jong paard, de wissels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

jong paard, de wissels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 11:20

Hoi,

Zoals jullie wel weten heb ik een jong paard, wordt 25 juni 4, en het rijden gaat allemaal erg goed, ze kent al verschillende oefeningen , zo is haar contra galop ook erg goed bevestigd, en gisteren reed mijn instructrice haar, en toen zei ze omdat ze haar contra galop zo goed doet, dat het best tijd is om eens in de zoveel tijd een wisseltje te springen, dat deed ze dus gisteren ook, en ze deed het naar beide kanten erg goed! Kan dit kwaad, om het eens in de zoveel tijd te doen, aangezien mijn instructrice zei dat het best kan, anders kom je straks misschien een beetje in de problemen, het is niet zo dat we nu elke dag de wissels gaan oefenen, want daar ben ik nog helemaal niet aan toe, maar 1 of 2 keer in de maand ofzo, natuurlijk blijven we de contragalop ook erg goed oefenen,

wat denken jullie?

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 11:27

Zo spelenderwijs af en toe eens een wisseltje springen,kan mijns inziens niet veel kwaad..Zolang daar niet op doorgehamerd wordt en jou paard laat blijken er geen moeite mee te hebben..Elke dag flink op die wissels gaantrainen is natuurlijk weer heel wat anders Knipoog

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 11:29

Als ik heel eerlijk moet zijn vind ik het allemaal nog al wat voor een paardje wat nog geen 4 is.
Waarom niet rustig aan alles opbouwen.
Ik zie in je onderschrift dat je B bent, waarom dan al Z oefeningen rijden?

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 11:34

Mijn paardje pakt het allemaal erg goed op, en ze bied het zelf ook allemaal aan, daarom moet je wel in je achterhoofd houden dat ze bijna 4 is, maar het is nou niet zo dat we elke dag heel die Z oefeningen er in stampen, we zijn nu gewoon bezig met wijken, en veruimingen, en contragalop, en beetje schouder voor...

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 11:37

Het ene paard heeft nu eenmaal minder moeite met bepaalde oefeningen als het andere..Zolang ze het zelf aanbieden kun je af en toe eens zoiets doen...Wat je zelf al zegt,zolang je maar in je achterhoofd houdt,dat het nog wel een erg jong paard is..En er goed voor waakt dat de training niet te zwaar wordt..(dan wel geestelijk of lichamelijk)

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 11:38

precies Lachen

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 11:44

Inderdaad met mate, het hoeft nu nog niet perfect, maar als het er nu inzit kun je het wel af en o doen om te zorgen dat ze het blijft kunnen.
Maar verder zou ik me toch concentreren op de B en de L nu dat nog je klasse is.
Wel leuk, een paard dat graag wil werken, wees er maar blij mee!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 11:45

Ik ken Marieke, en als zij dit in het trainen mee wil nemen dan zal het wel goed zitten.
Vergeet niet dat ook zij bedoeld, rijd hem er niet tureluurs mee, maar mocht je lekker in het rijden zitten dan kan eens een wissel ertussendoor helemaal geen kwaad. Het is tenslotte afwisseling.
Mocht je zelf het idee hebben dat het niet goed gaat, vraag marieke dan eerst om hulp, want een wissel is niet niks.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 11:46

ja ik ben er ook erg blij mee, ze wil altijd voor je werken, en als je bijv iets spelender wijs uitprobeerd, doet ze het ook meteen, het is nog niet allemaal perfect, maar ze doet en wil het wel...

maar volgens jullie kan je de wissels om de zoveel tijd wel een keer?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 11:49

Wat wij vinden is niet interesant.
Je krijgt les van Marieke, en zij is de persoon die jou rijden kent, en via de PC kan niemand vertellen wat je wel of niet al kunt doen.

Ik zeg altijd, als een oefening er goed inzit blijf er dan niet mee bezig.
Jij verteld over je contragalop. Is heel fijn dat hij dat netjes uitvoert, maar ga dan niet elk ritje daar op verder.
Elke keer is het rijden en trainen anders.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 11:50

holly schreef:
Ik ken Marieke, en als zij dit in het trainen mee wil nemen dan zal het wel goed zitten.
Vergeet niet dat ook zij bedoeld, rijd hem er niet tureluurs mee, maar mocht je lekker in het rijden zitten dan kan eens een wissel ertussendoor helemaal geen kwaad. Het is tenslotte afwisseling.
Mocht je zelf het idee hebben dat het niet goed gaat, vraag marieke dan eerst om hulp, want een wissel is niet niks.



