Paard verhuren of huren.... Hoe.. Wat... Waarom..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gentle_Giant

Berichten: 2058
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Paard verhuren of huren.... Hoe.. Wat... Waarom..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 18:31

Hoi HOI

Ik zit er over te denken om mijn kleine pony te verhuren en er evt. een groter paard voor terug te huren..
Nou weet ik zeker dat er hier op bokt meer mensen ervaring mee hebben.
Dus mijn vraag was...

Wat zijn jouw eisen?

Wat kan je wel en wat niet verlangen van de huurder en/of verhuurder..
Hoe zouden jullie dat doen en zouden jullie het moeilijk of makkelijk vinden om je paard/pony te verhuren?
Ik hoop dat ik wat wijzer word, want vollopig loopt me hoofd over van gedachten Scheve mond

Gr

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 18:40

Tjoh, Rexie verhuren Scheve mond Niet verwacht! Maar erover denken mag natuurlijk altijd Lachen

Ik denk dat het aller belangrijkste is dat je een GOED contract opstelt. Wat hun rechten en plichten zijn omtrend Rexje. Als jij bv zegt dat er niet gemend mag worden en dat op papier zet dan mag je er vanuit gaan dat dat ook niet gebeurt.

Wel denk ik dat het verhuren van een kleine pony geen vet pot is.
Denk even in; Die mensen moeten per maand een stalling huren. Dat moet altijd als je een eigen paard hebt dus dat is normaal.
Daarbij nog maandelijks kosten aan jou afdragen (had je al een bedrag in je hoofd ofzo?) en dit loopt langzaamaan op naar een redelijk bedrag. Een welshje/shetje kopen is daramee vergeleken maar een kleine uitgaven (voor 500 E heb je een leuke pony, waar je prima op kan rijden, en als je die weer verkoopt krijg je er nog maar geld voor terug ook. Als ze rex niet langer huren is al dat geld af geschreven.)

Ik denk dus dat het niet echt opschiet, Rex verhuren voor geld.
Misschien zonder geld, dat de mensen enkel alle kosten betalen?
Scheeld jou wel weer het stalgeld wat je maandelijks kwijt bent voor Rex.

Succes Knipoog

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 18:43

laat je je pony dan wel aan huis staan of niet? anders moet je er denk ik eens aan denken dat je hem beter kan verklopen, en er een grotere pony voor terug kan kopen, maarja dat moet je zelf weten...
je moet iig een goed contract opstellen, met daarin wat de huurders allemaal mogen met je pony, en dat ze misschien als je hem verkoopt de eerste rechten hebben e.d.

Gentle_Giant

Berichten: 2058
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 20:24

het gaat er om dat die mensen dan gewoon het stal geld voor rex gaan betalen
EN voor de rest geen extra kosten aan mij...

Ook zou ik hem evt. als ik hem 's avonds ofzo wilde pakken en kroelen ofzo... gewoon mogen pakken

en wat voor dingen zou k dan precies in t contract moeten zette??

Ik heb zelf wel wat ideeen, maar jullie hebben vast nog wel wat puntjes waar ik niet aan gedacht heb

gr

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 20:27

ik zou dat niet kunnen hoor! kijken hoe andere mensen met die van mij omgaan. kan je haar dan niet beter gewoon verkopen voor een leuke prijs?

Gentle_Giant

Berichten: 2058
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 09:58

verkopen .... nooit...

Het is ook niet zo dat ik meteen me hele pony verlies...
Ik zou hem dan verhuren aan een klein meisje met een hele aardige moeder... zodat hij gewoon leuk gereden word en ik een groter maatje evt dan he?! kan huren.
Hij blijft gewoon bij mij staan en ik kan gewoon toezicht houden.

sphinxie
Berichten: 816
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 10:17

