Paardje de kans geven of verkopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Paardje de kans geven of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-02 00:25

Zoals jullie -misschien wel weten- is in 1998 mijn paardje gestorven. Heb daarna diverse miskleunen gekocht. In juli 2000 kwam Isabeau (mijn shet, waar ik werkelijk helemaal gek op ben!). Op Isabeau na heb ik nooit meer een paardje gevonden waar ik zo'n band mee had als met Bobo.

Nu is er op 4 nov. jl een draver bijgekomen. Was redelijke liefde op het eerste gezicht. Tweede gezicht valt hij echter toch tegen. Hij is absoluut niet lief tegen Isabeau (als ze samen het land op gaan vindt hij het nodig om zijn voorbenen met een smak op Ies der rug te laten belanden om haar vervolgens het hele land over te jagen!)
Met poetsen is het gewoon een eerste klas chagerijn! Vindt niks leuk of lekker! Met eten word ik zo ongeveer zijn stal uitgeschopt! etc etc. Met rijden is hij echter super!

Omdat er voor mijn gevoel geen band aan het vormen is, irriteer ik me ook steeds meer aan zijn gedrag, zeker hoe hij naar mijn shet doet.
Ik wil niet hals over kop de beslissing nemem om hem weg te doen! Hij heeft zeker wel zijn kwaliteiten.

Wat vinden jullie hiervan? Hem en mezelf nog even de tijd gunnen?
Of toch maar verkopen?

Heb het hier best moeilijk mee, ook omdat ik -diep van binnen weet- dat ik stiekem op zoek ben naar een tweede Bobo, maar aangezien hij uniek was, zal ik die nooit vinden! Huilen , dus mijn paardje dan maar accepteren zoals hij is???
Laatst bijgewerkt door Buitenzorg op 20-01-02 02:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010



Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-02 08:25

greetje schreef:
Wat ik hier mee zeggen wil die echte goede dravers en volbloeden die iets bereikt hebben in hun sport zijn geen lieverdjes. Maar je kunt het ze niet aan rekenen. Dus misschien een uitdaging voor jouw om het toch eens te proberen *LOL*


Toen ik op zoek ging naar een groter paard ben ik BEWUST op zoek geweest naar een draver. Ik heb altijd met dravers gewerkt en Bobo was ook een draver. Qua stelling dat een draver -over het algemeen- geen lieverdjes zijn ben ik het niet (helemaal) met je eens. Tuurlijk zitten er echt 1e klas galbakken tussen, maar die heb je ook bij de Haflingers, Fjorden, KWPN'ers etc etc.

Ik ben in ieder geval blij dat jullie de moeite nemen om met me mee te denken. Het blijft uiteindelijk bij mij die beslissing, maar ik zal idd niet van vandaag op morgen ineens besluiten om hem te verkopen.

Sjuimpje je hebt gelijk! Ik idealiseer Bobo. Ik weet nog toen ik hem net had, durfde ik er niet eens op. Zo gek wastie! Dus hij had ook wel zijn minpuntjes!

En Percy, Bobo was idd voor mij ook zo'n ''once in my lifetime paard''!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-02 08:58

greetje schreef:
Buitenzorg ik wilde daarmee niet zeggen dat alle HD en VB slechte karakters hebben. Ik bedoelde de paarden die iets bereikt hadden in de drafsport en hun vechtersmentaliteit moesten tonen. En dan zit er ook nog het verschil tussen een sprinter en een stayer. Heb zelf die veulens ook gefokt, als veulen best lief maar als ze na de koerscarriere terug kwamen waren ze wel even anders.


NB Ik vatte je opmerking ook niet verkeerd op hoor!!!!!!!
Dat is het bij die van mij nu juist. Hij is uit de koersen gehaald omdat ie niet meer wil. Maar toen we Bobo kochten was ie al een tijdje uit het NDR circuit. (Wij hebben kortebaan gedaan met hem.) Misschien dat dat idd een puntje kan zijn, dat mijn paardje eerst ff moet a-climatiseren!

Maar met rijden, zeker als ik hem ff aanspoor om harder te gaan, wil hij weer heel graag lopen! Daar kan ik dus onwijs van genieten! Maar da's imo niet specifiek voor dit paard!

Ook is het per trainer verschillend, ik ben persoonlijk ook niet over elke trainer goed te spreken (niet dat ik ze allemaal ken...maar een aantal wel). Bij verschillende trainingsmedthodes lever je imo ook verschillende karakters af. Oke karakter zit er voor 60-70 (?) % al in en de rest maak je of breek je........

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-02 22:29

Cassidy schreef:
Als je hem echter als maatje voor Isabeau in gedachten had gehad, dan zou ik hem wegdoen voordat er ernstige ongelukken gaan gebeuren. Als het nu al niet klikt tussen die twee, doet het het ook van de zomer niet meer.


