Wat is het doel van een kneveltrens? (met foto)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Wat is het doel van een kneveltrens? (met foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 12:22

Ik ben op zoek naar een nieuw bit dan ik kan proberen voor mijn paard tijdens het springen. Hij is erg sterk (tijdens het springen) en loopt nu af en toe weg over de linkerkant waarbij het bit bijna door zijn mond getrokken wordt. We zijn uiteraard ook dressuurmatig bezig om dit probleem op te lossen, maar zou een kneveltrens uitkomst kunnen bieden voor dit probleem of is het doel van een kneveltrens iets heel anders?


Afbeelding

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 12:25

De knevels hebben inderdaad als doel voorkomen dat het bit door de mond getrokken wordt Lachen.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 12:31

Dank je Haha! Dat dacht ik al. Ik ben erover na aan het denken het eens te proberen met zo'n bit.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 13:38

De kneveltrens kan je ook helpen met sturen doordat de knevels tegen de kaak aandrukken aan de buitenkant, misschien ook niet zo gek in jouw geval. Voorkomen dat het bit door de mond heen gaat is dus niet de enige functie.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 15:15

Margreet schreef:
De kneveltrens kan je ook helpen met sturen doordat de knevels tegen de kaak aandrukken aan de buitenkant, misschien ook niet zo gek in jouw geval. Voorkomen dat het bit door de mond heen gaat is dus niet de enige functie.


Dat is dus ook wat ik nodig heb ja! Bedankt. Zou je in mijn geval een kneveltrens of een fulmertrens aanraden?

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 15:36

Een fulmertrens is iets zachter dan een kneveltrens.

Ik rij zelf ook met een kneveltrens, vind het echt een uitkomst in het springparcours bij paarden die snel over de buitenschouder weg lopen.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 15:38

Wat maakt de Fulmertrens zachter dan de kneveltrens?

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 15:44

chantal_cs schreef:
Een fulmertrens is iets zachter dan een kneveltrens.

Ik rij zelf ook met een kneveltrens, vind het echt een uitkomst in het springparcours bij paarden die snel over de buitenschouder weg lopen.


Ik zie steeds meer voordelen in die kneveltrens, ik wil het wel eens proberen. Ik wil het eingelijk puur alleen voor het springen gebruiken en tijdens dressuur gewoon de trens die ik nu ook heb. Levert dit problemen op om met twee verschillende bitten te rijden?

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 15:48

Een fulmertrens heeft de ringen los zitten (dus richting watertrens) en bij de kneveltrens zitten de ringen vast (dus richting bustrens) dat maakt de fulmertrens iets zachter dan de kneveltrens!

Manda schreef:
Ik zie steeds meer voordelen in die kneveltrens, ik wil het wel eens proberen. Ik wil het eingelijk puur alleen voor het springen gebruiken en tijdens dressuur gewoon de trens die ik nu ook heb. Levert dit problemen op om met twee verschillende bitten te rijden?


Nee hoor dit hoeft geen problemen op te leveren, ik rij zelf 1 paard ook met springen/buitenrijden/cross op een dubbel gebroken kneveltrens en dressuur op een dubbelgebroken watertrensje!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 20:18

Er is geen verschil in "zachtheid" tussen een watertrens of een bustrens, de persoonlijke voorkeur van een paard voor het een of het ander kan echter wel verschillen, een watertrens ligt losser in de mond.
In tegenstelling tot Chantal zou ik willen stellen dat een fulmertrens juist iets sterker inwerkt dan de kneveltrens. Een fulmertrens is namelijk iets breder, de bitringen zitten vast aan de buitenkant van de knevels, bij een kneveltrens zitten de bitringen aan de knevels dmv busjes. Doordat de fulmer iets breder is, is de notekrakerwerking op de onderkant wat groter.

Maar echt heel veel maakt het allemaal niet uit hoor, bij een paard dat gevoelige mondhoeken heeft zou ik voor een fulmer kiezen, omdat die helemaal glad afgewerkt is, daar zit geen randje wat het busje van de kneveltrens wel heeft, maar ook dit is geen enorm verschil hoor.

Op deze 2 plaatjes kun je het verschil in bevestiging van de bitringen mooi zien, onderste is de fulmer.

Afbeelding
Afbeelding