wat voor een paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gruijl
Berichten: 3
Geregistreerd: 16-05-04

wat voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 12:37

Hoi Hoi,

Onze dochter wilt graag gaan paardrijden en wil (op termijn) graag een paard voor haarzelf hebben Knipoog . Nu vinden wij dat uiteraard na een paar maanden van lessen vrij vroeg en zodoende is het idee ontstaan dat ik ook op datzelfde paard kan gaan rijden zodat het paard wel de aandacht en berijding krijgt die het nodig heeft. Ik heb jaren geleden (15 jaar) voor het laatst gereden Scheve mond en zal dus ook weer veel moeten leren. Echter mijn vraag is nu welke paard zou het meest geschikt zijn voor beide? Onze dochter is een klein meisje van 50 kg en ik ben een grote kerel van bijna 90 kilo dus een extreem groot verschil tussen berijders van het paard. In eerste instantie denk ik zelf aan een heeeeel mak en groot paard maar heb eigenlijk weinig verstand van de rassoorten en hun karakter eigenschappen etc. Wie o wie kan een tip geven? *LOL*

thnxs!! OK dan!

Mike

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 12:40

Sowiueso een idd iets groter en sterk paard, misschien iets ouder vanwege jullie ervaring.

Misschien een leuke tinker?
Die kunnen aardig wat hebben, kunnen wel stronteigenwijs en sterk zijn maar ja Haha! Wel erg leuk.

Sowieso zou ik je dochter als ze een eigen paard heeft toch ook laten lessen op dat dier, vooral omdat ze nog maar zo kort rijdt.

Succes.

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 13:38

je kunt ook aan een KWPN'er denken van rond de 1.65 tot 1.70m of een fries of een ander groot diersoort. Als je op zoek gaat, kun je naar handelaren of maneges gaan en je wensen dooergeven, dan kun je geadviseert worden en zoeken zij iets wat bij jullie beiden past. Dat is een mogelijkheid, succes alvast!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 13:42

Als ik het goed begrijp, kan je dochter nog niet paardrijden maar wil ze het graag leren en heb jij vroeger gereden en wil je terug beginnen.
Dan natuurlijk voor beide best beginnen met wat manegelessen en zien hoe snel het vooruit gaat Knipoog . In de tussentijd kan je ook op forums als bokt en in paardenboeken rondkijken over verzorging en voeding en dergelijke, zodat je een idee krijgt over hoe je met je paard om moet gaan. Dan als jullie er beide klaar voor zijn (kan achter enkele maanden misschien, maar misschien langer dan een half jaar) zal ik iig voor een ouder en rustiger paardje gaan met wat ervaring. Zeker geen jong temperamentvol ding dat hoog in het bloed staat. Beter een paard met een braaf karakte, van zo 10-12 jaar, die goed is opgevoed en al eens wat van de wereld gezien heeft. Ook best geen slank damesmodel, maar een wat breder gebouwde lijkt mij beter, hoe groot is je dochter eigenlijk? Als je voor een paard gaat kijken zou ik ook zeker iemand meenemen die verstand heeft van paarden kopen, dat is een stuk veiliger omdat die vaak sneller de gebreken en minpunten doorhebben. Verder ben ik het ook met Sily eens dat je met het paard zelf ook beter nog wat kunt gaan lessen, zeker als je het pas gekocht hebt Knipoog

Astaloca

Berichten: 8242
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 13:48

tinker/fries ofzo zal een mooi karakter zijn en een goed paard

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 13:55

Een Noriker kan ook erg geschikt zijn, het ras is nog niet zo bekend in Nederland, maar het wordt steeds beter!

Een rasbeschrijving staat op www.noriker.nl.nu en bij www.pelgrimspark.nl.nu hebben ze altijd Norikers te koop, van veulens tot volwassenen, van groen tot volledig beleerd onder het zadel en voor de wagen!

gruijl
Berichten: 3
Geregistreerd: 16-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 17:07

Thanx voor de reacties tot nu toe... Lachen Ben na het lezen van de diverse sites en topics wel heel sterk geinteresseerd graakt in de Noriker. OK dan! Leuk paard met robuuste uitstraling en leuk karakter volgens mij Haha! . Zijn er meerdere fokkers in Nederland? buiten die in de buurt van Tilburg?

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 17:19

Als ik jou was zou ik eerst zelf weer wat gaan lessen en goed gaan bedenken of je dit een sport gaat vinden die leuk is voor minimaal een jaar of 10. Als je nu een paard van 12 koopt is dat paard nog zeker 10 jaar te bereiden en moet het verzorgt worden etc.
Ook is het belangrijk om te bedenken dat een paard IEDERE dag aandacht nodig heeft, moet eten, de hoefsmit, de dierenarts, de tandarts, het hele plan. Als jullie allebei nog moeten kennismaken of weer opnieuw moeten beginnen is het handig om dat allemaal eerst goed te overdenken. Een paar maanden les nemen op een manege paard, voor je je eigen paard neemt is ook wel handig, dan weet je in iedergeval weer waar de voor en achterkant zit Knipoog
En dan... het ras. Tja een groter ras, of in ieder geval een sterk ras. Het ligt natuurlijk ook erg aan jullie ambities. Wil je dochter er toch af en toe een wedstrijdje mee rijden?
Misschien een papierloos paard? Waarom een raspaard kopen als een papierloos paard ook kan volstaan?