In principe is hij niet echt enkel als maatje voor Isabeau gekocht. Het woog natuurlijk wel mee met de beslissing er een tweede bij te kopen, omdat ik 1 pony op een inmens weiland wel een beetje zielig vind zo in der eentje! Het gekke is als dat Isabeau weg is (met rijden bv) hij dan de hele boel bij elkaar gilt dat ze weg is, maar zodra ze terug is is het eerste wat hij doet bijten! En niet zachtjes ook!
En je hebt volkomen gelijk als je zegt dat je idd meer met je paard bezig bent (met de verzorging er om heen) dan dat je er echt op rijdt. En ook in de omgang wil ik die klik hebben!, niet alleen met rijden!

De meningen lopen er uiteen merk ik al. Ik kan er heel erg inkomen wat XoNo zegt, zodra je je aan een paard gaat irriteren komt die band er waarschijnlijk nooit! Hij voelt ook dat ik me irriteer.

Bobo, mijn paard komt rechtsstreeks bij een draverstrainer weg, waar hij met minstens 6 andere paarden op het land stond en ook in de boxen stond hij niet alleen! Dus daar zou hij op zich goed aan gewend moeten zijn en volgens de vorige eigenaar was hij zo sociaal als wat!?

Guidolover, ik dub er best over..... De aanvulling op mijn collectie (ha ha) is vandaag binnen! Haha! Fleur, 6 jaar, zwarte merrie, net zo hoog als Isabeau, superbraaf in het tuig en stukkie makkelijker te rijden dan Ies.
(Foto's op ITP!)

Voor de outsiders: de derde pony is erbij gekomen niet om problemen op te lossen, maar omdat ik graag twee-span wil gaan rijden......

Isabeau en Fleur klikte gelijk super! Maar toen Kaptein erbij kwam joeg hij dus gelijk allebei die meiden het hele land wel tig keer over!!!!!!!!!

Ik zal dus allerbelangrijkst een keus moeten maken tussen Isabeau en Kaptein......Dan is het makkelijker, Ies is mijn meisje!
Maar idd overhaast beslissen is nooit goed, ook gezien hetgeen Stef zegt! MOEILIJK!!!!!!!!!
Hij zit niet op een schopstoel, dus hij hoeft ook niet morgen weg! Maar terugkomend op de irritaties, als die uit de hand lopen kan ik een band wel helemaal vergeten!

Nogmaals: iedereen onwijs bedankt voor het nemen van de moeite om mee te denken en te reageren! THANX!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-02 23:55

Kan ik me bij aansluiten, want als ik toch hals over kop verkoop baal ik er idd misschien later van.

Maar ik kom net terug van de "avondronde" hooi. Ten eerste vloog hij net mijn man zomaar aan! Oren plat in de nek en bijten maar!
Ten tweede grijpt ie in stal ook Fleur!!!!!!!!! (We hebben lage tussenschotten.)
Ook staat ie eerst heel lief aandacht te vragen en als ie dat krijgt gaan gelijk de oren in de nek en zet ie het op een bijten. Ik wilde (terwijl hij een beetje stond te knabbelen op zijn hooi) zijn deken recht leggen, hij draait zich in volle vaart om en dreigt naar me! Hou 'k eigenlijk niet zo van. En dat alles brengt me toch weer terug op de irritaties!

Maar land in twee-en delen enkel is niet de oplossing imo. Zoals ik al schreef hebben we lage tussen schotten, dus de beessies scheiden betekent ook idd het weiland, maar ook de stallen helemaal verbouwen!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-02 17:50

napoleon"]
[quote="Rianne schreef:
Mijn paardje heeft af en toe van die neigingen om iemand te bijten, maarhier kan ik helemaal niets aan doen, ik zou echt nog een jaartje wachten dan pas is er vertrouwen en heb je iets met elkaar opgebouwd......


Tja, maar als ie niet te vertrouwen is en je hebt ook nog een dochter van 2 rondlopen op stal, zou ik het wel weten. Veiligheid voorop! Het zou jammer zijn als ie niet veranderd, maar er zijn nog meer paarden die mooi kunnen lopen en lief zijn.
[/quote]

We hebben idd een dochter van 2,5 jaar. Op zich kijkt hij niet naar haar om, maar nu is mijn man nog thuis (ZW) als ik ga voeren en dan gaat Robin (dochter) niet mee. Straks zal dat wel moeten en neem ik haar zowiezo NIET los mee de box in, echter op mijn arm zittend zit ze weer op bijthoogte....Dus het is idd wel een risico.

En idd er zijn meerdere paarden die lief zijn. Het is ook niet zo dat er (direct) een ander voor komt. We hebben natuurlijk ook Isabeau en Fleur, die ik straks in het tweespan ga beleren, dus daar gaat zat tijd in zitten!

