Waar moet je op letten als je een paard wilt kopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Waar moet je op letten als je een paard wilt kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 19:42

Ofwel, waar let je op als je voor de eerste keer gaat kijken bij een paard? Ik werk altijd het volgende lijstje af:

- uitstraling paard (hoe staat ie er bij, blij of niet)
- voorkomen (conditie vacht etc)
- benen (wondjes, hoeven)
- rug (drukplekken, wondjes)
- haren/vacht
- tanden
- beweging
- hoe reageert hij onder het zadel (bij voorrijden)
- reactie op hulpen
- balans
- algemene indruk bij het rijden


Maar zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten, of wie heeft er nog meer tips?

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 19:50

Mijn tip is op proef nemen. Ik heb hier een week een pony van een vriendin gehad waar dit alles perfect leek. Het was een groene 3 jarige. Kon machtig bewegen, was niet te dik(dat voor een 3 jarige shet), was al aardig gespiert, glom als een idioot, mooi in model, stond keurig op haar benen, onwijs goed papier en de eerste dag(toen ze op gehaald werd) heel braaf.

Je zou zeggen, PERFECT. Ik had nog nooit zo'n geweldig gave 3 jarige gezien.

Maar binnen 5 dagen hadden we door dit kreng de dieren ambulance, de VA en de gewone ambulance op het erf gehad. En 1,5 nacht gemist. Ze is hier 8 dagen geweest en hebben gister bijna de vlag uit gestoken dat ze weg ging. Dat beest was gewoon ziek in d'r kop. Niet moeilijk, niet dominant, niet bang of niets gewent, gewoon een levens gevaarlijk kreng(en ik wist 2 weken geleden niet dat ze zo erg bestonden, heb met meerdere moeilijke, bange of dominante paarden gewerkt maar dit sloeg alles).

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 20:11

Hoe is het paard in de omgang? Makkelijk te hanteren of erg dominant? Gedraagt hij zich buiten? Laat hij zich makkelijk poetsen? Til bijvoorbeeld gewoon eens alle vier de benen op ( een voor een natuurlijk Haha! )

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 20:17

kwaliteit en vorm van de hoeven, beweging op het harde, rechtuit en op de kleine volte
checken of ie voldoende ziet
controleren op ataxi
staart optillen , moet enige weerstand bieden , maar niet teveel..
reactie op aanraking van benen en flanken
beste is idd op proef

sjies penny... verveel je je ofzo Tong uitsteken
of wil je titel van meeste topicsstarters winnen Schijnheilig

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 20:19

Na de proeftijd altijd laten keuren door een DA en als je voor een sportpaard gaat dan ook rontgefoto's laten maken, er kunnen aangeboren gebreken zijn die je niet kunt zien met het blote oog. Kijk naar afstammeling, wat voor een ouders? en neem sowieso iemand mee die er heel veel verstand van heeft en zakelijk kan blijven. De kans is groot dat je een paard treft die je helemaal te gek vind dan kun je vaak geen zakelijke afspraken meer maken omdat je het paard graag wil, dan is het dus handig om iemand bij je te hebben die nuchter blijft.

Babbelkous

Berichten: 2620
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Prov. Antwerpen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 20:20

Goede tip, laat eerst de eigenaar zelf rijden voor je er zelf opstapt (indien mogelijk natuurlijk!) Observeer goed hoe hij met het paard omgaat, en blijf kijken wanneer hij het paard van stal/wei haalt, poetst, opzadelt,... Let ook goed op het paard zijn reacties!!!

En verder laten keuren!!! (Maar dat is vrij logisch denk ik) en laat indien mogelijk een peesscan nemen, beter een peesscan betalen, dan dat wanneer daarna blijkt dat je een paard hebt met zwakke pezen of een peesblessure!!! Ook is een bloedtest geen overbodige luxe, mss hebben ze hem *platgespoten* (dit natuurlijk vooral wnr je een paard van een *onbekende* koopt waar je niet echt iemand weet die ervaring heeft met zijn paarden, maar ook al ken je de persoon goed, zo'n dingen kan je nooit echt mee verliezen natuurlijk)

Vraag of je hem eerst op proef mag. Zo kan je aan het paard wennen, en kijken hoe hij zich gedraagt op de plaats waar jij hem wil gaan zetten. Zo kan je hem rustig observeren, en ook kijken wat zijn eventuele gebreken zijn.