Ja eigenlijk zat ik nog helemaal niet aan de wissels te denken, het is voor mij ook nieuw, maar omdat marieke mijn paard gisteren weer reed, zei ze dat in eens.. Ik zal dan ook zeker nog niet zelf de wissels gaan springen, alleen als ik les heb van haar, want ik moet dat zelf ook nog leren, en dan leer ik het liever meteen goed aan..

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 11:53

holly schreef:
Wat wij vinden is niet interesant.
Je krijgt les van Marieke, en zij is de persoon die jou rijden kent, en via de PC kan niemand vertellen wat je wel of niet al kunt doen.

Ik zeg altijd, als een oefening er goed inzit blijf er dan niet mee bezig.
Jij verteld over je contragalop. Is heel fijn dat hij dat netjes uitvoert, maar ga dan niet elk ritje daar op verder.
Elke keer is het rijden en trainen anders.


Ik rijd ook niet elke dag die oefeningen, ik weet gewoon dat ze de contra goed doet, maar toch blijf ik die wel herhalen.. De ene dag rijd ik geen oefeningen, en de andere dag probeer ik weer wat nieuws uit...

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 11:59

Ik merk aan jou dat je echt heel blij bent met je paardje en dat hij het ook allemaal heel goed oppakt.
Het punt daarmee is dat als een jong paard zo vliegensvlug alles aanneemt je heel soms zelf ook daarin mee gaat.
Is helemaal niet erg als je zelf in de gaten houd wanneer genoeg, genoeg is.
Een jong paard hecht veel meer waarde aan goed-belonen, perfect- meteen langeteugel/uitstappen.
Het geheugen van een paard werkt op die manier.
Tja de ene keer rijd je wat alnger en de andere keer is tien minuten al genoeg.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 12:04

ja maar zo ga ik ook aan de gang, ik heb 2 keer per week les van Marieke, dan doen we eigenlijk de meeste oefeningen, en die ziet ook wel dat als het goed is, dan is het genoeg, die zegt dan ook van, het is genoeg voor vandaag..

en merk ik dat ze heel fijn aan het lopen is , rijd ik haar bijv maar 20 minuutjes ofzo, alleen even loswerken..

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 12:14

Azaro word ook in juni 4 maar ik doe dit soort oefeningen nog niet.
Hij leert ook gemakkelijk en werkt graag maar verruimen en verkorten en dat soort dingen vind ik meer dan genoeg. Ik heb liever een paard dat de basis super doet dan wat moeilijke oefeningen die niet goed gaan omdat de basis niet helemaal in orde is. Als afwisseling ga ik wel een keer wandelen of eens springen of gewoon hem lekker in de weide laten spelen.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 12:19

die van mij heeft zowizo 2 tot 3 keer in de week vrij... en komt elke dag in de wei

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 12:26

Hij komt ook elke dag in de weide en heeft ook 3 dagen vrij Lachen

Desiree83

Berichten: 352
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 12:31

Dookie schreef:
Azaro word ook in juni 4 maar ik doe dit soort oefeningen nog niet.
Hij leert ook gemakkelijk en werkt graag maar verruimen en verkorten en dat soort dingen vind ik meer dan genoeg. Ik heb liever een paard dat de basis super doet dan wat moeilijke oefeningen die niet goed gaan omdat de basis niet helemaal in orde is. Als afwisseling ga ik wel een keer wandelen of eens springen of gewoon hem lekker in de weide laten spelen.


Een wissel is niet voor elk paard een moeilijke oefening. Ik sta er niet negatief tegenover als je een jong paard een keer een changement laat maken. Probleem is wel dat veel mensen niet van ophouden weten en het zelf niet helemaal onder de knie hebben. Zo kan het dan wel fout gaan. Als je een jong paard een of twee keer eenw issel laat maken is daar niks op tegen. Ik persoonlijk schenk hier nog niet teveel aandacht aan als ze nog jong zijn. het is wel fijn als ze het al een keer gedaan hebben en het principe snappen. Nu springt overigens vrijwel elk jong paard heel makkelijk een wissel...

