ff een BIT weetje.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 23:41

Het bit waar je pony vroeger mee liep, een dubbelgebroken, is erg zacht voor de mond. Verder geldt, hoe dikker hoe zachter. Dus als je een zacht bit voor je pony wil, zou ik kiezen voor een dikke dubbelgebroken.

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 23:43

mijn paard heeft ook een heeeeeeeele gevoelige mond als ik er maar iets aan beweeg gaat ze steigeren
ik heb sinds kort zon nieuw dubbelgebroken bitje ultra concorde en ze loopt er nu super op. Dat bit is een paar grade gedraait zodat het bit niet tegen het gehemelte aan drukt

ook wil een rubber bitje wel eens werken maar dan( vind ik zelf gaan ze een beetje met dat bit weglopen het bit beetpakken en gaan met die banaan, zo deed dus mijn vorige hp pony)

suc 6 Party!! Party!!

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 23:50

nou de dike kan ook heel wat uitmaken en wat hier ook werd gezecht hoe dikker hoe zachter is dus echt NIET waar

Dit bit is het zachtste wat er bestaat

Ehm ik heb hem bij van rijs in zevenhuize gekocht daar was ie heel goedkoop (voor dat bitje dan he ik geloof 125,-)
maar je kan hem geloof ik wel bij alle ruitersport zaken kopen

heel veel suc 6 er mee!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 00:06

Leestips:

'Het paard, het bit en de ruiter' van Gertrud Jetten
'Optoming voor mijn paard' Antje Holtappel
Kun je alles in vinden wat je weten wilt, specifieke vragen (dus niet zo algemeen als dit) wil ik wel voor je opzoeken.

Misschien dat je in dit topic ook nog wat kan vinden:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... highlight=

Bij een Ultra Concorde denk ik aan een vliegtuig Haha!
Ik denk dat je een K&K conrad ultra bedoelt.

De scherpte van een bit is altijd relatief, het hangt helemaal van de ruiterhand af.
Gaat 'ie weer:
De maximaal mogelijke inwerking kan verschillen tussen verschillende soorten bitten, maar het is aan de ruiterhand om te bepalen of die maximaal mogelijke inwerking ooit gebruikt wordt.
Oftewel: een stang kan vriendelijker inwerken dan een het 'zachtste' trensje.
Laatst bijgewerkt door Margreet op 16-01-02 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 00:09

kilancatje schreef:
Dit bit is het zachtste wat er bestaat


Onzin. Ook een 'ultra concorde' zoals jij het zo mooi omschrijft Knipoog kan hard inwerken als je er maar hard genoeg aan sjort.

Hoe hard of hoe scherp een bit inwerkt hangt echt helemaal van de ruiterhand af.

Handjes op z'n plek houden dus en niet zoveel wriemelen in die mond!
Meer met je benen en zit rijden en minder met je hand.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 00:29

mijn bruikleen pony is ook erg moeilijk in zijn mond.... hij werd altijd gereden op een dubbelgebroken happy mouth bit.. en nam dit goed aan...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 00:29

Reddy007 schreef:
hij gooit heel hoog op waardoor ik moeilijk blijf zitte en ik ben geen perfecte dressuurruiter dus mijn handen stil houden is erg moeilijk voor mij!


Oefenen!!! Cool
Je bedoelt toch niet dat je al aan het doorzitten bent op je pony he?! Dan zou ik om te beginnen maar eens lekker gaan lichtrijden!

Wat voor bit heb je er nu in hangen?
Zijn gebit en rug al eens goed nagekeken?
Past je zadel goed? (echt goed!)
Is je frontriem niet te klein waardoor z'n oren in de verdrukking komen?
Neusriem niet te strak? (maar ook niet te los want dat schuurt!)

Allemaal dingen die belangrijk zijn om mee te nemen op weg naar de oplossing van je probleem.

