hoe betrouwbaar een leuk paard vinden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Crissy
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Dordrecht

hoe betrouwbaar een leuk paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 11:05

Een vriendin van mij heeft haar paard afgelopen maandag in moeten laten slapen. Haar vorige paard heeft ze ook veel pech mee gehad (ernstige blessure, niet meer geschikt voor de sport). Advies was om dat paard ook in te laten slapen, maar dat wilde ze absoluut niet en na lang revalideren heeft ze dat paard een goed tehuis kunnen geven bij een lief meisje wat er recreatief wat mee rijdt. Ze dacht dus haar nieuwe droompaard gevonden te hebben en dit klikte super met rijden en karakter echt met alles. Helaas bleek dit paard een ongeneeslijke aandoening te hebben waardoor hij snel achteruit ging en veel pijn leed. Dit wilde ze niet en daarom heeft ze dus afscheid moeten nemen van dit paard. Het is nu best een stap om weer een paard te kopen. Gezien deze laatste ervaring is het toch moelijker om evt. verkopers te vertrouwen. Hebben jullie nog tips hoe je aan een leuk goed dressuurpaard kan komen? Het paard moet al wel gereden zijn, geen bokkerd/steigeraar. Hoeft niet veel te kunnen. Ik heb alvast wel een advertentie bij commercieel gezet, dus hier kan je zien wat ze zoekt. Mijn ervaring is zelf dat na afscheid nemen van een paard dit wel slijt en het vaak makkelijker is als je weer met een ander paard bezig bent. Tips om een leuk paard te vinden zijn meer dan welkom!

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 13:04

Een paard kopen wat je al geruime tijd kent geeft het minste risico. Goed laten keuren door een betrouwbare dierenarts helpt ook wel.
Het belangrijkste is echter dat je goed weet waar je je paard vandaan haalt. Een "goed" dressuurpaard staat vaak niet zonder reden te koop.
Laat aan de verkopende partij niet weten wat je ervan vindt, stel je neutraal op en kijk goed hoe men omgaat met de paarden. Zeker bij handelsstallen altijd laten keuren, minimaal klinisch en eigenlijk ook met een bloedmonster (stel dat ie gedrogeerd is).
Het allerbelangrijkste: heb geen haast!!! D'r zijn paarden zat te koop.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 13:08

Wij hebben paarden te koop uit een stam waar hele goede karakters van komen! De paarden die tot nu toe verkocht zijn, gedragen zich voorbeeldig Haha! Van onze fokmerrie komen geen rotterds en mocht er wel eentje tussen zitten --> dan verkopen we hem niet eens! Het rottigste is een paard met een rot karakter. Ook laten we de paarden altijd keuren door de VA.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 13:12

Wij hebben ook altijd leuke, eerlijke, gezonde paarden Haha!

Crissy
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 13:28

Hebben jullie op dit moment ook paarden te koop?

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 22:26

ikke schreef:
Een paard kopen wat je al geruime tijd kent geeft het minste risico. Goed laten keuren door een betrouwbare dierenarts helpt ook wel.
Het belangrijkste is echter dat je goed weet waar je je paard vandaan haalt. Een "goed" dressuurpaard staat vaak niet zonder reden te koop.
Laat aan de verkopende partij niet weten wat je ervan vindt, stel je neutraal op en kijk goed hoe men omgaat met de paarden. Zeker bij handelsstallen altijd laten keuren, minimaal klinisch en eigenlijk ook met een bloedmonster (stel dat ie gedrogeerd is).
Het allerbelangrijkste: heb geen haast!!! D'r zijn paarden zat te koop.


Dat "zeker bij handelsstallen"laten keuren, waarom zeg je dat?
Ik denk dat je beter kunt schrijven "zeker bij particulieren laten keuren"
omdat je daar niet terug kunt als er iets met t paard blijkt te zijn.
Ik vind t zowieso een nare opmerking van je.
Keuren is gewoon altijd verstandig.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 22:30

Natasha"]
[quote="ikke schreef:
Een paard kopen wat je al geruime tijd kent geeft het minste risico. Goed laten keuren door een betrouwbare dierenarts helpt ook wel.
Het belangrijkste is echter dat je goed weet waar je je paard vandaan haalt. Een "goed" dressuurpaard staat vaak niet zonder reden te koop.
Laat aan de verkopende partij niet weten wat je ervan vindt, stel je neutraal op en kijk goed hoe men omgaat met de paarden. Zeker bij handelsstallen altijd laten keuren, minimaal klinisch en eigenlijk ook met een bloedmonster (stel dat ie gedrogeerd is).
Het allerbelangrijkste: heb geen haast!!! D'r zijn paarden zat te koop.


