SPOED: Is er nog een kans voor dit paard??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

SPOED: Is er nog een kans voor dit paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 18:13

hallo,

Bij ons op de manege staat een paard waarvan ik vandaag ineens hoorde dat hij afgemaakt moet worden....hij heeft iets aan zijn achterbeen (voorzover ik heb begrepen is de aanhechting van een pees chronisch ontstoken) maar ik vind het zo ontzettend kort door de bocht dat hij meteen moet worden afgemaakt dat ik me afvraag zou hij nog een kans hebben? denken jullie?

En dan bedoel ik op een gewoon thuis waar hij als gezelschapspaard kan staan......de kans dat hij genees is 20% (ongeveer) dan moet hij eerst 6 weken boxrusten en vervolgens een half jaar op het land....maaaaaar de kans dat hij niet geneest is natuurlijk best groot....

ik weet absoluut niet of hij pijn heeft en daar ga ik zo snel mogelijk achter proberen te komen, want als hij pijn heeft snap ik de beslissing van de manege wel......

Maar de meeste mensen die een gezelschapspaard zoeken willen een wat kleinere pony maar dit is een best groot paard.....en mooi? tja...ik ben helemaal weg van hem maar mooi is die niet echt.......en het is ook nog eens een luchtzuiger.....hij is ongeveer 12 jaartjes (zal het zo ff nakijken)
maar wel hardstikke lief!

Nu mijn vraag: Denken jullie dat ik het waar kan maken om voor hem een fijn tehuis te vinden?????? want ik zit er dus echt aan te denken om met de persoon die over dit soort dingen gaat te gaan praten en vragen of ik een goed tehuis voor hem mag zoeken.....
En als ze hem naar de slager brengen vangen ze er nog wel wat voor dus ze zullen er wel IETS voor willen hebben op de manege, wat vinden jullie een reele prijs?

Dit heeft wel spoed want hij moet (als het dus idd doorgaat) woensdag al weg Boos!
Groetjes Crista

heb ff gekeken hij is van 1995 dus hij is 9 jaartjes jong......

hier een foto van hem:
Afbeelding

hij staat hier best wel op de voorhand.....zo looptie ook........
Laatst bijgewerkt door Crista op 12-05-04 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 18:17

Crista schreef:
En als ze hem naar de slager brengen vangen ze er nog wel wat voor dus ze zullen er wel IETS voor willen hebben op de manege, wat vinden jullie een reele prijs?


slachtprijs is de enige reele prijs.
Je zou kunnen proberen of het paard nog op kan knappen met therapie, echter zijn daar kosten aan verbonden. Waarschijnlijk wil of kan de manege die kosten niet dragen. Er is een kliniek in Wassenaar die met behulp van geluidstherapie chronische ontstekingen en peesaandoeningen kan behandelen. Arts heeft Van Shie. Dus het hoeft niet einde oefening te zijn voor het paard.
Heel veel wijsheid met je beslissing, mocht je beslissen om hem voor jezelf te kopen.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 18:22

Hem zelf kopen is zowieso geen optie, helaas......want daar heb ik geen geld voor en ik weet geen plek om hem in het land te zetten........maar zou het wel onwijs graag willen natuurlijk...
maar wat is ongeveer de slachtprijs?

soofenflo
Berichten: 409
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 18:39

ik weet het niet precies maar wat ik weet is de slachtprijs voor een groot paard ongeveer 1500 gulden, voor een wat grotere pony zou dat 1000 gulden zijn... ( niet dat ik ooit een paard naar de slager heb gebracht, maar heb het aan mijn instructrice gevraagd)

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 18:46

maar hoe groot schatten jullie de kans in dat ik nog een thuis zou vinden voor dit paard?

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 18:49

srr, maar ik denk redelijk klein
aan zon paard ben je al gauw 250-500 euro (denk ik) kwijt voor de aanschaf, dan de weide,plus stal (stalrust)
en dan de DA kosten, met veel risico dat hij toch nog naar de slager moet
veel succes om hem kwijt te raken!