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 00:41

Ik zou inderdaad het dubbelgebroken bit van K&K proberen, dit is een zacht bit wat ook vriendelijk is voor het gehemelte van je pony, je hebt ze in verschillende diktes, als ik jouw verhaal zie dan denk ik dat je het beste de dikste kunt nemen van 21mm.
Ga a.u.b.niet lopen vogelen met verschillende bitjes, elk normaal paard of normale pony (enkele uitzonderingen daargelaten)natuurlijk) moet gewoon op een normale dikke enkel of dubbelgebroken trens goed te rijden zijn.
Is dit niet het geval dan ligt de oorzaak 9 van de 10 keer bij je eigen rijgedrag.
Maar vooral als je al een pony met een gevoelig bekkie hebt zou ik een zacht bitje gebruiken.
Veel succes!!!

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 08:29

las je weet van jezelf dat je je handjes niet stil kan houden laat de teugels dan wat langer of druk als t even te erg wordt je pink tegen de manenkam. zodat je hand stilstaat. moet je eens bedenken hoe frustrerend het voor je pony is als je voortdurend met die hand wiebelt. dan zou ik ook met mn kop gaan schudden. er wordt hier ergens rubber genoemd, maar dat is ook niet zo fijn, als dat nat wordt gaat t scheuren en dat doet verschrikkelijk pijn.
hoe dikker hoe fijner, maar let wel op dat het ook te dik kan zijn en dat tb paard met zn mond vol staat.
misschien even overleggen met je eigen instructrice, die weet dat vast ook wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 09:20

Tip: rij eens gewoon een tijdje zonder bit. Knoop een rijhalster (supersimpel, met 6 meter touw en 10 minuutjes ben je klaar) of koop een sidepull.
Ik denk dat je je pony daar een groot plezier mee doet, want een ander bit verhelpt jouw probleem (onrustige hand) niet.
Leer eerst maar eens om je hand stil te houden.
Wat geeft je instructeur je eigenlijk voor advies?

Ook nog even over "hoe dikker hoe vriendelijker", dat gaat ook echt niet altijd op. Bij een paard met een kleine mond of een gevoelig gehemelte werkt een dik bit juist averechts. De mond zit dan stomweg 'te vol' en het bit werkt dan scherp in op het gehemelte. En wat is een logische reactie als iets tegen het gehemelte van het paard werkt? Koppie omhoog!

Als je je probleem opgelost hebt, is het hierboven genoemde K&K bitje een heel goed begin om weer met bit te gaan rijden.
Maar EERST aan je eigen probleem werken; dit los je niet op met een ander bit!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 13:18

ik zou je een dubbel gebroken DIKKE trens aanraden.
Ik heb zelf een vrij dikke water trens, vind ik zelf fijn in de mond. (voor bon dan he Knipoog )

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 19:42

Toch wil ik nog een keer benadrukken dat de dikste niet perse de vriendelijkste is en het ene bit niet zachter dan de ander. Het bit is zo scherp als de hand van de ruiter.

Zelf heb ik een pony die dwars wordt op een enkelgebroken trensbit, dus heb ik een dubbelgebroken bit gekocht. Dit was een dikke, want iedereen raadde me aan om de dikste te nemen! Het hielp iets, maar niet genoeg. Nadat ik gelezen had over de K&K Ultra, ben ik die gaan kopen. De verkoopster raadde me aan om een dunnere te nemen, omdat de dikste niet altijd in de mond "past".
Ik heb nu 14(!)mm, vrij dun dus en het gaat perfect! In het begin riep iedereen dat dat veel scherper was e.d., maar nu kun je duidelijk zien dat ze meer ontspant, kauwt en schuimt.
In het bos merk ik wel dat ik haar met dit dunnere bit makkelijker terug krijg in tempo, maar dat komt omdat ik op zo'n moment iets meer druk zet op de mond }> .

Mijn advies: neem voor een pony zeker niet het dikste bit, dat is vaak te veel. Neem hooguit 18mm en kijk hoe je pony er op loopt Lachen .

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 21:30

Ik had voor Jamir een 18 mm dik bitje(watertrens).
Waarom vraag je het anders niet aan Miran ofzo Verward Die kennen je pony ook beter.