waarom afspuiten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

waarom afspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 17:09

misschien een domme Blond vraag maar ik weet het dus echt niet:

waarom moet je een paard zijn benen afspuiten na het werk?
en wanneer moet het wel en wanneer niet?

thanx! Slim

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:13

Je moet helemaal niks natuurlijk Knipoog

Wij wassen de paarden helemaal als ze bezweet zijn na het werk. Maar als ze niet zo heel erg nat zijn hebben ze vaak wel gezweet onder de beenbeschermers. Dan kun je de benen dus afspuiten om alle zweet en zand uit de vacht te krijgen. Als je dit niet doet moet je ze heel erg goed borstelen na het opdrogen. Het zand en zweet veroorzaakt namelijk gemakkelijk wondjes/irritatie en dat kan gemakkelijk leiden tot problemen als bijv. mok.

Bijkomend effect van afspuiten met koud water is het koelen. Niet alleen van de pezen en banden, maar van het hele paard.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:13

om te koelen en te verfrissen... vind jij het niet heerlijk om na gewerkt te hebben en bezweet te zijn een lekkere douche te nemen? Knipoog

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:23

Als je van de vieze zweetplekken afwilt hoef je je paard niet perse te douchen hoor.

Zet hem maar in de bak en laat hem maar lekker rollen. De volgende dag heb je weer een schoon paard.

Mijn paarden mogen altijd rollen en soms spons ik ze eerst even af en mogen ze daarna rollen.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:41

Ik spuit mijn pony's eigenlijk weinig af. In de winter als ze onder de modder zitten ( de benen) en in de zomer wel als het warm is. Anders spons ik ze af, alleen de zweetplekken... lekker kliederen Schijnheilig

Overigens doe ik ze zeer zelden met shampoo, alleen voor iets speciaals en dan nog meestal alleen de staart, aangezien mijn beide pony's niet in het bezit zijn van witte voetjes Haha!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:54

Na hard werk (dus een wedstrijd of zware training) spuit ik de benen af met een harde straal koud water. Dit masseert de pezen en koelt gelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:58

Ik spuit mijn pony met warm weer af als we getraint hebben en ze erg gezweet heeft. Haar benen afspuiten doe ik in de zomer als ze buiten heeft gespeeld!! Tis tog lekker voor je paardje?? Ff afkoele met warm weer??

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 18:45

Je moet het paard eerst op stal laten drogen en uitzweten voordat je uhm gaat afspuiten, anders veroorzaak je spierpijn en gevoeligere paarden kunnen zelfs verkrampen, dus let hier wel even op, voor degene die dit nog niet wisten!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 18:48

Par vind een verkoelende douche na het werken zalig, vind ik zelf een hele goede reden Haha!

En als ze beschermers heeft aan gehad gaat het zo vies zweten en vies worden daar onder dat ik dat altijd even schoon spuit.

Na de douche gaat ze meestal nog even lekker rollen, dus het is echt enkel en alleen voor haar.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 11:42

als het in de winter erg koud is, kan je dan ook de benen afspuiten?

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 11:46

Dat kan. Ik doe het eigenlijk nooit, maar toen onze pony kreupel was moest het wel. Alles kan Tong uitsteken

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 12:11

Ik doe het vooral in de zomer, in de winter alleen als het niet te koud is en dan alleen de benen. Wat ze het allerleukst vindt, is na het (volledig) afspuiten lekker in de paddock nog 10 min los ofzo, even rollen en dan lekker naar stal om te eten Lachen

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 12:14

het afspuiten is om de afvalstoffen sneller af te laten voeren. Door het koelen van de benen, vernauwen de bloedvaten. Waardoor de afvalstoffen weer sneller afgevoerd kunnen worden.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 12:48

afvalstoffen worden beter afgevoerd,en de doorbloeding word beter!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 12:53

Kyra en Mexx2, ik wilde hetzelfde zeggen.
Dat is nl voor mij de belangrijkste reden om de benen af te spuiten.

In de winter doe ik dat ook!

In de zomer zet ik hem helemaal onder de douche, dan meteen de wei in. Hij rolt dan op het zandstuk, geniet hij geweldig van en gaat daarna bij de rest staan.

Allebei blij!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 13:23

koud water is goed voor de doorbloeding,
en zweetgeur trekt vliegen aan

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 13:36

Barvrouwke schreef:
Je moet het paard eerst op stal laten drogen en uitzweten voordat je uhm gaat afspuiten, anders veroorzaak je spierpijn en gevoeligere paarden kunnen zelfs verkrampen, dus let hier wel even op, voor degene die dit nog niet wisten!


Van benen afspuiten toch niet?

De benen afspuiten is inderdaad goed voor doorbloeding volgens mij.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 13:39

Ik spuit m wel na arbeid helemaal af maar zet m daarna weer gelijk in de molen, als het te fris met een dun wollen dekje op.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 14:49

Barvrouwke schreef:
Je moet het paard eerst op stal laten drogen en uitzweten voordat je uhm gaat afspuiten, anders veroorzaak je spierpijn en gevoeligere paarden kunnen zelfs verkrampen, dus let hier wel even op, voor degene die dit nog niet wisten!


Ik spuit alleen zijn onderbenen af 's winters (daar zijn de spieren dus al opgehouden en zijn het de pezen) zomers af en toe helemaal als hij erg heeft gezweten...
Ik heb altijd geleerd dat het juist beter is om meteen na het rijden af te spuiten omdat je paard anders al is afgekoelt. Bovendien stap je je paard toch uit dus zijn de spieren al ontspannen.

Maar ik doe het om de reden die Kyra noemt.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 18:14

Mijn paard wordt ook altijd gewassen na het rijden als ze gezweet heeft, en ik spuit zowizo haar benen eigenlijk wel elke dag af, zodat het zweet er vanaf is, en zodat haar pezen ook weer gekoeld worden..

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 18:20

Ik spuit in de zomer geregeld af. Even het zweet eraf. Altijd als hij echt gezweten heeft eigenlijk. En hij vindt het dan ook erg lekker. Wassen met shampoo gebeurd hier eigenlijk nooit.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 18:22

Ik spuit Amethyst eigenlijk alleen in de zomer af als het erg warm is. Of als ze zo smerig is dat poetsen niet helpt Haha!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 18:25

ik spuit de benen na hard intensief werken af.
in de zomer als het warm weer is en ik heb hem flink laten zweten spuitik hem helemaal af.

ik stap na het werken eerst ruim een half uur uit zodat hij zeker is afgekoeld en al gedeeltelijk is opgedroogd.
je paard kan gigantisch verkouden worden als je hem meteen na het harde werk onder de koude straal zet(heeft een stalgenoot gehad.. terwijl het 30 graden was stond dat beest te hoesten en maar door blijven spuiten met die kouwe straal)
jijzelf staat ook liever onder een lauwe douche dan onder een ijskouwe in de zomer lijkt mij.. of je springt ook niet met de nieuwjaarsduik mee de noordzee in Haha! (ff overdreven voorbeeldje) maar je spieren kunnen daar een opdonder van krijgen dat ze wel degelijk verkrampt kunnen raken..

dus altijd eerst af laten koelen als je het hele lichaam wilt gaan afspuiten