kort lopen door ijzers??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sparkling
Berichten: 52
Geregistreerd: 20-05-03

kort lopen door ijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 13:51

Hey,

Sinds 1 van mijn pony`s op ijzers loopt (rondom, gewone ijzers) is de draf slechter geworden, ze loopt een stuk korter. Eerst dachten we dat ze er even aan moest wennen, maar ze loopt er nu al een jaar mee.
hebben jullie dit ook wel eens meegemaakt?

Cleo_

Berichten: 5350
Geregistreerd: 14-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 15:04

het kan zijn dat ze in haar hoef een zweer heeft, misschien kun je er foto`s van laten maken en zo zien wat er aan de hand is.
Mijn pony heeft hoefkatrol, maar ik denk dat jou pony meer iets met de pezen heeft

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 15:57

Wat vreemd! Is ze door de hoefsmid anders bekapt? Of bijv. met kortere voeten en dan de ijzers eronder? Sommige paarden lopen beter als de voeten wat langer gelaten worden. Omdat het al een jaar zo is, denk ik niet dat het door een hoefzweer oid kan komen. Dan lopen ze trouwens meestal ook ECHT kreupel/gevoelig. Als ik jou was zou ik even met de hoefsmid overleggen.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 16:47

Mijn vorige paard liep nadat ie nieuwe ijzers keeg ook altijd 2 weken stijf en kort. Zijmoest gewoon erg wennen aan de stand en aan het feit dat de hoeven natuurlijk weer korter waren geworden.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 21:37

calypso1989 schreef:
het kan zijn dat ze in haar hoef een zweer heeft, misschien kun je er foto`s van laten maken en zo zien wat er aan de hand is.
Mijn pony heeft hoefkatrol, maar ik denk dat jou pony meer iets met de pezen heeft

Last van teveel geld? Verward
Heeft de smid wel een goede opzet gemaakt voor hij het ijzer plaatste? Veel smeden doen dat nl. niet, hebben ze misschien niet geleerd of ze zijn er gewoon te gemakzuchtig voor.
Paarden die niet goed lopen nadat de smid is geweest, zijn slecht beslagen. Smid terug laten komen en laten corrigeren.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 21:48

Mij lijkt, maar ik heb er niet zo'n verstand van, dat een hoef met ijzer iets minder soepel loopt, misschien moet ie even wennen. In een ijzer zit geen vering in een hoef wel.

Tuigers krijgen vaak extra zware ijzers zodat ze hun benen extra lichten. Door het gewicht van de ijzers gaat je pony misschien anders lopen?