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 12:40

Desiree83"]
[quote="Dookie schreef:
Azaro word ook in juni 4 maar ik doe dit soort oefeningen nog niet.
Hij leert ook gemakkelijk en werkt graag maar verruimen en verkorten en dat soort dingen vind ik meer dan genoeg. Ik heb liever een paard dat de basis super doet dan wat moeilijke oefeningen die niet goed gaan omdat de basis niet helemaal in orde is. Als afwisseling ga ik wel een keer wandelen of eens springen of gewoon hem lekker in de weide laten spelen.


Een wissel is niet voor elk paard een moeilijke oefening. Ik sta er niet negatief tegenover als je een jong paard een keer een changement laat maken. Probleem is wel dat veel mensen niet van ophouden weten en het zelf niet helemaal onder de knie hebben. Zo kan het dan wel fout gaan. Als je een jong paard een of twee keer eenw issel laat maken is daar niks op tegen. Ik persoonlijk schenk hier nog niet teveel aandacht aan als ze nog jong zijn. het is wel fijn als ze het al een keer gedaan hebben en het principe snappen. Nu springt overigens vrijwel elk jong paard heel makkelijk een wissel...
[/quote]

Ik laat het nu liever nog voor wat het is.
Ik heb ook al een keer schoudervoor gedaan en dat deed hij ook prima (wel op aanraden van instructrice) Hij heeft al eens een wissel gedaan (niet met mij) en deed da prima maar ik heb tijd genoeg om hem die dingen te leren.

DaniellevA

Berichten: 432
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 13:54

rockey schreef:
die van mij heeft zowizo 2 tot 3 keer in de week vrij... en komt elke dag in de wei


Ik denk ook niet dat het kwaad kan zoals je al zegt gaat het allemaal rustig aan en onder begeleiding..Zolang het paardje er plezier in blijft houden en hem niet overwerkt maar dat doe je al niet kan het geen kwaad..Alles met rust en op zijn tijd wanneer het beestje het aangeeft Knipoog

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 13:56

DaniellevA"]
[quote="rockey schreef:
die van mij heeft zowizo 2 tot 3 keer in de week vrij... en komt elke dag in de wei


Ik denk ook niet dat het kwaad kan zoals je al zegt gaat het allemaal rustig aan en onder begeleiding..Zolang het paardje er plezier in blijft houden en hem niet overwerkt maar dat doe je al niet kan het geen kwaad..Alles met rust en op zijn tijd wanneer het beestje het aangeeft Knipoog
[/quote]

precies haha Lachen

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 14:27

Je moet gewoon wel zeker weten dat het allemaal ok is, je zou niet de eerste zijn die in 't L vastloopt omdat je paard opeens omspringt terwijl je alleen maar een stukje middengelop wilt rijden. Ik heb dat een paar keer in mijn omgeving gezien en kan alleen maar zeggen dat het voor paard en ruiter een 'lange weg terug was' naar de L-proef.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 14:39

rockey schreef:
Mijn paardje pakt het allemaal erg goed op, en ze bied het zelf ook allemaal aan, daarom moet je wel in je achterhoofd houden dat ze bijna 4 is, maar het is nou niet zo dat we elke dag heel die Z oefeningen er in stampen, we zijn nu gewoon bezig met wijken, en veruimingen, en contragalop, en beetje schouder voor...


Er zijn veel meer paarden die erg veel aanbieden,... Rond de 6 jaar is het kaarsje dan heel vaak uit. Je moet ze in bescherming nemen tegen zichzelf.

Ik spreek uit ervaring Lachen. Ik zou zeggen: rij max. 4 x per week en oefen spelenderwijs die dingen als ze het zelf aanbiedt, maar ga het niet structureel oefenen. Hou er rekening mee dat ze in haar hoofd + lijf ook pas 4 jaar is.

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 15:13

Idd, spiermassa zie je snel maar de pezen vragen veel tijd

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 16:24

Vind het toch een vrij zware oefening voor zo'n jong paard, er is voor een goede wissel toch een bepaalde mate van verzameling nodig. Wat mij logischer lijkt om dan bijvoorbeeld alvast te gaan oefenen met sb en travers, daar heb je in de nabije toekomst meer aan dan de wissels.