Verder zou ik zeggen, er zijn nog zoveel dingen om op te letten, maar dit zijn dingen die vaak *onnodig* geacht worden of vergeten worden. Ik raad je ook aan eens via de zoekfunctie te gaan zoeken, er zijn al zovele topics over geweest Knipoog

Succes OK dan! Hoop dat je hier wat aan gehad hebt? Verward

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 20:22

als je t paard eerst op proef neemt lijken mij een peesscan en bloedtest wat overbodig...
gewoon allround keuren is meer dan voldoende Lachen
en een slechte pees komt er op de buigproef meestal wel uit...

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 20:22

Tip kom eerder dan afgesproken zodat je kan zien of hij zich braaf laat zadelen en dat hij niet al een tijdje aan het werk is als jij komt.

Neem een nuchter iemand mee die zich niet laat afleiden door een lieve uitstraling en die verstand van paarden heeft.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15449
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 20:26

teriema schreef:


Neem een nuchter iemand mee die zich niet laat afleiden door een lieve uitstraling en die verstand van paarden heeft.


Ik denk dat dat voor een hoop mensen erg goed zou zijn. Ik heb last van de afwijking dat ik erg ´verliefd´kan worden op een paard, en vervolgens al die andere ´kleine´(in mijn ogen) niet meer wil zien.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 21:05

Laten keuren voor de aankoop! Klinisch en als de VA niet vertrouwd rontgenologisch! Weet wat je in huis haald!

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 21:35

Wij hebben de eerste keer zelf gepoetst en gezadeld.
Daarna ook zelf gaan rijden, maar ik kende het paardje al uit de lessen.
Dat zijn eigenlijk de beste,je hebt dan ook een stukje voorgeschiedenis van dichtbij gezien.
En natuurlijk ook klinisch gekeurd,foto's waren er al.
Maar toch was het fijn om te weten hoe ze was in de omgang op stal en met zadelen.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 13:42

crossmonster schreef:
sjies penny... verveel je je ofzo Tong uitsteken
of wil je titel van meeste topicsstarters winnen Schijnheilig


Neuh... in dit geval omdat ik dadelijk als ik weer kan rijden op zoek ga naar een eigen paard.... vandaar....

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 13:43

LuvdaTossa schreef:
Laten keuren voor de aankoop! Klinisch en als de VA niet vertrouwd rontgenologisch! Weet wat je in huis haald!



Zowieso laat ik het paard 100% keuren, zowel klinisch als röntgeologisch. Klinisch alleen zegt me in dit geval toch wel weinig.... Ik heb Lorenzo twee keer klinisch laten keuren en ruim een jaar laten was hij dood..... dus klinisch alleen vertrouw ik niet op.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 13:44

me heeft paard te koop *LOL*

nee maar ik bedoelde ook al die polls Knipoog

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 13:55

toen ik naar paarden ging kijken nam ik iemand mee die veel ervaring had op het gebied van paarden, ik liet altijd eerst de eigenaar zelf rijden, en dan ging ik er zelf op, mits ik zag dat het een paard voor mij was, anders ging ik gewoon weer naar huis, dan reed ik het paard en probeerde ik er wat mee uit, en dan werd het paard afgezadeld, werden de beschermers er af gehaald en keken we naar de benen, en naar het paard in het geheel, en dan wilde ik het paard nog even op stal zien, vond ik het paard iets ging ik nog zeker 5 keer terug om te rijden, en dan ook nog een keer als ik er alleen op ging, en ik keek naar de papieren, en naar de keuringspapieren.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 13:55

ow ja en vaak ging mijn instructrice er ook nog op..

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 13:59

op proef nemen zou ik doen voor 2 weken ofzo.....en neem instructie mee en laat het paard keuren!!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 13:59

Allereerst kijk ik naar hoe hij erbij staat. Of hij geïnteresseerd is in zijn omgeving en in de mensen die naar hem komen kijken. Zijn koppie moet me aanstaan. Natuurlijk wil een leuk koppie niet zeggen dat het paard geweldig is, maar toch moet het mij aanspreken.
Dan kijk ik naar exterieur. Of hij mooi in verhouding gebouwd is.
Daarna even los in de bak laten lopen om te zien of er onregelmatigheden zijn.
Vervolgens de eigenaar erop. Die kent het paard het beste en kan het beste laten zien wat het paard al kan. En daarna pas zelf erop.
Het gedrag vind ik ook belangrijk.

