Advies gevraagd: moeite met hoofdstel aandoen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LotteAnna
Berichten: 990
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Nmg

Advies gevraagd: moeite met hoofdstel aandoen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 15:10

Kwpn-paard (4) staat sinds kort bij ons op de wei. Ik wil haar graag gaan inrijden. Longeren lukt met halster, en als ik het hoofdstel om krijg dan ook daarmee. Helaas lukt dit niet vaak. Ze wil niet dat je achter of aan haar oren komt, ook niet als je het halster en hoofdstel weer af wil doen. (Ze laat het wit van haar ogen zien, gooit haar hoofd in de lucht en trekt haar lippen strak).
Aan het bit ligt het niet, dat neemt ze wel goed aan. Het is een heel gevecht, en ik laat nu ook altijd het halster om in de wei (wat eigenlijk niet goed is, want ze krijgt wondjes.)
Heeft iemand een goed advies?

Met veel geduld en brokjes lukt het echt niet. We hebben haar wel proberen vast te zetten aan een paal, met een touw om haar nek (wel zo dat ze zich niet op kan hangen) Ze gaat hangen, en probeert vanalles maar geeft uiteindelijk wel op. Daarna uiteraard belonen. Is dit dan de goede manier?

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 15:13

misschien ipv proberen het hoofdstel om doen eens beginnen met ervoor zorgen dat je aan haar oren mag komen, dat is het probleem lijkt mij? of mag je er altijd aankomen behalve met het hoofdstel?

LotteAnna
Berichten: 990
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Nmg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 15:19

Dat probeer ik ook elke keer, maar soms gaat dat (alleen als ze druk is met voer bijvoorbeeld en dan ook maar 1 sec. ), meestal gaat dat niet. Als ik dan aan het halster kom doet ze weer raar. Dan zwaaite ze haar nek weer weg.

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 15:23

dan zou ik eerst proberen dat probleem te verhelpen, en daarna verder gaan met het hoofdstel Lachen

LorMir

Berichten: 350
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Noord-Holland-Noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 15:27

idd eerst proberen het probleem met de oren op te lossen en dan pas verder met het hoofdstel. Anders bestaat de kans dat je het er alleen maar erger op maakt... Dat ze alleen banger wordt, en dat ze uiteindelijk ook het bit niet meer aan wil nemen.

Weet je de oorzaak ervan? (Dat je niet aan haar oren komen mag) Of heb ik daaroverheen gelezen? Bloos

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 15:51

Je zult dus eerst aan het vertrouwen moeten werken. Dus eerst met de oren bezig en dan met de rest. Weet je de oorzaak van het probleem? Heeft ze een keer nare ervaring gehad? Of loopt ze gewoon te klieren? Ik ken een manegepaard die dit ook doet en dat is gewoon om te klieren. Hij heeft geen zin in het werk dus Tong uitsteken Wat dan helpt is ze om ze even stevig bij het neusbotje vast te pakken. Dan gaat het hoofd wel naar beneden en kun je het hoofdstel om doen.
Maar nogmaals, stel EERST de oorzaak vast van het probleem. Is ze bang, dan heeft de manier van het neusbotje natuurlijk geen zin...
Succes Knipoog

LotteAnna
Berichten: 990
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Nmg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 16:13

Ik weet echt niet waardoor het komt. Het lijkt een beetje op kopschuw ofsowiets, maar dan bij de oren Knipoog
Volgens mij heeft ze geen nare ervaring gehad.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 16:27

Dan zou ik als ik jou was gewoon langzaamaan naar de oren 'toewerken'.
Krabbel haar lekker op haar nek, en probeer steeds hoger te komen, als je merkt dat ze haar hoofd weer weg wil trekken, gewoon je hand weer naar beneden brengen en verder kriebelen lager op de hals. Knipoog
Als ze doorhebt dat je niks doet als je aan of dichtbij haar oren komt mag je op den duur heus wel haar hoofdstel omdoen!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 16:33

Kopschuwheid komt altijd van een nare ervaring! Het zou heel ver terug kunnen zitten bijvoorbeeld als veulen bij de oren gepakt, of zelfs bij de eerste kennis met halster dat verkeerd gezetten heeft met pijnlijk gevolg.
Als dan het paard ook nog gevoelige oren heeft is het kwaad al geschiet!

Alhoewel het je trainingsschema wat achteruit zal zetten, zou het beter zijn, zoals hierboven al vermeld, om eerst vertrouwen te winnen bij het paard zodat je zonder problemen aan de oren kan komen. De tijd nu nemen betekend wel in de toekomst gewonnen tijd want vroeger of later zal je aan de oortjes moeten komen al is het maar om de haartjes 'bij te knippen'.

Wat betreft de halster, ik neem aan dat het ene is die dichtgemaakt wordt onder de kin ... met deze type moet je altijd eerst over de oren voordat je het aan heeft. Waarom niet proberen met ene die je met een gesp vast moet maken ... met deze type wrijf je niet over de oren. Zelf gebruik ik alleen halster die met op 2 of 3 plaatsen herstelbaar zijn met gespen, zo wrijf je niet de oren en kan je de maat altijd juist instellen.

LotteAnna
Berichten: 990
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Nmg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 18:58

Ja op zich kan ik wel een ander halster aan doen die makkelijker vast te maken is, maar dit halster heb ik omgekregen met veel moeite, maar krijg ik dus nu ook niet meer af.
Ik probeer ook telkens te kriebelen, en elke keer als ze het toelaat een brokje te geven enzo, maar het duurt dan nog heel lang voordat ik met haar aan de slag kan.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 19:00

Probeer het eens in de stal, kan ze geen kant op. En dan maar een week lang zo vaak mogelijk het halster om en af, zodat het gewoon wordt voor haar. Even doorpakken daarmee en je ziet dat het zichzelf snel oplost. Tenminste als ze niet door mishandeling beschadigd is!

LotteAnna
Berichten: 990
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Nmg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 19:09

Nee, ze heeft vroeger wel in een draad gehangen met haar been toen ze nog niet van mij was. Een hele grote wond tot gevolg, ze loopt er niet kreupel op ofsow, lijkt er geen last van te hebben. Je ziet een groot litteken en is nog wel dik. Dat blijft zo. Ik zou er ook nooit lang mee kunnen rijden denk ik. Maar ik vind het de moeite waard om het te proberen. Het is een ontzettend leuk beest, helaas te dun, en is haar winterhaar nog niet helemaal kwijt.
Ik denk niet dat het draadbeen iets met dat geklooi met de oren te maken heeft.