Je paard naar buiten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoevaak komt je paard naar buiten?

1) Iedere dag een uurtje, soms iets langer.
19 (100%)

Totaal aantal stemmen: 19


Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Je paard naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-02 17:32

Dat vraag ik me nou vaak af. Doen jullie je paard naar buiten?
Ik zie namelijk vaak genoeg dat mensen hun paard de gehele dag op stal laten in deze tijd, en meestal gewoon de hele winter niet rijden-> winterstop. Dus die staan gewoon een paar maanden binnen! Verward
Dan heb ik het eigenlijk over de sportpaarden.
Pompidou kwam bij de vorige eigenaar zelden buiten, vooral met dit weer. En ze heeft echt energie voor tien! Nu komt ze bij mij de hele dag lekker buiten, en rent haar energie er lekker uit!
Ik wil per se dat mijn paarden naar buiten gaan, al gaat dat tenkoste van mijn land *LOL* .
Chester gaat in de gedraineerde bak, en Pompidou in het afgezette weitje ernaast.
Zo kunnen ze hun ei kwijt zeg ik altijd maar, en staan ze tenminste niet te stuiteren in de stal. Ze rennen dan ook veel met zn tweeen van de ene naar de andere kant, ha ha ha.
Driftkikkertjes.
*LOL*

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 17:38

vind ik ook!!

kijk dat kvika nou een ijslander is okee die blijft gewoon altijd lekker buiten.

maar vind iid dat je paarden zoveel mogelijk lekker buiten moet zetten zo een van is toch niets 24/7
helaas heaft niet iedereen die gelegeheid, maar voor die gene die dat wel hebben gooi je paardje lekker ff naar buiten!! Lachen

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 18:02

Ik heb gelukkig twee stukken land, dus het ene kunnen ze naar hartelust kapot lopen en het andere hou ik netjes tot het beter weer is.
Mijn paardjes gaan zoveel mogelijk naar buiten, tenzij het echt de hele dag stortregent ofzo!
Maar waarom binnen laten staan als je de mogelijkheid hebt om ze buiten te zetten?? Nee ik vind idd ook, lekker naar buiten. Gaan ze echt niet dood van hoor met +3 (of hoe koud /warm is het nu?) in het land staan! Haha!

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 18:03

mijn paard komt vaak genoeg buiten met rijden maar niet in de wei..
misschien moet je die optie er ook ff bij zetten!!!!
Want niet ieder paard komt in de wei hoor!

kus,
Frederike

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 18:15

mijn pony 2 keer per dag. 1 keer dressuur en een buitenrit, of stapmolen. mijn paard 1 tot 2 keer per dag dressuur of springen, zomers buitenrit.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 18:25

Zodra het kan gaan ze bij ons naar buiten. Maar meestal kan ik ze pas na school buiten zetten of Tamara na haar werk. S ochtends is het te vroeg om ze buiten te zetten voor Tamara of mij dus het moet al na school of werk gebeuren. In het weekeind staan ze wel altijd lekker buiten.
En als ze een dagje niet er uit komen is het ook niet erg.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 18:47

Tos gaat elke dag zo'n 2 uur naa buiten!
Lekker eerst met zijn shet-vriendinnetje rennen en dollen, daarna flink rollen en dan beginnen met grazen!
Gewoon, lekker dikke winterdeken op en hij staat op een veld van 2 hec. 1/3 is kort gekneusd maisveld en dat ligt hoger en droog en de rest is lekkere blub met gras! Vork
Tos zou ook heel de dag de wei op kunnen maar dan eet hij zich nogal rond...
Alleen als het hard geregend gaat hij de wei niet op, want zijn deken is niet waterdicht en in zijn kortharige vachtje,.. beetje koud!
Lovers

Minne

Berichten: 512
Geregistreerd: 02-11-01
Woonplaats: Gent, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 19:58

Mijn verzorgschatten staan 24/24 buiten in de paddock met inloopstal,zo kunnen ze kiezen of ze binnen of buiten willen. Ze hebben verder nog een grote en een kleinere wei waar ze op mogen als de conditie van de grasmat het toelaat. Ze staan ook ongeschoren, zonder deken...En dat voor paardjes met driekwart Engels volbloed in hun adertjes Lachen
Toch zul je ze bijna nooit in hun stal zien, soms 's avond in de winter als het vriest én hun hooi ligt in de stal.
Zo zijn ze het al hun hele leven gewend, ze zijn ook bijna allemaal in de wei geboren, dus je ze zijn wel gehard. Ze hebben zelfs nog nooit maar het kleinste verkoudheidje gehad...
Ik heb stoere bloedkikkertjes Lovers

Voor het inrijden zijn de beide ruintjes naar een andere stal gegaan waar ze in een box moesten en die hebben ze vakkundig gesloopt. Dan weet je meteen wat ze denken over binnenstaan Knipoog

Ik vind dat een paard zo veel mogelijk buiten moet komen, da's niet alleen goed voor hun conditie maar zo blijven ze ook gezond in hun koppie. Je hebt nog nooit zo'n rustige bloedpaardjes gezien als de onze Lachen
Maar natuurlijk gaat dat niet altijd, wij hebben nu het geluk dat we de mogelijkheid hebben om het zo te doen.