Pivanti

Berichten: 5107
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 17:21

Inderdaad een kwpner, die zijn er in veel verschillende maten.
Of een fries. Maar een noriker is denk ik ook erg leuk Knipoog

Pivanti

Berichten: 5107
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 17:23

Inderdaad het hoeft natuurlijk niet perse een raspaard te zijn! Maar een sterk paard is ook belangrijk, niet alleen de grootte. En inderdaad eerst weer gaan lessen, want 1x per week lessen is heel iets anders dan elke dag voor een paard moeten zorgen!! Misschien eerst een verzorg/bijrijdpaard zoeken, en dan kijken of u en uw dochter het inderdaad heel leuk vinden!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 17:41

Citaat:
Zijn er meerdere fokkers in Nederland? buiten die in de buurt van Tilburg?

nee nog niet, er worden wel wat veulens verwacht elders in Nederland, maar die zijn voorlopig nog voor "eigen gebruik"

Een Noriker is ook nog te betalen, ik heb er eentje uit Oostenrijk gehaald, ik wilde persé een ruin en die zijn nogal zeldzaam, want afgekeurde hengsten verdwijnen doorgaans meteen in de worst, maar na lang zoeken heb ik er toch eentje gevonden en heel betaalbaar.

Ik ken wel veel fokkers, maar allemaal in Oostenrijk en maar eenjte in Nederland

boontje
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 18:07

Zou het geen idee zijn om gewoon een leuke kinder ponie voor je dochter te kopen(new forest, welsh, haflinger) en daar zelf dan mee te gaan mennen?

Ik vraag dit ivm dat het voor een jong en klein(licht) meisje wel veel paard is om onder je te hebben als er ook een 90 kilo op moet kunnen.

Kinderen kunnen met ponies vaak veel beter uit de voeten en spelen er meer mee.

succes met je zoektocht naar een geschikt paard en veel plezier ermee daarna.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 18:13

Een KWPN-er zou best moeten kunnen, ik zou dan gaan voor een braaf dier, waar alle knopjes al op zitten.

Dat gedoe van '90 kilo is te zwaar' vind ik onzin: je kan beter iemand hebben van 90 kilo die in de beweging van het paard volgt, dan iemand van 50 kilo die plukt en trekt.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 18:14

ik zou eerst zelf weer een jaar ! gaan rijden op een manege, begin met een keer per week en bouw het dan uit naar ? keer per week, kijk dan na een jaar of je het dan nog zo leuk vind ,
een paard kost ontzettend veel tijd, moeite en geld
mensen met een paard moeten een groot deel van hun sociale leven "inleveren" in die zin , een paard vraagt om aandacht, liefst elke dag!
door op de manege te rijden krijg je ook meer kennis wat betrefd het hebben van een eigen paard
als je bij de manege ernaar vraagt, willen ze ook vast en zeker wel wat verzorgingslesjes geven want dat is ook niet onbelangrijk bij het hebben van een paard
huur evt na een aantal maanden, een tijdje een manege paard, dan heb je dat paard voor jezelf en moet je zorgdragen voor de verzorging van het paard .
zo leer je wat het is om elke dag zorg te dragen voor het beestje

ik ga ook voor het ras tinker, die zijn het braafste, aangezien ik dochterlief liever niet op een sterke noriker of grote wpner zie
niet dat die niet braaf kunnen zijn , integendeel, maar ik denk ook aan de groei van het meiske, van een noriker kan ze last van haar heupen krijgen onder andere.
een tinker is erg sterk en kan ook een volwassen man dragen

maar kijk eerst of je wel de puf , tijd en ambitie hebt om een eigen paard te hebben !
ga eerst lekker op de manege rijden
dit is dus niet l*llig bedoelt, maar ik heb zoveel mensen gezien waarbij het mis is gegaan, dat wil ik jullie besparen !

heel veel succes
want een mooier dier als een paard is er gewoonweg niet!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 18:18

Wat zit iedereen toch met die Tinkers??? Die zijn ook niet allemaal sullig en braaf. Daar zit vaak een scheut volbloed in (jaja, echt waar) en ik snap niet dat iedereen dan voor een tinker gaat.
Een braaf paard is een braaf paard.

Als het om MIJN dochter ging, kreeg ze een pony/paard met 3 benen en 1 oog, zodat hij weinig of niets kon doen (a figure of speaking).

Dealer

Berichten: 735
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 18:57

imker schreef:
Een KWPN-er zou best moeten kunnen, ik zou dan gaan voor een braaf dier, waar alle knopjes al op zitten.

Dat gedoe van '90 kilo is te zwaar' vind ik onzin: je kan beter iemand hebben van 90 kilo die in de beweging van het paard volgt, dan iemand van 50 kilo die plukt en trekt.


Het is maar net de vraag of een beginnener al zo goed de bewegingen van het paard volgt. Scheve mond
Dus ook hier geldt: beter eerst maar een poosje les genomen.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 19:21

Ik zou eerst maar eens bedenken wat je met zo'n dier wilt doen. Als dochterlief flink wil rijden, bijv uren achter elkaar (deden wij vroeger ook altijd), dan zou ik niet direct een fries oid nemen. Die hebben gewoon te weinig uithoudingsvermogen. Wil je wedstrijden rijden? Dan valt ene Tinker ook wel af, tenminste, wel als je ambities hebt om hogerop te komen, en wedstrijden te gaan winnen. Voor alleen het meerijden kuin je nog wel met een ezel aankomen.
Ik zou denk ik een KWPNner nemen, die al de nodige ervaring heeft. Daar zitten zeker fijn te rijden paarden tussen, en die zijn voor 90 kg toch wel sterk genoeg. een beetje stevige kerel weegt toch al snel iets dergelijks.
Tinkers/fjorden etc kunnen poepeigenwijs zijn, en sterk. Friezen vind ik kwalitatief niet zo best (sorry voor de fans, maar ze zijn door de inteelt gewoon wat zwakker).
Ga lekker ene tijd lessen, en overleg dan met de instructeur wat voor paard je moet aanschaffen!