Pas als ik denk dat er een klik is ga ik verder kijken (gebit, buigproef, pijntjes aan de rug, etc). Indien dat bevalt ga ik nog 1 of 2 keer terug en neem andere deskundigen mee. Ik zou zelf dus NOOIT een paard op proef meegeven. En als dan verder de prijs me aanstaat een klinische en rontg. keuring.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 14:07

crossmonster schreef:
me heeft paard te koop *LOL*


Ik heb het gezien.. helaas niet wat ik zoek... tis een ukkie! Ik moet een ruin van minimaal 1.70m en maximaal 10 jaar oud. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 14:18

wat ik belangrijk vin is karakter!! je-weet-wel klikt het tusse het paard en jou?! anders schiet je niet veel op!! karakter bepaald nou eenmaal veel van het paard toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 14:22

heel veel zeggen er hier op proef.
echter heel veel mensen geven een paard nooit op proef mee.
je kan vaak een poos komen rijden, maar wel met de eigenaar erbij.
persoonlijk vind ik dat erg logisch.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 14:42

gewapent met videocamera gaan, dan kan je in rust de bewegingen van het dier rustig nog eens bekijken (en laten zien aan andere).

De eerste keer dat je gaat kijken, laat ik de eigenaar alles doen ook eerst voorrijden. De tweede keer (liefst s' morgens vroeg, om te verkomen dat ze het dier 's morgens al moe hebben gemaakt om het een braaf dier te laten lijken) alles zelf doen (uit stal halen, poetsen, zadelen) en niet voor laten rijden maar er zelf direct opstappen.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 15:05

runningkawa schreef:
heel veel zeggen er hier op proef.
echter heel veel mensen geven een paard nooit op proef mee.
je kan vaak een poos komen rijden, maar wel met de eigenaar erbij.
persoonlijk vind ik dat erg logisch.


Ja, ik ga er dan ook niet van uit dat ik een paard op proef krijg.

Maar dat hoeft ook niet vind ik, de eerste indruk is vaak toch bepalend. En je gaat altijd meer dan 1 keer kijken.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 15:07

horselover23 schreef:
gewapent met videocamera gaan, dan kan je in rust de bewegingen van het dier rustig nog eens bekijken (en laten zien aan andere).

Dat zowieso, dan krijg je echt een goede indruk vind ik.

De eerste keer dat je gaat kijken, laat ik de eigenaar alles doen ook eerst voorrijden.

Want stel je voor dat je een paard treft die niet zadelmak is ofzo. Dan sta jij dat paard onbedoeld zadelmak te maken. ha ha!


jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 15:09

Bij Tiffany ben ik de eertse keer gewoon samen met mijn moeder gaan kijken en heb gelet op de uitstraling, beweging, vreemde bulten e.d. (die er overigens niet zaten) hoe ze reageerde op het zadel en hoofdstel, hoe ze reageerde op geluiden en andere dingen in de bak.
Eerst ging die vrouw Tif even longeren (ze was nog maar 6 weken onder het zadel, dus dat vond ik niet vreemd) en daarna ging ze er zelf op. Het zag er allemaal netjes uit, dus ging ik erop. We waren ondertussen al zo'n 3 kwartier bezig, dus Tiffany's kwartje begon een btje op te raken, maar het voelde zo goed, dat ik de volgende dag weer wilde kijken en dan samen met mijn instructice.
We waren toen een kwartier eerder gekomen dan we hadden afgeproken, om nog even te kijken of er geen vreemde dingen gedaan werden van te voren, maar die vrouw kwam op dat moment ook net pas zelf aan Haha!
Mijn instructrice was ook erg enthousiast en die was van mening dat ik met dit paard ver zou moeten kunnen komen.
Dus toen heb ik de beslissing genomen om haar te kopen als ze rontgenologisch en klinisch goedgekeurd zou worden, en dat is gebeurt Lovers