Ik heb 3 jaar lang een E pony gehuurd van een meisje die m graag wilde houden maar wel bij de paarden verder wilde. Ik mocht er alles mee, wedstrijden, strand etc. Zij zag er op toe dat ik er goed mee omging, hielp me als het niet ging. Ik had geen contract, als ik op vakantie ging reed zij m, ik betaalde een vast bedrag per maand en dan betaalde zij de stalling, hoefsmid, veearts etc. Spullen deed ik met name zelf, en een aantal dingen heb ik meegenomen toen ik zelf een paard kreeg. Voor mij werkte het erg goed, en voor haar ook, ondanks het feit dat we geen contract ofzo hadden. Nou scheelt het dat we goed konden vinden en van tevoren hadden afgesproken (mondeling dus) wat ik wel niet kon doen. Ik (mijn ouders) betaalde zo'n 125 euro per maand geloof ik, niet zoveel in verhouding tot een eigen paard maar op zich best een redelijk bedrag. Als je het hele stallingsbedrag + bijkomende kosten gaat vragen denk ik dat het voor mensen die een pony willen huren een begrotelijk probleem wordt, het blijft tenslotte jouw paard. Succes in ieder geval!

Gentle_Giant

Berichten: 2058
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 10:36

De prijs zou allen het stalgeld zijn... geen verdere kosten aan mij
Ik verdien er dus zelf nix aan, maar bespaar wel.
Ook word hij dan gereden door een meisje die er goed oppast, en ze rijd nog leuk ook
Dat paard wat ik evt zou huren kost mij minder dan rex,... dus dan bepaar ik er best veel op..

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 13:03

Het idee is wel leuk, maar je moet hopen dat je eerlijke mensen vind die goed met je paard omgaan, en niet na 2weken het opzeggen en dergelijke, die netjes met je spullen omgaan.. Vooral kinderen zijn wispelturig en dan zal je zien dat ze na 2maanden zegt dat ze niet meer wil want nu vind ze iets anders weer leuker.. Iedere dag naar een paard is best veel voor een kind, die wil waarschijnlijk ook buitenpelen met vriendjes en vriendinnetjes..

Mocht je een geschikt iemand vinden, dan moet je zeker goed afspreken wat wel en niet kan en wat nodig is. Dus bv.

- Netjes onderhouden van je spullen, zorgvuldig mee omgaan schoonhouden invetten enz.
- Stal uit mesten
- Rexje goed poetsen en verzorgen
- Niet zomaar jan en alleman meenemen naar stal en er op laten rijden
- Wel of niet buiten rijden
- Wel of niet toiletteren enz..

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 13:23

Oh, hij blijft bij jou staan. Dat scheeld al een hele hoop.
Ik zou het dan denk ik wel doen, maar wel alles op papier zetten voor het geval DAT het fout gaat.

Succes Knipoog

sphinxie
Berichten: 816
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 13:51

Wat Megantjuh zegt klopt helemaal. Ik wilde er graag 7 dagen per week voor zorgen, maar dat kan natuurlijk anders. En ik weet niet hoe oud dat meisje is, maar als ze nog erg jong is moet je je idd afvragen hoe lang het kan duren.
Vind je het overigens niet moeilijk om m te verhuren? Daar zou ik vooral over nadenken, er is dan iemand anders die hem, in principe volledig, verzorgt. Al is het, als je het goed kunt regelen, wel een goede oplossing denk ik.

japke
Berichten: 265
Geregistreerd: 28-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:04

hoi, ik huur ook een paard niet bij zomaar een particulier maar bij een bedrijf dat op een natuurlijke manier probeerd paarden weer beter te maken ook geven zij er les en hebben pensionpaarden daarbij zitten 2 lessen als er wat te doen is puzzelrit, drunese duinen rijden etc mag ik mee met dat paard. In mijn contract (ik hoop dat je er iets aan hebt voor je eigen contract) staat een proeftermijn van een maand van beide partijen voor als het niet klikt ofzo het is een halfjaar contract tenzij we een maand van te voren overeenkomen dan kan ik stoppen anders word het weer verlengt het kost mij 159 euro plus de lessen. Eigenaar zorgt voor tuig hoefsmit dierenarts etc. Ik moet dagelijks mijn paard max een uur beschikbaar stellen voor hen. *LOL*