Dat "zeker bij handelsstallen"laten keuren, waarom zeg je dat?
Ik denk dat je beter kunt schrijven "zeker bij particulieren laten keuren"
omdat je daar niet terug kunt als er iets met t paard blijkt te zijn.
Ik vind t zowieso een nare opmerking van je.
Keuren is gewoon altijd verstandig.
[/quote]

Inderdaad! Nu lees ik het pas. Slaat nergens op, sorry hoor. Voeg me volledig bij Natasha aan.

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 22:40

Ik snap niet helemaal wat je wil bereiken met dit topic....iedereen die hier paarden verkoopt gaat nu roepen "Ja ik ben betrouwbaar!!!!" daar heb je toch niets aan Verward . Je moet gewoon zorgen dat je het paard goed laat keuren en als je het niet vertrouwd kun je desnoods ook nog proberen om hem een poosje op proef te krijgen !!

Verder vind ik dat er hier wordt gedaan alsof handelstallen niet betrouwbaar zijn....vaak zijn die juist wel betrouwbaar....zij hebben een naam hoog te houden, en zullen die niet zomaar willen verpesten!!

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 00:43

Natasha"]
[quote="ikke schreef:
Een paard kopen wat je al geruime tijd kent geeft het minste risico. Goed laten keuren door een betrouwbare dierenarts helpt ook wel.
Het belangrijkste is echter dat je goed weet waar je je paard vandaan haalt. Een "goed" dressuurpaard staat vaak niet zonder reden te koop.
Laat aan de verkopende partij niet weten wat je ervan vindt, stel je neutraal op en kijk goed hoe men omgaat met de paarden. Zeker bij handelsstallen altijd laten keuren, minimaal klinisch en eigenlijk ook met een bloedmonster (stel dat ie gedrogeerd is).
Het allerbelangrijkste: heb geen haast!!! D'r zijn paarden zat te koop.


Dat "zeker bij handelsstallen"laten keuren, waarom zeg je dat?
Ik denk dat je beter kunt schrijven "zeker bij particulieren laten keuren"
omdat je daar niet terug kunt als er iets met t paard blijkt te zijn.
Ik vind t zowieso een nare opmerking van je.
Keuren is gewoon altijd verstandig.
[/quote]

daar ben ik het helemaal mee eens!
ik heb mijn paard ook van een handelaar en ik had mooi wel 6 weken omruilrecht! dat kan ik van een particulier niet zeggen.............
en hij is ook nog goedgekeurd en de handelaar zou hem zo terug nemen als het niet zo was
een handelaar heeft meestal een naam te dragen en een particulier wil er juist "stiekum" vanaf als hij wat heeft.
zo'n goed dressuurpaard kan ook vanwege een schuldsanering of scheiding of derg. te koop staan

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 07:52

Altijd laten keuren, een instructeur oid meenemen voor een extra oordeel, nooit de eerste keer dat je het paard ziet beslissen. Ga bij voorkeur een keer proefrijden, kom nog een keer terug, eventueel een keer onverwachts. (kan niet in iedere situatie)
Als je hem zelf goed vind, de DA is het met je eens en een extra paar ogen vind er ook niets mis mee, zijn die paar keer teruggaan altijd de moeite. Zeker het onverwachts komen kan heel nuttig zijn als het paard eventueel gedrogeerd is. Je hoeft het niet eens te doen, je kan ook vragen "is het goed als ik nog een keertje langs kom kijken als ik in de buurt ben?" ofzo. De reactie daarop is vaak veelzeggend.

Vooral geen haast hebben. Verkopers proberen je vaak te haasten en dat moet je niet laten gebeuren, voor zo'n belangrijke beslissing heb je gewoon even tijd nodig. Krijg je die tijd niet, jammer dan, het is een kopers' markt op het moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 11:13

Ja ArwenLune heeft daar gelijk in, de markt is op dit moment prima als je een paard wil kopen!
Als je echt zeker wil weten of het paard is wat jij wil moet je gewoon een paar keer kijken/rijden, zonder begeleiding in stal mogen om te poetsen omdat je zo ook goed kan kijken hoe het dier op stal is... En natuurlijk laten keuren door de DA! Bettine hier op bokt had ook een hardstikke leuk paard gezien, laten keuren door de DA en die zei meteen NIET DOEN... Tsjah dat is heel jammer natuurlijk maar zo weet je wel zeker dat je uiteindelijk een gezond dier koopt!

