ik wil heel mischien een eigen paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
annefloor

Berichten: 1902
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Bloemendaal

ik wil heel mischien een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-02 20:32

hoi,
ik wil mischien heel graag een eigen paard nemen
kan ik beter beginne met een veulen of niet?
aan welke kosten moet ik denken?

graag reacties overweeg het nog

groetjes annefloor

Mer1980

Berichten: 18827
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 20:35

Als het je eerste eigen paardje is zal ik zeker niet beginnen met een veulen.

Mijn advies: Begin met een wat ouder paardje die al wat gelopen heeft en alles al gezien heeft. Ze zijn relatief niet zo duur en je kan er een hoop van leren. Vooral als je alleen nog maar ervaring hebt op manege paarden.

Succes met je keuze. Knipoog

Groetjes Merilyn

annefloor

Berichten: 1902
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Bloemendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-02 20:40

ook een ras in gedachte

annefloor

Berichten: 1902
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Bloemendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-02 20:43

en en je verplicht een ruiterpaspoort te hebben?

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 20:45

nee hoor je hoeft geen ruiterpaspoort te hebben!

Een paard of een pony?

toontje
Berichten: 94
Geregistreerd: 28-10-01

ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 20:48

hoi, je kan het bese beginnen met een wat ouder doorgewinterd paard als dit je eerste paard wordt. z'on paard kent alle algemene dingen en zal je aan hoop kunnen leren. laat je paard aub svp keuren want het leed is niet te overzien als er nadehand is. terwijl het tijdens een foto aan het ligt had kunne komen. als je een beginnende ruiter bent kan je een kwpner nemen of een ander ras. neem als je beginner bent of zenuwachtig/nerveus geen jong dier of een heet vurig paard een arabier bijvoorbeeld. de aanschaf kan vanaf ongeveer F3000,00 gulden tot wat je maximale bedrag is. denk dat de stalling allin (afhankelijk waar je woont) ongeveer 500 gulden is. wil je meer weten stuur dan een persoonlijk berichtje naar toontje.
groetjes

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 21:27

Even offtopic:
arabieren hoeven niet vurig te zijn.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 22:54

bedenk goed OF je wel een eigen paard wil *verantwoording, 7 dagen per week, 52 weken per jaar...* Bedenk dat goed!
Zorg voor een dikke portomonee en niet alleen voor de aanschaf want dan pas begint het!
Bedenk wat je wilt met je paardje, wat je wilt bereiken en of je een paard of pony wil... en wat voor ras, welke maat...
Zorg voor een stalling/wei...

Alles in orde... ga internet afzoeken, koop een Vondst *aanrader!* en laat iedereen weten wat je zoekt!
Maar voordat je er aan begint, realiseer je het goed!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 23:15

Annefloor, vraag eens aan mensen in jouw omgeving (Haarlem) die een eigen paard hebben, hoeveel ze ongeveer per maand kwijt zijn, en ook wat stallingen in de omgeving kosten.
Ik dacht dat als je een paard in de omgeving Haarlem wilt stallen dat je dan zeker boven de 300 gulden incl. stro en hooi en voer uitkomt.
Dan nog de kosten van de hoefsmid, enten, etc. erbij...
Ikzelf betaal per maand:
Stalling 300,- gulden
Overige kosten aan hoefsmid, enten, extra's en les: ongeveer 150,- gulden, gemiddeld dan. Extra's is dus als er wat kapot gaat, etc.
Tenminste, ik hoop dat het 150 blijft hihi...
Ik woon in het oosten, en de hoefsmid bekapt mijn paardje voorlopig alleen, dus niet beslaan.
In het oosten is de stalling maar ook de hoefsmid duurder over het algemeen.

annefloor

Berichten: 1902
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Bloemendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-02 10:44

Ethelate schreef:
bedenk goed OF je wel een eigen paard wil *verantwoording, 7 dagen per week, 52 weken per jaar...* Bedenk dat goed!
Zorg voor een dikke portomonee en niet alleen voor de aanschaf want dan pas begint het!
Bedenk wat je wilt met je paardje, wat je wilt bereiken en of je een paard of pony wil... en wat voor ras, welke maat...
Zorg voor een stalling/wei...

Alles in orde... ga internet afzoeken, koop een Vondst *aanrader!* en laat iedereen weten wat je zoekt!
Maar voordat je er aan begint, realiseer je het goed!


ik denk er nog over en ik wil geen wedstrijden doen maar buitenritten.

annefloor

Berichten: 1902
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Bloemendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-02 10:46

Dorine schreef:
Annefloor, vraag eens aan mensen in jouw omgeving (Haarlem) die een eigen paard hebben, hoeveel ze ongeveer per maand kwijt zijn, en ook wat stallingen in de omgeving kosten.
Ik dacht dat als je een paard in de omgeving Haarlem wilt stallen dat je dan zeker boven de 300 gulden incl. stro en hooi en voer uitkomt.
Dan nog de kosten van de hoefsmid, enten, etc. erbij...
Ikzelf betaal per maand:
Stalling 300,- gulden
Overige kosten aan hoefsmid, enten, extra's en les: ongeveer 150,- gulden, gemiddeld dan. Extra's is dus als er wat kapot gaat, etc.
Tenminste, ik hoop dat het 150 blijft hihi...
Ik woon in het oosten, en de hoefsmid bekapt mijn paardje voorlopig alleen, dus niet beslaan.
In het oosten is de stalling maar ook de hoefsmid duurder over het algemeen.


als ik hem in het weiland zet goedkoper of niet?
en is dat goed met je eerste paard?

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 11:24

Je kunt een paard 's zomers wel op de wei houden, maar 's winters moeten de meeste paarden echt naar binnen toe. Of je moet een winterhard paard kopen (IJslander bijv) Die kunnen 's winters wel buiten blijven, maar dat moet de wei wel droog zijn, dus geen blubber zooitje.

Oja, op een paard kun je niet besparen. Succes met je keuze!

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 11:24

als je gaat afwegen wat je het beste kunt doen ben je met een veulen goedkoper uit met kopen,maar doordat je als 36 maanden stalling hebt betaald voor je er ook maar 1 keer hebt op gezeten is dat erg duur.In het begin heb je niet al teveel kosten met zo'n jonkie ja enten, voer,stal en de basis spullen die je nodig hebt,maar aan een zadel,hoofdstel enzo hoef je nog lang niet aan te denken,maar kun je al wel voor gaan sparen.
Een wat oudere paard/pony kun je al op rijden dus heb je er ook meer aan. je hebt wel hogere kosten mbt stalling,voer, hoefsmid enz.
Als ik jou zo een beetje hoor zou ik voor een paardje van 5-6 jaar kiezen die zijn bijna altijd wel ingereden. je moet goed opletten wat jezelf te besteden hebt en wat je extra kosten zijn ook voor in de toekomst.
Het ras is ook een afweging,want fjorden,haflingers,friezen, ijslanders kunnen veel hebben ook 'swinters buitenstaan. of je dat wilt is je eigen keuze.
Ga je voor een kwpn'er of een ander ras ben je meestal nog duurder uit omdat die meer nodig hebben om zich zelf warm te houden. denk ook aan dekens enzo. dit is zo'n beetje waar je op moet letten als je aan het afwegen bent.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 11:31

wodan schreef:
Ga je voor een kwpn'er of een ander ras ben je meestal nog duurder uit omdat die meer nodig hebben om zich zelf warm te houden. denk ook aan dekens enzo.


Een kwpn-er hoeft in de winter geen deken op, zolang ie niet op de tocht staat en je er niet intensief mee rijdt.