beginner, halfgevorderd,gevorderd,vergevorderd??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

beginner, halfgevorderd,gevorderd,vergevorderd??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 18:48

hejhej,
wat betenkt dat allemaal??
Dus op wel nivuea(ofzo)
ben je vergevorderd enzo Verward

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 18:55

Euhmz, tsja dit is moeilijk om te zeggen van jezelf.

Maar als je naar de betekenis van de klasse letters kijkt kun j het er een beetje uithalen:
B = beginners
L = Licht
M = Midden
Z = zwaar

En ik denk als je gewoon op een manege zit dat je manege ook de lessen indeelt in beginners, gevorderd en ver gevorderd.

Ikzelf rij nu L1, maar heb wel weer M1 (springen en dressuur) gestart, maar ik heb ook weer gereden op Z paarden onder begeleiding.
Dus echt iets zeggen over jezelf kan je niet, maar je leert pas wat met vallen! Tong uitsteken

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 19:00

Ik denk dat ze het inderdaad over een manege heeft.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 19:03

whaha, dat weet ik Tong uitsteken

xx_Irisje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 19:11

ik ehb geen idee!


weet wel dat ze onze goer de ver-gevorderden noemen op de manege en wat de geovrerden zijn en bigginners maar hoe je het verder mest de klasse's os ?

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 19:15

Beginners zijn echt de beginnelingen. Kunnen sturen en blijven zitten.
Halfgevorderden kunnen een pony goed rijden, netjes laten lopen.
Gevorderden rijden nog beter, kunnen meer nageeflijkheid rijden.
Vergevorderden zijn echt de topruiters.

Zo zou ik het interpreteren

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 19:22

Ikke niet op een manege.

IMO is Beginners die nog niet kunnen lichtrijden, net een keer gegalopeerd hebben.
Halfgevorderden kunnen al redelijk zitten, maar moeten nog steeds in een rijtje achter elkaar.
Gevorderden kunnen voor zichzelf rijden, zijn al wat bezig met het 'echte' rijden.
Vergevorderden kunnen zichzelf aan het werk zetten, pasje wijken enz.

Zoiets Verward

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 19:23

Dan ben ik wel benieuwd waar ik onder val Tong uitsteken

Ik ben zeker gen topruiter, maar ik kan een paard echt wel netjes nageeflijk rondsturen Knipoog

Er zit nog een gat bij die interpretatie Haha! Cool

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 19:24

Vonnie84 schreef:
Ikke niet op een manege.

IMO is Beginners die nog niet kunnen lichtrijden, net een keer gegalopeerd hebben.
Halfgevorderden kunnen al redelijk zitten, maar moeten nog steeds in een rijtje achter elkaar.
Gevorderden kunnen voor zichzelf rijden, zijn al wat bezig met het 'echte' rijden.
Vergevorderden kunnen zichzelf aan het werk zetten, pasje wijken enz.

Zoiets Verward


Wow!!! Ik ben vergevorderd Knipoog Haha! Clown

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 19:39

Op een manege:

Beginner -> dan rijd je nog niet zo lang, je moet alles nog een beetje door krijgen

half gevorderd -> je hebt het al meer door, maar moet nog net even wat beter leren rijden om door te gaan

gevorderd -> nu krijg je al de moeilijkere paardjes, en er wordt verwacht dat je goed kan rijden

vergevorderd -> als je hierin zit krijg je zeer streng les, je rijd op moeilijke paarden en je moet erg goed kunnen rijden. dit is vaak vanaf ongeveer 15 jaar bij ons op de manege

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 19:41

Ja het ligt natuurlijk ook wel een beetje aan je manege.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 20:43

Bij ons was t altijd:
Beginners konden nog niet eens lichtrijden
halfgevorderden konden blijven zitten en lichtrijden, galop ging meestal ook wel
gevorderden konden gewoon blijven zitten in alle gangen en deden vaak ook al wat wijken enzo
vergevorderden mochten voluit op de buitenritten, deden travers, schouderbinnenwaarts en meer van dat soort spul. Probeerden de paarden ook na te laten geven.
Als je het koppelt aan het 'officiele' niveau zou ik zeggen dat de vergevorderden L1 waren...

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:25

Tja, je leert het eigenlijk nooit.....je blijft leren. Elk paard weer een beetje anders.....ervaring opdoen, daar gaat het om. De stempeltjes zijn gauw gezet, maar zijn voor verschillende interpretaties vatbaar!

