Teken?!?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Teken?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 19:02

Winny(haflinger) heeft momenteel erg last van Teken. Hij heeft er de afgelopen week ong. 3 gehad! Is er een bepaalde reden waarom de teken op winny zitten en bijvoorbeeld niet op nescio? (die donkerbruin is)
Wat kunnen wij tegen de teken doen, en wat voor dingen kunnen de paarden er aan over houden?

hulp gewenst! Scheve mond

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 19:03

ook manieren om de teken weg te halen zijn welkom *LOL*

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 19:07

In de winkel is wel zo'n tekenpincet te koop. Haal alleen daarmee de teken weg, maak ze niet kapot, dan spuiten ze hun 'troep' in het paard/hond/mens whatever...

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 19:09

Nou mijn vader is een prof Tong uitsteken, keukenpapier of iets schoons, teken met de keukenpapier vasthouden, hem omdraaien *voorzichtig* en dan voorzichtig uithalen, nakijken of de poten nog in zitten (dit kan ontstekingen veroorzaken, niet altijd hoor, van onstmetten weet ik niks sorry )

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 19:11

Owkee hier gaan we dan (ik heb een werkstuk over teken gehouden Knipoog )
Ehm....het is niet zo dat paarden met een lichtere vacht sneller teken krijgen...misschien dat Winny nog even een dikkere vacht heeft dan je andere paard waardoor de teken zich dus beter vast kunnen hechten.

Voor het verwijderen van teken heb je speciale tekenverwijderaars, die kan je bij de DA kopen of bij de meeste dierenwinkels.
Je kan de teken ook verwijderen met een pincet, maar daarmee is de kans groter dat er een stukje blijft zitten.
Als je precies wilt weten hoe je een teek moet verwijderen moet je maar even bij Google zoeken onder de term teken, daar kom je veel tegen.

De gevolgen van een teek hoeven niet altijd ernstig te zijn.
Maar pas wel goed op dat je de teek goed verwijderd en dat er niks blijft zitten.
Sommige teken dragen de ziekte van Lyme met zich mee, als je dan de teek niet goed verwijderd, kunnen er nare gevolgen optreden, zoals last van de botten enz.

En vooral voordat je een teek verwijderd NIET desinfecteren, daardoor word het risico dat de teek de ziekte van Lyme (als de teek die met zich meedraagt) vergroot.

Ik hoop dat je zo antwoord op je vragen heb.

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 19:14

heel erg bedankt. er is er een van helaas kapot gegaan, de anderen hebben we met een pincet kunnen verwijderen. we zijn het van plan elke dag dan even goed te ontsmetten, is dit een goed idee?

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 19:25

Als je de teek verwijderd heb kan je het het beste even ontsmetten met aceton, daarna hoeft het niet meer hoor!

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 19:27

dat klopt,maar omdat die teek kapot gegaan is , is dat dan ook niet handig?

Gringo_HS13

Berichten: 553
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 20:21

Ik heb het zelf ook ondervonden. Gringo is helemaal wit en heeft ook regelmatig last van teken. Unique is bruin en ze heeft er nooit last van. Mestal de lichtere paarden zijn er gevoeliger voor.
Ik heb dus gewoon bij de kruitvat een tekenpen gekocht (Ze zijn ook maar een paar euro). Je pakt de teekbeet en je draaid de pen 270 graden rond (wel linksom) en je trekt dan zo de teek er uit (staat precies ook bij de handleiding beschreven). Maar ga nooit van te voren met onsmettingsmiddelen of zoiets degelijks gebruiken!!!!!!!
Hou het plekje een paar dagen. Mijn paard en ik zelf ook Haha! hebben regelm,atig teken gehad ik haal ze allemaal ook bij me zelf gewoon er zelf uit en er is nog nooit wat mis gegaan, of ziek geworden. De verhalen rond de teken lijken erger dan dat het is. je moet alleen ze er goed uit halen en dat is alles. OK dan!

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 20:51

Bij onze kat pak ik de teek tussen duim en wijsvinger vast en draai hem eruit. Als ze al erg dik zijn dan geruik ik ook keukenpapier. Of laat het doen want dan vind ik ze goor.

alexxxandra
Berichten: 186
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: wezep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 20:54

Als je een tekentang koopt kan je volgens onze dierenarts beter een plastic dan een ijzeren kopen, van die ijzeren breken ze sneller af, was haar ervaring.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 01:13

Ik heb altijd wel een paar lange nagels... Draai ze er ook altijd zo uit. Het aantal teken per vierkante km neemt trouwens nog steeds toe. Naar schatting draagt 40% van de teken de ziekte van lyme over. Zorg dus dat je jezelf goed nakijkt als je in het bos/struiken etc. bent geweest. De ziekte van Lyme is geen pretje. Mijn collega is er lange tijd door uit de running geweest. Overigens had zij de tekenbeet opgelopen in haar eigen tuin....