Vanochtend heb ik in alle vroegte het land in twee stukken staan verdelen. De meiden hebben lekker samen rond gekuierd zonder achter hun broek aan gezeten te worden! Dus da's al een oplossing!
Maar stalgedrag is idd heel belangrijk. Je bent -zoals al gezegd is- meer met de verzorging er omheen bezig dan met het rijden zelf.
De vraag is heel eerlijk of ik wel de tijd en geduld heb om nog een jaar toe te zien en idd misschien wel brokken te veroorzaken.

Ik denk zelf dat het voor een groot stuk jaloezie is bij hem. Bij zijn verzorgster -die alleen voor hem komt- is ie prima te pruimen! Maar ik ben natuurlijk ook met die andere pony's bezig en dat kan hij niet verkroppen vrees ik. Ik schat Kaptein in als paardje waar je veel lol van kunt hebben, maar wel als ie je enige paardje is, dus niet van een eigenaar van meerdere beessies (zoals ik).

Waarschijnlijk zal ik toch gaan beslissen dat hij terug gaat naar zijn oude eigenaar c.q. verkocht wordt. Huilen Ik denk dat dat voor alle partijen beter is, straks is mijn geduld misschien wel helemaal op en verpest ik hem nog ff! En da's natuurlijk niet de bedoeling!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-02 14:15

Desiree schreef:
Je zou dat beest ook op kunnen voeden en eens flink een keer op z'n plaats zetten. Slaan naar jou of bijten? Sorry maar dat moeten ze bij mij niet doen hoor! Als je zulk gedrag accepteert ben je verkeerd bezig. En tijdens het poetsen hoeft hij niet chagrijnig te doen. Dan zou een schop onder zijn kont ook kunnen helpen. Daar worden ze wel lief van hoor. Maar ik zou hem niet meer bij je andere paard zetten, gewoon om de beurt in de wei. Je draver heeft een heel dominant karakter en daarom ook harde en consequente aanpak nodig.


Door deze reactie heb ik het idee dat je denkt dat ik zulk gedrag accepteer! Dat doe ik dus echt niet hoor! Geen enkel paard, mens, hond, of wat dan ook heeft zomaar -zonder reden- naar me te schoppen of te bijten!

Maar mijn paard schoppen omdat ie chagerijnig is tijdens het poetsen????? Verward Vind ik nogal een vreemde aanpak! om eerlijk te zijn.

Ik wil hem ook niet constant op zijn kop zitten en straffen want hij wordt straks angstig voor me en dan is het hek van de dam! Bovendien heb ik geen zin in elke dag meerdere keren hetzelfde terugkerende gevecht!

Je zegt zo stellig dat mijn paard een dominant karakter heeft, waarom is hij bij zijn verzorgster dan niet zo? Dominant is dominant, lijkt me. Ik hou het persoonlijk idd meer op jaloezie.

Wat Percy zegt sluit ik me bij aan, misschien slaat de jaloezie over op mijn dochter. En idd kinderen (ook mijn dochter) ziet absoluut (nog) geen gevaar bij paarden en gaat er dus nog rustig onderdoor en achterstaan! Dus met een verhoogd risicopaard op stal staan......

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-02 23:31

Desiree schreef:
Maar tegen zijn verzorgster is hij niet zo, wat wil dat zeggen? Is hij tegen haar lief of juist niet?


Kaptein is met Mattis (=verzorgster) ook wel een beetje nukkig met poetsen, maar heeft haar nog nooit gebeten of gedreigd. Zij komt dan ook eigenlijk aleen voor hem, dus ik denk dat ie dat ook wel doorheeft dat ik wel ook voor de overige pony's kom.

Zij kan zelfs af en toe wel met hem knuffelen en dat krijg ik echt niet voor elkaar? Verward
Dus er zit toch wel aardig wat verschil in tussen hoe hij met mij omgaat en met Mattis. Nou ga ik natuurlijk ook anders met hem om dan Mattis....

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-02 19:23

Desiree schreef:
Probeer wel nuchter te blijven, paarden redeneren niet zo. Ik denk dat zij hem beter op zijn plaats zet dan jij, of haar houding is dominanter, meer die van een leider. Het ligt dus niet aan het paard, het ligt aan jou. Hoe het precies zit weet ik niet, want ik ben er nooit bij geweest. Ik kan dus niet zien wat er gebeurt.


Jaloezie bestaat wel degelijk bij paarden!

Maar ik denk dat je voor een gedeelte wel gelijk hebt, dat mijn instelling c.q. benadering anders is.

Wat wellicht ook meespeelt, en dit realiseer ik me n.a.v. het topic van Laura over te snel een paard kopen, is dat ik in eerste instantie een ander paardje had gekocht. Echter deze eigenaar wilde 2 dagen voordat we het paard op zouden halen ineens NIET meer verkopen en omdat ik me toen al zo had ingesteld op de komst van een paardje en omdat Ies dan weer alleen moest staan, heb ik misschien te snel beslist om Kaptein te kopen.
En blijken we dus achteraf toch niet het team te zijn wat ik had verwacht!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Noor17, pluklief, pretty, SentiBot en 36 bezoekers