En natuurlijk zijn er ook een paar nadelen verbonden aan deze manier van paarden houden, zoals hun dikke vachten waardoor je heel lang moet uitstappen (lang leve zweetdekens!)...
Of soms kom je toe bij je paardjes, heeft het geregend en wordt je begroet door wandelende moddertaartjes die nauwelijks droog krijgt. En als je ze dan eindelijk droog en modderloos hebt, is het donker...dus rijden kan je dan wel vergeten Knipoog

Maar toch heb ik het er allemaal voor over...als ik naar die glanzend gezonde baaltjes wol kijk, met die lichtjes in hun oogjes als ze elkaar weer aan het plagen zijn, of gewoon voor de lol rondjes rennen...dan kan ik niet anders dan met een brede glimlach zuchten van tevredenheid.
En ik zag dat het goed was.... Lovers
Laatst bijgewerkt door Minne op 14-01-02 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 20:05

ik wou dat ze naar buiten konden.. maar helaas de wei die aan het erf grenst zijn allemaal bezet en dan kan ik wel naar een andere wei maar dat is best stukkie lopen en dat met 2 gekke pony's neuj bedankt... dus ik wacht totdat er iemand is die mij kan helpen en ik hoop dat dta morgen is kunnen ze ff lekker hun ei kwijt

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 20:12

Wij hebben gewoon een stuk afgezet wat ze helemaal kapot kunnen lopen. ze gaan gewoon lekker de hele dag buiten, ze gaan dan om ongeveer 9 uur, half 10 naar buiten tot zo'n zeven uur 's avonds.
Alleen 's nachts staan ze binnen.
Ik vind ook wel dat dit moet, want doordat we geen bak hebben, was rijden met sneeuw en ijs ook bijna onmogelijk. Doordat ze gewoon lekker naar buiten gaan hebben ze zowiezo beweging, ookal kun je niet rijden.

Emmy
Berichten: 324
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Huizen

buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 20:18

Mijn paardje komt ook iedere dag buiten, elke dag om te rijden, longeren of gewoon een lekker stukje wandelen en daarnaast een paar uurtjes in een weitje of de buitenbak.
Wij hebben speciaal hiervoor gekozen, ze stond eerst in een pensionstal, waar ze 's winters niet buiten kwamen, wel zomers, dus zijn we een andere stal gaan zoeken waar dit wel kon, we staan maar met z'n 3tjes en hier kan je zelf beslissen wat je met je paard doet, dus voor ons elke dag naar buiten.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 20:18

Ik heb de luxe dat Lennon elke dag buiten kan (als het natuurlijk niet pijpestelen giet...), hij kan lekker kiezen wat hij zelf wil, want zn stal staat aan de wei, en doordedag staat zn staldeur gewoon open...
Alleen 's nachts gaat deze toe...dan staat ie binnen, maar doordedag, als hij buiten wil, kan hij buiten...

Groetjes

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 20:28

Felix en Danno staan de hele dag buiten ongeacht het weer. Okay bij mega oliebol weer zullen ze wat korten buiten staan maar ze komen er zeker een par uur uit. tenslotte smelten ze niet van een beetje regen.
Zomers staan de 24 uur buiten, ideaal geen uitmest werk Haha!

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 21:14

Mijn pony's staan 24/7 buiten, dus ik hoef mezelf nooit af te vragen: 'doe ik ze vandaag naar buiten of niet?' Haha!
Ik weet niet of ik een pony zou nemen als ik 'm ergens neer zou moeten zetten waar hij 24/7 op stal zou moeten...

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 21:54

Hmm. Ik sta op een drukke manege. Ze wordt wel elke dag bereden, losgegooid of gelongeerd of in de buitenbak bereden, maar gaat nog niet het land op. Van maart tot oktober mag ze op een stukje land. Ik zou het liefst ook anders willen, maar helaas is dat niet mogelijk. Toch is het vreemd, want ze is helemaal niet echt fris. Alle 'binnenpaarden' bij ons zijn redelijk fris met rijden rond deze tijd. Maggy niet, beetje sloompies..