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 20:05

Ik schat de kans bijzonder klein in. Er zijn momenteel gezonde oudere paarden te koop voor weinig geld dus waarom zou je dan voor een paard betalen waarvan het nog maar de vraag is of hiij ooit weer te berijden is.
Zelfs al zou de manege hem gratis weg doen, wordt het nog een moeilijk verhaal.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 21:30

En heel hard maar constant pijn is voor een paard ook niet fijn... en niet omdat ik niets op heb met oudere paarden juist wel maar stel ze zouden hem verhandelen dan is de kans dat hij goed terecht komt ook heel erg klein..

Maar het is wel fijn dat je aan hem denkt en om hem geeft maar weg dit ook eens af.

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 22:07

Ik denk dat de kans heeeel klein is dat je hem ergens kan stallen (met weide en iemand die hem volledig onderhoudt).
Verder denk ik dat je eerst eens aan het paard moet denken: zou je voor hem willen kiezen voor de manier waarop hij waarschijnlijk een vrij lange, pijnlijke weg door moet gaan, om vervolgens te hopen dat hij ergens goed komt te staan.
Hij is ook nog best jong, dus hij heeft gewoon gezelschap en beweging nodig, en moet waarschijnlijk nog jaaaaren onderhouden worden. Het lijkt me heeeeeel moeilijk om iemand te vinden die 'm een ruim land met maatjes kan geven die 'm zijn hele leven gaat onderhouden verder dat diegene er verder mee kan rijden o.i.d.
Dit zou dus eigenlijk alleen kunnen als iemand een groot stuk land heeft met een kudde paarden erin en die verder geen extra kosten maakt met een paard meer of minder. Maar of je dat zal vinden? Geef je een hele kleine kans.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 22:29

daarom zei im ook, als hij pijn heeft snap ik de keuze van mijn manege volledig want dat wil het ik paardje ook niet aan doen natuurlijk, maar als hij geen pijn heeft, wil ik gewoon proberen te kijken of ik een huis voor hem kan vinden waar hij idd lekker van zijn (jonge) oude dag kan genieten!

Poosje81
Berichten: 21188
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 23:58

je zou de manege kunnen voorstellen om hem naar Stichting de Paardenopvang te doen.
Ze krijgen er dan wel geen geld voor maar een goed tehuis is ook wat waard neem ik aan?
www.paardenopvang.tk

MsMarit

Berichten: 2452
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 10:40

Cris... Dat is die stichting waar ik het gister al met je over had.. Ik zou het tog zeker wel proberen... En indd als hij pijn heeft is het gewoon zielig voor het dier en kan hij beter maar ingeslapen worden.. Maar anders zou ik zeker ff contact opnemen met Stichting paarden opvang..

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 11:05

cris! is dat nelson? wat zielig!!!! Verdrietig arm beest! maar blijf wel reeel he? jij bent gek op dat beest maar weinig kans dat iemand hem wil hebben denk ik als hij misschien niet meer te berijden is. jee zeg, nou als ik moet helpen zoeken geef je maar een gil! Ach gut xxx van mij

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 18:04

nou heb het dus na gevraagd en hij heeft momenteel niet veel pijn waarschijnlijk....maar.....
Nelson heeft een pees in zijn achterbeen die door onbekende oorzaak bijna is gescheurd bij de minste verkeerde beweging kan deze pees scheuren en moet hij waarschijnlijk ter plekke worden af gemaakt omdat hij ander te veel pijn zou hebben......het risico dat die pees scheurt is echt heel groot vandaar dat ze hebben besloten hem af te laten maken......ik vind het echt heel jammer maar jah...het is niet anders.....
iedereen bedankt voor de reacties!

xSemmiex

Berichten: 10417
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 22:49

wel mooi beessie Lachen