Lente
Berichten: 27773
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 23:07

Bij ons is het:

Beginners, rijden op echt simpele paarden, gaan nog niet het bos in, kunnen stap, draf en galop, maar alles met mate. Er word niet erg afgestraft op verkeerde been en verkeerde galop etc.

Minst Gevorderden: Rijden op iets pittigere paarden, die iets meer een eigen wil hebben. De "chaos" is wat groter doordat moeilijkere oefeningen aan bod komen (gebroken lijn, volte om het midden, etc.) Er word goed gelet op het goede been.

Half Gevorderden: Deze rijden al op wat moeilijkere paarden. Oefeningen als volte 10 meter, dmv S van hand veranderen, linksomkeert, gebroken lijn 2x of 5 meter, worden geleerd.

Gevorderden (junioren): Deze rijden op alle paarden, sloom, snel, vluchterig, gestoord (want ook die heb je er bij ons tussen). Er wordt erg goed gelet op handhouding, zit, voorwaarts gaan. Verder proberen ze paarden netjes aan de teugel te rijden, er wordt geweken, middendraf, etc.

Gevorderden (senioren): Wij doen eigenlijk alles; veel gezamenlijke oefeningen, veel rijden op de binnenhoefslag voor het rechtrichten, voorwaartse drang is uiteraard zeer belangrijk, en de bijbehorende stelling en nageeflijkheid wordt niet overgeslagen. We doen veel oefeningen, schoudervoor, schouderbinnenwaarts, keertwendingen, wijken van en naar de hoefslag (of eerst links en dan rechts op de AC lijn), middengalop, met zijn allen op een vrij kleine volte galoperen, etc.
Er wordt veel rekening gehouden met de paarden waar je het best op bent, maar af en toe krijg je ook een "rotknol" onder je reet Knipoog

Lenneke

PS. Wij hebben geen vergevorderden, omdat onze paarden simpelweg niet zo lenig zijn en alles. Bij de gevorderden rijden mensen voornamelijk op hun eigen hoge niveau, aangepast per combinatie.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 23:21

xx_Irisje schreef:
ik ehb geen idee!


weet wel dat ze onze goer de ver-gevorderden noemen op de manege en wat de geovrerden zijn en bigginners maar hoe je het verder mest de klasse's os ?


En nu graag in het nederlands Scheve mond

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 23:33

Supertje"]
[quote="xx_Irisje schreef:
ik ehb geen idee!


weet wel dat ze onze goer de ver-gevorderden noemen op de manege en wat de geovrerden zijn en bigginners maar hoe je het verder mest de klasse's os ?


En nu graag in het nederlands Scheve mond
[/quote]

Ik doe een poging Knipoog

Ik heb geen idee!

Ik weet wel dat ze onze groep de vergevorderden noemen op de manege. En wat de gevorderde zijn en beginners. Maar hoe je het verder met de klasse's is?


Dus het lijkt zo nog steeds nergens op Verward

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 08:52

Dan val ik onder de senioren Haha!

Ik denk dat als je richting de vergevorderde ga dat je aan een manege les niet genoeg meer heb maar dat je dan privelessen ga nemen van een goede instructeur om verder te komen.
Ik rij nu de B maar heb wel privelessen om gewoon meer te leren dan in in de les leer met een hele grote groep.
Want dat is het meestal... in een grote groep is de aandacht meer verdeeld en met priveles of een kleine groep van bv 4 of 5 man dan heb je meer de aandacht.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 09:03

QuijoSavan schreef:
Euhmz, tsja dit is moeilijk om te zeggen van jezelf.

Maar als je naar de betekenis van de klasse letters kijkt kun j het er een beetje uithalen:
B = beginners
L = Licht
M = Midden
Z = zwaar

En ik denk als je gewoon op een manege zit dat je manege ook de lessen indeelt in beginners, gevorderd en ver gevorderd.

Ikzelf rij nu L1, maar heb wel weer M1 (springen en dressuur) gestart, maar ik heb ook weer gereden op Z paarden onder begeleiding.
Dus echt iets zeggen over jezelf kan je niet, maar je leert pas wat met vallen! Tong uitsteken



Dat is het niveau van het paard. Maar ik denk dat beginner, gevorderde meer het niveau van de ruiter is....
Ik rij gevorderd L Haha!