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 21:59

Mijn paarden staan ook buiten, de tinker en de shet gaan 's avonds op stal. Ik vind het ideaal voor de paarden, en de wei is tot nu toe nog elk jaar goed bijgetrokken. Rond maart krijgen ze nog maar een klein stuk tot hun beschikking en kan de rest van de wei bijkomen. Eventueel zaai ik rond maart/april wat graszaad bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 23:02

Niet iedereen heeft de mogelijkheid zijn paard dagelijks naar buiten te doen. En niet iedereen wil zijn paard buiten hebben met dit weer.

Gelukkig ken ik niemand die zijn paard niet rijdt en wel de hele winter in de stal laat staan zoals jij suggereert. Op den duur klimmen ze meestal van verveling uit de box. Iedereen die eens een paard op stalrust heeft meoten zetten ivm een belssure weet dat maar al te goed.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 23:25

Sheril staat bij een pensionstal, hier in de buurt lopen bijna helemaal geen paarden buiten, is een groot deel van de winter niet te doen. Nu zou het wel kunnen, maar volgende week misschien niet meer. Ik heb haar liever de hele winter op stal, met voldoende beweging, dan een week naar buiten, dan weer niet, dan weer wel, dan weer niet. Lijkt me ook niet gezond.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 23:48

Mijn pony's staan allemaal zo'n 4 uur per dag in de bak. Helaas niet in de wei omdat ik al vroeg veulentjes verwacht en ik ze dan meteen op het gras wil zetten.

In de zomer staan ze dag en nacht buiten, behalve de pony's die naar de keuring gaan, zij komen snachts op stal en afhankelijk van het gewicht (ze groeien dicht in de wei) staan ze enkele uren in de wei en in de bak.

Bij mijn buren staan de pony's dus wel de hele winter op stal. En zo klein dat de shetlander zich amper om kan draaien Boos!
Uitleggen aan de man dat de pony's beter naar buiten kunnen heeft weinig zin, hij heeft het altijd zo gedaan, ook met de werkpaarden vroeger.
't Gekke is dat de pony's niet ontevreden lijken, ze staan heel rustig op stal en zelfs in het voorjaar is het geen racepartij.
Dat het ongezond is wil de buurman maar niet begrijpen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 09:11

Bij ons kunnen de paarden nu niet naar buiten. Tja, op een pensionstal heb je niet alles voor het zeggen. Maar onze paarden staan in een grote box met buitenluik, de hele dag een beetje lekker naar buiten te koekeloeren. Ik vind het wel heel belangrijk dat ze elke dag voldoende beweging krijgen. Minimaal losgooien, maar meestal rijden, longeren, freestylen, vrij springen, buitenritten etc.
Van de zomer gaan ze 24/7 naar buiten. Da's wel m'n ideaal.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 09:54

Yorghos staat zomer en winter dage en nacht buiten!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 10:35

Mijn sportpaarden komen elke dag buiten, weer of geen weer. Ze worden gereden en ze komen elke dag in het land.
Ik werk overdag dus ik zet ze pas na het werk buiten. Ze staan doordeweeks dus het overgrote gedeelte binnen, maar ik heb niet de indruk dat ze hun stal uitspatten. Om 18:00u gaan ze naar buiten in de wei en daar blijven ze tot 21:30u. Zo kunnen ze toch even lekker de benen strekken en wat energie kwijtraken.
Daarnaast worden ze nog gereden of gelongeerd, dus ze krijgen in de winter naar mijn idee voldoende beweging.
In het weekend gaat alles 's morgens om 08:00 naar buiten tot 14:00 en dan worden ze gereden. Dus in het weekend staan ze nauwelijks op stal.
En ik merk op maandag en dinsdag dat ze nog lekker lui zijn van het weekend dus dan vinden ze het overdag op stal staan ook niet zo erg.
Gelukkig beschik ik over voldoende land en kan ik mijn 3 paardjes gelijk buiten gooien. In de zomer is het wel de bedoeling dat ze overdag de hele dag naar buiten gaan en mijn buurman houdt dan de hele dag een oogje in het zeil tot ik thuis ben. Dat is wel fijn in ieder geval.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23428
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 10:43

Mijn paardje staat wel op stal omdat ze van de stalhoudster niet in de bak mag als haar paarden erin staan en aangezien die er altijd in staan...
Als ik 's avonds kom om uit te mesten dan mag ze wel even lekker in het bakje om te rollen en meestal loopt mijn verzorgster wel even met haar buiten. Ik probeer zoveel mogenlijk alle dagen met haar een lekker eind te lopen om te fietsen alleen op donderdag loopt ze alleen op het terrein of op de parkeerplaats aan de overkant.
Vaak komt een vriendin 's morgens en die gooit haar dan samen met haar shet los in de bak, zo loopt ze toch nog even lekker.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 11:09

ligt eraan wat je precies met naar buiten bedoeld.
Mijn pony's komen in de winter niet op de wei, wel in de bak