roestig bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

roestig bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 15:53

Ik heb een oud stangbitje, waar ik nog wel eens mee rijdt. Uiteraard met lange teugels dan, maar daar gaat het niet over.
Het bitje is erg geroest, en ik wil het graag schoon krijgen. Nou kreeg ik de tip het schoon te schuren, maar het is een zeer mooi bewerkt bitje, en dat vind ik dus hartstikke zonde!! Hammerite erover lijkt me geen goed plan aangezien het nog in zijn mond moet hangen.
Van iemand anders kreeg ik de tip het in cola te leggen... Groot vraagteken... krijg ik het daarmee weer mooi? Of hebben jullie nog andere tips?
Bedankt!

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 15:55

in de cola gaat prima !

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 15:57

Mij lijkt het een beter idee om een nieuw roestvrij bit te kopen. Lijkt me niet erg prettig voor het paard.

Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:49

paarden schijnen roest juist lekker te vinden, ik heb het zelf nog nooit geprobeerd!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:50

cola, azijn .. helaas werk dat niet altijd ....
geen light gebruiken iig Haha!

een roestig bitje in de mond is niet zo'n strak plan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 20:00

Wij hebben bitten van sweet iron, die moeten juist roesten. Probeer het maar gewoon eens, grote kans dat je paard het lekker vindt.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 20:03

Sonja schreef:
Wij hebben bitten van sweet iron, die moeten juist roesten. Probeer het maar gewoon eens, grote kans dat je paard het lekker vindt.


Dit vraag ik niet uit een aanval, maar gewoon een vraag omdat ik het graag wil weten. Roest is toch lang niet goed voor een paard???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 20:07

Ga maar eens kijken bij een westernruiter. Daar zul je meer roest aantreffen dan je ooit in je huis hoopt te zien *LOL*
Paarden vinden de smaak van roest over het algemeen juist heel lekker. Roest is niet goed als het direct in de bloedbaan terecht komt, maar in het speeksel kan het geen kwaad. Dat wil niet zeggen dat je nu het tuinhek moet gaan afvijlen en dat door z'n voer moet doen, maar een roestig bitje zal het paard waarschijnlijk juist erg waarderen.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 20:10

Sonja schreef:
Ga maar eens kijken bij een westernruiter. Daar zul je meer roest aantreffen dan je ooit in je huis hoopt te zien *LOL*
Paarden vinden de smaak van roest over het algemeen juist heel lekker. Roest is niet goed als het direct in de bloedbaan terecht komt, maar in het speeksel kan het geen kwaad. Dat wil niet zeggen dat je nu het tuinhek moet gaan afvijlen en dat door z'n voer moet doen, maar een roestig bitje zal het paard waarschijnlijk juist erg waarderen.



Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 20:12

dank u weer wat geleerd

maar goed, nu vraag ik me waarom western ruiters wel met die bitten rijden en engelse ruiters niet Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 20:22

kimmy schreef:
maar goed, nu vraag ik me waarom western ruiters wel met die bitten rijden en engelse ruiters niet Scheve mond


Tja, Engelse ruiters stappen ook nog steeds links op terwijl ze geen sabel meer hebben Haha! die doen wel meer rare dingen *LOL*
Ik denk dat Engels gewoon wat statiger is, wat netter en stijlvoller. Daar past een paard met een roestbruine schuimkraag op de mond ook niet bij....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 20:39

Ik zou hem roestig laten, paarden houden ervan en zolang het niet scherp wordt...
Ze gebruitken vroegfer zelfs expres roestige bitten..

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 20:48

lekker roestig laten, mijn paard doet het prima op ijzeren bitten met wat roest, hang er een RVS bit in en hij gaat meteen met zijn tong over het bit lopen klooien Haha!

Ik dacht overigens dat de topicstarter een fel tegenstander van bitten was en zelfs zonder bit aan het mennen is Verward

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 22:18

hai
jup, dat ben ik ook =) maar ik ben niet de enige die m rijdt. En ook niet de enige die m ment. Nou wil degene die m ook weleens ment absoluut niet zonder bit mennen, hij reageert ook geheel niet op haar stem, dus ik kan me er wel wat bij voorstellen. Maar nou laatst was hij "vreselijk gaan bokken" (vrij vertaald, 1 bokje van nog geen 10 centimeter... omdat hij niet mocht stappen waar hij van mij altijd mag stappen en hij dus niet begreep dat het nou ineens niet mocht) dus nou moest er een stangbit in. Want zonder stangbit "niet te houden en levensgevaarlijk en bla-bla-bla..."
Maar ja, ik vind het naar het paard toe niet eerlijk om er dan meteen voor de kar een stang in te hangen, als ik zelf zeer weinig ervaring heb met mennen, én nog nooit met stang gereden heb. Dus om mogelijke problemen te voorkomen, rijd ik hem eerst af en toe met stangbitje, zonder teugels, om hem eraan te laten wennen, (touwtje om zn nek gewoon) en ga ik via halster onder het hoofdstel, teugels aan de neusriem, teugels aan neusriem en bit (dubbelle teugels) om daarna rustig op alleen een bit te rijden (ben ik nu aan toe, met doorhangende waslijnteugels)
Zelf blijf ik lekker zonder bit mennen, ben nog steeds van mening dat mijn pony echt geen bit nodig heeft en er echt niet lekker op reageert. En als ik merk dat in mijn ogen het bit niet goed gebruikt wordt, gaat het er gewoon weer uit, en hang ik het aan mijn oude hoofdstel wat aan een haakje mijn kamer versierd.
Bedankt voor de reacties

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 22:19

Ik zal trouwens de roest er wel op laten zitten, op het stuk wat ie in zn mond heeft. Als dat voor hem prettiger is, dan bedenk ik me wel 6 keer voordat ik dat eraf haal. Maar is er dan niet iets waarmee ik de zijkant van het bit weer mooi mee krijg? en de kinketting? Want tja, ik zelf vind het geroeste niet echt mooi staan (oww ik ben erg... ik weet het, sorry)

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 05:49

Citaat:
als ik zelf zeer weinig ervaring heb met mennen, én nog nooit met stang gereden heb

ga op menles, dan zal je ontdekken dat je heel weinig in de mond zit als je de goede techniek hanteert!

Ena ls het jouw pony is, en je bent zo vast overtuigd dat zonder bit beter is, dan laat je er toch niemand mee knoeien die dit niet kan????

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 09:02

hehe, nja, die "iemand die ermee gaat knoeien" is mn moeder, en tevens mede-eigenaar van het paardje. Daarbij ga ik uit huis, vanwege studie enzo, dus dan ben ik 5 dagen in de week niet thuis, en het weekend is ook niet zeker dat ik er altijd ben. Nou zou het wel fijn zijn alstie dan tóch wat beweging kreeg, dus ik heb een verzorgstertje, maar die kan maar 2 dagen in de week. Soms 3, maar daar heb je het dan wel mee gehad. En mn moeder wil dan zelf dus wel wat gaan mennen. Maar inderdaad, als ik zie dat het niet goed gaat, dan zoek ik echt een andere oplossing, dan gaat dat bit er direct uit, dan gaan we zonder bit terug naar huis.
En je hebt wel gelijk, misschien een keer menles zou niet verkeerd zijn. Maarruh... ik zit vrijwel helemaal niet in zn mond hoor Knipoog anders is het een beetje moeilijk mennne zonder bitje Knipoog