Witte plekken op haar benen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Witte plekken op haar benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-04 11:08

Een poosje terug kreeg mijn paard ineens witte plekken aan haar voorbenen? Ik had toen een poosje zonder peensbeschermers gereden. Gelukkig was het wel weer gestopt. Nu rij ik weer met peensbeschermers maar het wordt niet erger? Het lijken wel op plekken die door de peensbeschermers komen, maar vind het wel raar dat ze kwamen toen ik geen peensbeschermers gebruikt???

wie weet wat het is en wat kan ik er aan doen dat het weer weg gaat?

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 11:14

maar je schrijft,toen die plekjes kwamen dat je de ppesbeschermers afdeed.

erna schrijf je dat ze zijn gekomen toen je zonder peesbeschermers reed.

kun je dat eventjes wat duidelijker uitlegen? Haha!

ik vind het beetje klinken als drukplekken ervan.

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-04 11:20

nou kijk. ik reed eerst met peensbeschermers. Toen ging ik ineens zonder rijden, toen kreeg ze die witte plekken op haar benen, en nu rij ik weer met peenbeschermers. Snappie?

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 11:25

Kunnen het geen kleine wondjes zijn die je niet gezien hebt toen je met reed. In de tijd dat je zonder reed zijn ze genezen en zijn er witte haren overheen gegroeid?

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 12:47

dan zijn het geen drukplekken nee.

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 12:48

Marliesje schreef:
Kunnen het geen kleine wondjes zijn die je niet gezien hebt toen je met reed. In de tijd dat je zonder reed zijn ze genezen en zijn er witte haren overheen gegroeid?


Dat denk k ook.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 12:57

Bij mij op stal staat een paardje en die heeft ook allemaal witte haren van de peesbeschermers gekregen. Het waren eerst inderdaad kleine wondjes en nu witte haren. Hij kan dus niet tegen de peesbeschermers en heeft nu alleen nog maar bandages om.

Je kunt precies de afdruk zien waar de peesbeschermers zaten bij hem.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 13:17

Ja..klinkt bekend, ken meerdere paarden die dat hebben.
Komt van peesbeschermers en die plekken gaan ook niet meer weg.
Zelfde idee als witte plek(ken) op zadelplaats rug.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 13:24

Branca schreef:
Komt van peesbeschermers en die plekken gaan ook niet meer weg.
Zelfde idee als witte plek(ken) op zadelplaats rug.


Die gaan inderdaad niet meer weg

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 14:31

Ik denk ook dat het door de peesbeschermers komt. Misschien heb je ze te strak, of ze passen gewoon niet goed.

Dat die witte haren pas kwamen toen je ze af had, kan zijn omdat het wondjes bleven toen ze nog om zaten. De witte haren komen altijd pas als wondjes genezen zijn en dus de huis weer helemaal dciht is, of in het geval van drukplekken als de druk eraf is. Dat zou het wel verklaren...

die witte haren gaan niet meer weg, helaas.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 21:30

Mijn paard heeft ze ook, precies waar de peesbeschermers zitten, had ie al voor mij. Waarschijlijk van slechtzittende peesbeschermers. Of als iemand ze vergeet af te doen (?)

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 23:31

Het zal dan komen omdat je zonder reed. Maar hoezo reed je zonder eigenlijk?

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 12:37

Die plekken komen door de peesbeschermers, waarschijnlijk zitten ze gewoon niet goed, kan te strak maar ook te los zijn, en geven daardoor drukplekken en schuurplekken op de benen. Vaak zie je die plekken niet meteen maar zitten ze zo diep dat het er pas na een tijdje zichtbaar word.
Dit is een van de meest voorkomende drukplekken bij paard waar te weinig aandacht aan word gegeven.

Mijn paard heeft dit ook gehad en die plekken gaan idd nooit meer weg. Het enige wat je kan doen is gaan bandageren of neopreenbeschermers omdoen i.p.v. peesbeschermers. De huid van die plekken en de onderliggende huid is gewoon beschadigd, helaas kan je niet zien of het daaronder ook nog bijvoorbeeld op het beenvlies is geirriteerd (dat zie je eigenlijk alleen maar als het net "vers" is, dan is het onder de geirriteerde plekken dikker en zit er wat vocht onder)

Verdere schade kan je voorkomen om andere bescherming om te doen, het kan namelijk nog verder beschadigen en uiteindelijk hou je dan kale plekken over waar geen haar meer zal groeien!