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 09:46

bij ons op de manege zijn de beginners de mensen die net een paar lessen hebben gehad en nog "meehobbelen"en amper kunnen lichtrijden enzo. De half gevorderden kunnen alles volgen en rijden zo uit ziichzelf een paar figuren. De gevorderden kunnen de paarden redelijk nageeflijk rijden en de ver gevorderden kunnen al het bovenstaande en daarbij de oefeningen zoals wijken en sb

Pivanti

Berichten: 5107
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 11:11

Bij ons:

Beginners: stap/draf les, leren lichtrijden en ook op het goede been natuurlijk!! beginnen aan een galopje als ze er aan toe zijn. Figuren leren. Rijden in een rijtje.
Halfgevorderd: kunnen stap/draf/galop (kunnen lichtrijden) Kunnen de meeste figuren rijden. Kunnen voor zichzelf rijden.
Gevorderd: stap/draf/galop/middendraf en middengalop Kunnen eigenlijk alle figuren rijden. Kunnen redelijk nageefelijk rijden, en redelijk wijken. En rijden voor zich zelf.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 11:30

je hebt ook mensen die blijven eeuwig beginners.. ook al rij je al 5 jaar Haha!
die hebben gewoon als doel gewoon hobbelen..d ie interesseert het niet als het paard alle kanten oploopt en vooral de hoefslag niet raakt Haha!

bij ons is beginners in een rijtje rijden. er wordt al wel gegallopeert..meestal de rest op het midden en 1 iemand galopeert.
ze leren een volte.. een s van handveranderen.. gebroken lijntje.. allemaal in rijtjes verband.
half gevorderd mogen alleen rijden.. mogen ook zelf figuren vor zichzelf rijden, doen middendrafjes.. er komt wijken bij.. schoudervoor(bij de volwassen lessen wel) allemaal gewoon galoperen in de groep
gevorderde hebben we er maar een handvol van.. en verders zijn dat alle pensionners(rijden vaak mee in de les)
daarbij ga je wijken, schouderbinnewaarts, voltes 10 en 15 meter.. contragalop, gebroken lijn galop, volte 10 meter in de gebrokenlijn.. slangevoltes met voltes.. dat soort dingetjes.. en wordt er meer gevraagd qua nageeflijkheid.

zoiets is het bij ons Haha! maar het is geen manege met prestatiepaarden dus.. ze hobbelen eigenlijk allemaal maar een beetje Haha!
de paarden die wat konden waren niet geschikt.. dus die zijn weer weg..

in de officiele klasses ben ik nog b, maar als ikmee rij in die lessen ben ik wel vergevorderd.. ben altijd bezigmet meer nageeflijkheid, achterhand eronder.. goed ruggebruik.. verzamelingen, uitgestrekte draf, travers.. dat soort dingen Haha!
die doe je als manegeklant niet zo vaak.omdat de paarden dat gewoon niet goedkunnen(allemaal vandie oudjes)

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 11:58

gekke_koei schreef:

in de officiele klasses ben ik nog b, maar als ikmee rij in die lessen ben ik wel vergevorderd.. ben altijd bezigmet meer nageeflijkheid, achterhand eronder.. goed ruggebruik.. verzamelingen, uitgestrekte draf, travers.. dat soort dingen Haha!
die doe je als manegeklant niet zo vaak.omdat de paarden dat gewoon niet goedkunnen(allemaal vandie oudjes)


Omdat Ig ziek was moest ik eens mee springen met een manegepaardje... ze was blij dat hij eens een keer weer echt gereden werd hij liet kanten van zichzelf zien waarvan ze niet meer wisten dat hij die had hahahaha.....
Normaal best moeilijk met springen en nu wist ie niet hoe lang hij zich moest maken en vooral... hoe hoog kan ik komen hahaha Haha!

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 12:19

verootjoo schreef:
Vergevorderden zijn echt de topruiters.

Nou ik weet niet of het echt topruiters zijn Tong uitsteken keb nog nooit een manege ruiter op tv gezien Tong uitsteken Maar opzich zou je het idd 'de topruiters van de manege'kunnen noemen Haha!

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 09:18

meiske16"]
[quote="verootjoo schreef:
Vergevorderden zijn echt de topruiters.

Nou ik weet niet of het echt topruiters zijn Tong uitsteken keb nog nooit een manege ruiter op tv gezien Tong uitsteken Maar opzich zou je het idd 'de topruiters van de manege'kunnen noemen Haha!
[/quote]
Ja idd, topruiters niet, maar ze worden wel gezien als de besten van de manege, rijden in de hoogste lessen en op de moeilijkste paarden enzo Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 09:33

ik blijf als ik zoeens kijk hangen tussen halfgevorderd en gevorderd..daartussenin..