waarom nooit de moeder noemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

waarom nooit de moeder noemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-04 16:55

bijna altijd als mensen het hebben over de ouders van hun paarden zeggen ze de vader en de vader van de moeder, of de vader de moeder en moeders vader.
waarom zijn merries zo weinig genoemd?

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 17:07

Tja das de vraag he... Hier zijn al erg veel discussies over geweest.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 17:07

ik weet het niet zeker, maar in veel gevallen nemen mensen die een veulen willen gewoon hun merrie en die laten ze dan dekken door een goedgekeurde dekhengst. er zijn veel goede merrie's maar weinig super hengsten lijkt mij.

als ik me vergis dan vergeet dit maar weer Haha!

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-04 17:08

lijkt me wel logisch ja, maar als ik het over paarden en hun afstamming heb zeg ik gewoon papa en mama, en als de opa en oma nog spannend waren die ook erbij, maar bij rijpaarden zie je dat heel weinig

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 17:14

hoe vaak hoor je niet bekende hengst y x bekende hengst z, terwijl de moeder een gedrocht van een merrie is? wat wil je dan bereiken?

girlpower Haha!

er zijn ontzettend veel merries in verhouding met hengsten.
als ik spreek over ene ferro weet iedereen over wie ik het heb.
spreek ik over kiara, een merrie die ik ken, weet niemand hier op bokt over welk dier ik het heb.
er zijn bekende merries, staan ook allemaal netjes in een boek van't kwpn.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 17:20

Ik vind het wel logisch hoor.
De hengsten zijn goedgekeurd en vader van veeeel veulens. Meer veulens dan een merrie in haar leven zal krijgen.
Oftewel, de hengsten zijn alom bekend, zeker bij iemand die zich er een beetje in verdiept heeft.
Als jij zegt, het is een Jazz x Marieke (:D) dan zegt mij dat natuurlijk niks.
Logisch dus dat de vader van de moeder wordt genoemd, en niet de moeder zelf.

Tuurlijk zijn er bekende merries, en bovendien een aantal bekende merriestammen (en dat is heel interessant om te weten!) maar niet in verhouding tot de bekendheid van de hengsten.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-04 17:22

hmm, op die manier dus, ach ik zit zelf in de renpaarden waarbij vaak de merries zelfs belangrijker zijn dan de hengsten, ook niet altijd, maar daarvan zeg je gewoon van die hengst uit die merrie, dus vandaar. maar mooi dat dat is opgelost

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 17:25

Er zijn niet weinig hengsten, maar een stamboek laat alleen de beste hengsten dekken, om zo de best mogelijke paarden in het stamboek te krijgen. En ze hebben goedgekeurde hengsten omdat zij wel bijvoorbeeld 300 merries per jaar kunnen dekken, maar een merrie kan natuurlijk niet 300 veulens per jaar krijgen. En dan zouden er ipv 1 goedgekeurde hengst 300 'goedgekeurde' merries moeten komen. En dat nog maal een stuk of 100 en probeer dat nog maar eens te onthouden. Het is ook niet zo dat er weinig goede hengsten zijn, maar veel goede merries. Die hengsten die niet mogen dekken kunnen ook nog wel goed zijn, maar net niet goed genoeg.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 09:33

Nope, net als hierboven staat: vooral ter herkenning. Vaak zeggen ze er wel bij als de merrie predikaten heeft. Dus bijv: stermerrie van Belisar, keurmerrie van Gribaldi enz. Zijn het hele bekende stammen dan wordt dat ook verteld: bijv. de Karlastam of Roodnootstam. Die zijn in de fokkerij zo bekend dat dat wel herkenbaar is en toegevoegde waarde is. En de sportprestaties van de merrie zelf. Maar aan Selonie, Magic enz. heb je zonder hengstgegevens weinig omdat het niets zegt.
Laatst bijgewerkt door Kyona op 21-05-04 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 09:43

GertJan schreef:
Er zijn niet weinig hengsten, maar een stamboek laat alleen de beste hengsten dekken, om zo de best mogelijke paarden in het stamboek te krijgen. En ze hebben goedgekeurde hengsten omdat zij wel bijvoorbeeld 300 merries per jaar kunnen dekken, maar een merrie kan natuurlijk niet 300 veulens per jaar krijgen. En dan zouden er ipv 1 goedgekeurde hengst 300 'goedgekeurde' merries moeten komen. En dat nog maal een stuk of 100 en probeer dat nog maar eens te onthouden. Het is ook niet zo dat er weinig goede hengsten zijn, maar veel goede merries. Die hengsten die niet mogen dekken kunnen ook nog wel goed zijn, maar net niet goed genoeg.


Inderdaad. De merries zijn "niet" belangrijk en ookal worden ze niet vermeld, er wordt wel vermeld uit welke lijn zij komen : vader (v. veulen) x vader van merie x vader van (ben ik even vergeten)
En er wordt veronderstelt dat de meesten de lijn van de hengst wel kennen dus daar wordt niet verder op ingegaan