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 18:04

Marliesje"]
Of als iemand ze vergeet af te doen (?)
[/quote]
in het begin vergaten we ze wellens af te doen, maar dat was echt maar 1 of 2 keer! Bloos

[quote="RockyLover schreef:
Het zal dan komen omdat je zonder reed. Maar hoezo reed je zonder eigenlijk?

Weet ik eigenlijk niet... Verward

ik denk dat ik maar weer zonder ga rijden, maar dat is zo onhandig met springen, want als we dan gaan springen in de les moeten ik halverwege de les ze weer aan doen en dat is ook weer zo irritant....

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 19:28

Oooo ik is dom dom Bloos
ik vergeet te melden dat het alleen aan de voorkant zit, dus waar die open is(tja even moeilijk uit te leggen) waar het elastiek dus zit. Het zit dus alleen aan de voorakant Verward

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 21:19

Dat is meestal daar schuurt de elastiek waarschijnlijk. Met springen zou ik trouwens wel bescherming omdoen! Misschien peesbeschermers met bont ofzo? En je peesbescheremers goed schoonhouden, zand schuurt ook.

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 23:50

Gewoon lekker zonder peesbeschermers blijven rijden. Je zegt zelf al namelijk dat je niet weet waarom je juist wel of niet met die dingen rijd, dus laat ze dan lekker af.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 09:15

ik denk dat het drukplekken zijn door de peeskappen, wanneer er witte haren ontstaan zijn dat meestal drukplekken. kijk maar naar de schoft van meetse paarden. daar zitten ook witte haren door drukplekken van het zadel en dat wordt binnen de korste keren een wond.

muis_frendly

Berichten: 26
Geregistreerd: 10-04-04
Woonplaats: ergens in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 09:27

je kan ook inplaats van pees beschermers bandages omdoen, iig ik spring altijd met bandages Lachen

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 12:10

ik zou gewoon lekker zonder peesjes rijden
heeft ze echt van die duidelijke rechte strepen?
of willekeurige vlekken?
strepen duiden op drukken van peesjes...
ik zou niet met bandages gaan rijden en al zeker niet springen !
gewoon dressuren kan makkelijk zonder bescherming. springen of bos kun je ze dan wel omdoen
of evt peesjes kopen die met bont onderlegt zijn om de druk beter te verdelen. maar vaak doet het elastiek dit kwaad..

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 08:58

crossmonster schreef:
ik zou gewoon lekker zonder peesjes rijden
heeft ze echt van die duidelijke rechte strepen?
of willekeurige vlekken?


gewoon rechte strepen aan de voorkant, waar het elastiek zit....

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 08:59

wyko schreef:
Gewoon lekker zonder peesbeschermers blijven rijden. Je zegt zelf al namelijk dat je niet weet waarom je juist wel of niet met die dingen rijd, dus laat ze dan lekker af.


ik zei dat ik niet wist waarom ik ineens zonder ging rijden, maar ik rij met omdat ze soms met haar achterhoef tegen haar voorbeen aan klapt...

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 09:00

LauEef schreef:
ik denk dat ik maar weer zonder ga rijden, maar dat is zo onhandig met springen, want als we dan gaan springen in de les moeten ik halverwege de les ze weer aan doen en dat is ook weer zo irritant....


maar hebben jullie daar iets voor?

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 09:14

LauEef"]
[quote="LauEef schreef:
ik denk dat ik maar weer zonder ga rijden, maar dat is zo onhandig met springen, want als we dan gaan springen in de les moeten ik halverwege de les ze weer aan doen en dat is ook weer zo irritant....


maar hebben jullie daar iets voor?
[/quote]

Sorry hoor maar lees jij het hele topic wel door Verward Er zijn al verschillende mensen geweest die je er op attent maken dat het kom door je peesbeschermers! Kortom niet meer gebruiken die dingen want je paard heeft daar pijn door!!!! Die plekken zitten precies op het randje waar je elastiek over gaat in de beschermer, die zorgt dus voor drukkingen op het been van je paard. Het is ongezond om daar dus mee te gaan rijden.... (lees anders eerst nog eens mijn eerste reactie Knipoog )

Bandageren of neopreen beschermers aanschaffen behoort tot de mogelijkheden en anders dus zonder iets rijden (lijkt me niet verstandig met springen maar dat moet je zelf weten!)

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 13:08

Mijn pony kreeg dat ok een beetje van BR peesbeschermers, nu gebruik ik al een tijdje eskadron beschermers en heeft hij nergens meer last van.
Ik weet niet watvoor beschermers jij gebruikt?