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 09:27

Bij mensen is het zo dat je na een tekenbeet de huid in de gaten moet houden. Als er een donkere kring om de plek van de beet heen komt, moet je als wiedeweerga naar de huisarts voor een antibioticakuur. Deze kring kan echter pas na enkele weken tevoorschijn komen. Het lijkt me dat dat bij dieren ook is, dus houd de huid om de beet heen goed in het oog.
Controleer overigens ook altijd jezelf als je in het bos oid bent geweest. Teken laten zich tussen de kleren doorvallen en komen daardoor op de meest vreemde plekken terecht. Twee mensen hier in het dorp hebben een teek in hun buik gehad, terwijl ze tijdens de wandeling toch echt kleding aanhadden. Tong uitsteken

Mijn tip voor deze zomer: zorg dat je altijd, maar dan ook echt altijd een tekenpen bij de hand hebt. Die beesten rukken echt op.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 09:39

van de site van de keerhoeve, dierenartsenpraktijk;
Symptomen bij de verschillende diersoorten en de mens:                               

1.

MENS:na 3-30 dagen ontstaat er een huidafwijking rond de tekenbeet, die eruit ziet als een rode, ringvormige plek die groter wordt en in het centrum lichter van kleur wordt. De plek jeukt ook. Dit gaat vaak gepaard met "griepklachten" keelpijn, koorts, hoofdpijn en vermoeidheid. Dit is het eerste stadium van de ziekte. Later tijdens het tweede stadium van de ziekte, kunnen er neurologische klachten ontstaan zoals dubbelzien, flauwvallen en uitstralende pijnen. In het derde stadium, jaren na de besmetting, kunnen tijdelijke of blijvende gewrichtsaandoeningen en loop- en orientatiestoornissen ontstaan.
2.

KAT:na een beet van een teek kunnen katten tekenen gaan vertonen van sloomheid, koorts en verminderde eetlust. Ook kunnen er oogbeschadigingen optreden en zullen de dieren hijgerig worden. Veelal zullen de katten weinig symptomen vertonen, ondanks het feit dat ze geinfecteerd zijn.                
3.

HOND:geinfecteerde dieren zijn sloom, hebben weinig eetlust en zullen koorts hebben. Er kunnen nierbeschadigingen, hartaandoeningen, en neurologische afwijkingen ontstaan. Ook bij honden kunnen subklinisch geïnfecteerde dieren voorkomen.
4.

VEE:veel dieren vertonen geen symptomen. Wanneer er wel tekenen van de ziekte optreden, zullen die zich uiten in koorts, sloomheid, vermagering, laminitis en dikke gewrichten.
5.

PAARD:bij minder dan 10% van de geïnfecteerde paarden zullen er symptomen optreden. De meest voorkomende symptomen zijn sloomheid, gedragsveranderingen en kreupelheden. Ook zullen de dieren minder gaan eten en koorts hebben. De kreupelheden zijn het belangrijkste kenmerk van de ziekte van Lyme. Deze kreupelheden gaan van been tot been en zitten voornamelijk in de grote gewrichten.


Het verdere verloop van dit verslag is toegespitst op de ziekte van Lyme bij paarden.

 

De diagnose:                                                                 

De diagnostiek van de ziekte van Lyme bij paarden is moeilijk om twee redenen. Ten eerste kunnen de kreupelheden die bij Lyme op de voorgrond treden vele oorzaken hebben. Ten tweede is de test om de diagnose te stellen gebaseerd op het aantonen van antilichamen. Maar aangezien veel paarden subklinisch geïnfecteerd zijn, wil het nog niet zeggen dat bij een positieve uitslag de kreupelheid veroorzaakt is door de ziekte van Lyme. Een positieve uitslag zegt alleen maar dat een paard geïnfecteerd is (geweest) met B. Burgdorferi. De diagnose is vaak gebaseerd op het feit dat een dier is blootgesteld aan teken. Ook is het van belang of een paard leeft in een gebied waar teken veel voorkomen. Verder wordt de diagnose gesteld door de uitsluiting van andere oorzaken voor de optredende symptomen en door positieve reactie op de ingestelde therapie.  



Therapie:                                                                      

De ziekte van Lyme kan behandeld worden met antibiotica. Welk antibioticum wordt gebruikt is soms afhankelijk van de ervaring en de voorkeur van de dierenarts. Ook de manier van toediening kan verschillend zijn. De antibiotica moeten gedurende een paar weken worden toegediend. Een reactie wordt vaak gezien na 2-5 dagen. Soms worden ook ontstekingsremmers en/of andere medicijnen gebruikt om de groei en de werking van de aangetaste darmflora, als gevolg van het gebruik van antibiotica, te stimuleren. Er kunnen ook negatieve bijwerkingen ontstaan als gevolg van de vrijkomende toxinen. Deze toxinen kunnen resulteren in een verslechtering van  de symptomen en bij het paard zal dat betekenen dat de kans op laminitis toeneemt. Daarom is het belangrijk om een paard goed in de gaten te houden tijdens de eerste week van de behandeling. Er is nog geen vaccin geregistreerd voor de ziekte van Lyme bij paarden.

Voor honden is er wel een vaccin. Totdat er wel een vaccin is voor paarden, is de preventie van de ziekte van Lyme voornamelijk gebaseerd op het beperken van de blootstelling aan teken. Bestrijdingsmiddelen voor teken bevatten Premethrin en kunnen aangebracht worden op het hoofd, de hals, de benen, de buik en onder de staart. Dit kan het beste gedaan worden tijdens de lente en de herfst.

Als je een dier van de ziekte van Lyme verdenkt, raadpleeg dan de dierenarts. Hoe sneller de ziekte is gediagnosticeerd, des te beter de ziekte te behandelen is.