anders zelf gaat kopen, maar het wel van het stalgeld in mindering gaat brengen dan. En zeg hem dat je hem verantwoordelijk houdt als je paard toch beschimmeld hooi krijgt en hij straks flink koliek krijgt. Vertel hem maar dat dan de veearst kosten en eventueel erger ook voor hem zijn!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 21:10

fabienne schreef:
Beschimmeld hooi is echt slecht voor je paard! Ze kunnen er koliek van krijgen. Zeg tegen je pensionhouder dat je goed hooi voor je geld wilt, dat je het anders zelf gaat kopen, maar het wel van het stalgeld in mindering gaat brengen dan. En zeg hem dat je hem verantwoordelijk houdt als je paard toch beschimmeld hooi krijgt en hij straks flink koliek krijgt. Vertel hem maar dat dan de veearst kosten en eventueel erger ook voor hem zijn!


Dit is haar verzorgpony en niet de pensionhouder. Dus ze heeft weinig in te brengen denk ik. Beschimmeld hooi is inderdaad niet goed voor de pony. En door zelf biks te kopen help je de eigenaar nog meer om geld te besparen. Ik denk dat je het voor jezelf goed op een rijtje moet zetten of je daar wilt blijven rijden. Anders zou ik de consequenties trekken en weggaan. Het zal heel veel pijn doen om je verzorgpony kwijt te raken, maar wil je die man blijven steunen? En als er iets met je pony gebeurd door de slechte verzorging zal dat alleen nog meer pijn doen.

Cowgirl

Berichten: 23742
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 21:11

als ze zo gaan beginnen is er maar een oplossing en dat is vertrekken.
een goede box en voer is gewoon een eerste vereiste op een pensionstal.
En die banketstaaf van ze eten het schone er wel tussen uit komt mij zo langzamerhand mijn keel uit.
sorry dat ik zo reageer, maar sommige zijn ook zo stom bezig.
Ik heb er alle ervaring mee

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 21:21

Nooit paarden beschimmeld hooi geven.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 20:09

oooh wat is dat toch altijd makkelijk gezegd he? Gewoon weg gaan!!!

Het spijt me zeer, maar ik kan er niet bij hoor dat daar zo makkelijk over wprdt gedacht!!! Ik heb zelf ook problemen met de eigenaar van me vz paardje en daar zijn ook reacteis op geweest: gewoon weg gaan...

Dat doe je dus niet zomaar he??? Ik ben dol op dat beesie en wou niet gewoon een verhaaltje vertellen, maar wilde advies om het beter te maken voor fred!!! Ik ga niet zomaar weg!!! Bij ons was het probleem dat ze geen biks meer kregen en hebben dat uiteindelijk zelf maar gekocht.. Tegen het hoesten hadden we nog medicijnen staan en hebben die gegege...

ook may vraagt om advies!!! Zij wil niet weg daar want ik neem aan dat ze net als ik dol op dat beesie is...

hou dan asjeblief op met die adviezen want zo makkelijk is dat niet!!!!

Cowgirl

Berichten: 23742
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 20:22

Je hoeft mij niet te vertellen dat ik niet weet hoe moielijk dat is.
Zelfs met eigen paarden is het vreselijk moeilijk, en al helemaal als je er dan ook nog een moet verkopen.

Ik heb ff over het hoofd gezien dat het haar verzorg! pony was/is.
Met een eigen pony zou ik zeker weg gaan.
Okay met een verzorg pony gaat dat gewoon niet.

Ik kan haast geen tips geven omdat ik gewoon uit veel ervaring weet dat dit soort mensen niet te veranderen zijn laat staan ze nog iets bij te brengen over paarden.
Paarden kosten geld dus het moet zo zuinig mogenlijk.
En zoals nu blijkt maar weer dat het dier er de dupe van wordt
En als je bij gaat voeren lacht die vent zich rot en krijg je naar je hoofd dat je niet spoort of dat het allemaal onzin is.

Ik was gister bij de DA en daar stond een paard dat zijn tong bijna verloren was aan de voerbak die stuk was, de eigenaar was te beroerd om een nieuwe te kopen.

Ik zie het verzorgponietje nog een keer met ernstige luchtweg infecties bij de dierenarts komen.
Als hij dan uberhaubt al een DA belt.

Enige oplossing: pony kopen en vertrekken.

GAB
Berichten: 105
Geregistreerd: 11-06-01
Woonplaats: in Peru

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 20:41

Hier een oplossing als je een beetje op het "platteland" woont..... (of er dichtbij).
Wij gebruiken hooi dat van de dijken is gehaald en van de bermen langs de weg. Echt prima hooi, ruikt zelfs erg lekker. Alleen moeten we oppassen voor bijvoorbeeld bierblikjes en dat soort troep. Maar het is gratis! Alleen moet je wel een tractor hebben of een trailer want zo'n "baaltje" is wel 250 kg! Haha!

Groetjes Gabrielle
P.S. De tijd van hooien langs de kant van de weg is nu natuurlijk wel voorbij, maar ze doen t wel een paar keer per jaar. Dus misschien in het voorjaar weer????

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 00:36

Ik neem aan dat de baas van je pony niet doelbewust slecht hooi heeft aangeschaft. Iedereen doet wel eens een miskoop, en kijkt de volgende keer dan wel beter uit. Hij zit er mogelijk zelf ook mee in zijn maag.

Als hij het hooi voor de pony betaalt, zou je kunnen voorstellen zelf op zijn kosten voor een aantal goede balen te zorgen en hier je pony mee te voeren tot hij door de voorraad slecht hooi heen is.
Gemakshalve neem ik hierbij maar aan, dat hij het hooi ook voor andere eigen dieren gebruikt Knipoog Knipoog
Bertus.