En misschien moet je eens zoeken in je omgeving, zijn er mensen met bv. jonge paarden die ze nu willen inrijden en dan volgend jaar verkopen ofzo... Dan kan je gelijk een band opbouwen met het dier, en weet je het beste of hij/zij wel of niet iets mankeert.

Veel succes!

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 14:33

Ik zou ook ff goed de papieren nakijken als het paard die heeft. Goed opletten op inteelt....

En inderdaad keuren.

Er zijn ook dresuurstallen waar je eerst een paard kunt leasen voordat je 'm koopt. Zo kun je een betere indruk krijgen van het paard wat je koopt...

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 14:35

Crissy schreef:
Hebben jullie op dit moment ook paarden te koop?

Op dit moment hebben wij helaas wel paarden te koop... Niet voor handelaren. We zijn maar hobbyfokkers, alleen ons paardenbestand is uitgegroeid naar 15 paarden en dat is iets teveel om te houden voor de hobby....

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 14:46

hoi, mijn verzorg dravers merrie staat te koop, een heel lief paardje, leuk in de omgang enzo, bere sterke hoeven, kom eens kijken , dord ligt niet zo ver bij ridderkerk vandaan

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 15:53

Mijn ervaring is om bij goed bekende handelaren, fokkers te kopen. Zij hebben meestal een naam hoog te houden. Een particulier in de meeste gevallen niet. Laat het toekomstige paard keuren, wanneer het om grote bedragen gaat ook op de foto zetten. Paarden kopen betekent vaak een risico nemen, met ieder paard kan iets gebeuren wat tegenvalt.

annekoning
Berichten: 121
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: Heukelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 21:58


liousca
Berichten: 935
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 11:47

Keuren zegt ook eigenlijk vrij weinig. Een vriendin v me had van een zeer bekende paardenhandelaar in Utrecht een peperduur paard gekocht en geheel röntgen laten keuren. Doch 3 maanden na aankoop werd het paard kreupel. Na herkeuring bleek het paard dat met 1en en 2en door de röntgen was gekomen, met recht 3-en en 4-en had moeten krijgen. Paard was compleet versleten door artrose en zeker nietmeer bereidbaar. Paard bleek ook gedrogeerd te zijn. Dus hoezo goede naam hoog houden? En keuring helpt... Valt dus allemaal best tegen soms... helaas.
En ik heb zelf een x een paard verkocht dat niet door de klinische keuring kwam toen hij niet op ijzers stond, daarna laten beslaan, opnieuw laten keuren en jahoor, liep goed en klinisch goedgekeurd. Ik heb het wel tegen de kopers verteld het keuringsverhaal en zij vonden dit geen probleem. Maar ik bedoel maar... Een klinische keuring zegt dus ook zeeeer weinig. Nu zijn er zat paarden die zonder ijzers onregelmatig lopen, maar het zal je maar niet verteld worden als potentieel koper.

En het verhaal van de meeste handelaren dat het puur hobbymatig (las ik in een andere topic ve handelaar) is vind ik zo'n dikke onzin. Je doet het gewoon voor de poen, je doet het niet om vliegen te vangen. Ditzelfde geldt voor fokken e.d. Ik ken niemand die zijn veulens of handelspaarden met VERLIES verkoopt, omdat het puur hobby is en het paard naar zo'n goede plek dan toe zou gaan. Wie het meeste bied heeft het paard, of in ieder geval, wie genoeg bied in de gunstigste gevallen. Daar draait het allemaal om, winst maken en geld verdienen. Niets meer en niets minder.

Ps: Dit is geen aanval op alle mensen die handelen, helmaal prima! Iedereen is vrij om het beroep te beoefenen wat hij of zij wil.

Er is ook niet echt te zeggen waar je nu een betrouwbaar paard kunt kopen. Sommige mensen hebben prima ervaring(en) bij een handelaar, anderen weer particulier. Bedonderd worden kan bij beide. Ik zou zeggen, neem iemand mee die er verstand van heeft. Als je een auto gaat kopen en je weet zelf alleen maar hoe je gas moet geven en remmen neem je ook even je handige buurman of wie daqn ook mee die toevallig verstand v auto's heeft, dit om niet bedonderd te worden. En laat in alle gevallen het paard door je eigen dierenarts keuren, die is altijd nog het meest betrouwbaar en heeft het beste met jou en je nieuwe paard voor! (hoop ik dan Knipoog) Bedonderd kun je overal worden en door iedereen, tis de kunst je niet te laten bedonderen Knipoog

liousca
Berichten: 935
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 11:48

Sorry, met bereidbaar bedoel ik natuurlijk berijdbaar Haha!