Wat moet je weten over Shetlanders?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Wat moet je weten over Shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-04 17:25

Ik was vandaag bij een docent van mij en hij heeft van zijn kinderen een Shetlander cadeau gekregen. Het is een heel leuk zwart hengstje genaamd Sammy, net als mijn merrie Tong uitsteken . Of hij papieren heeft was hij nog niet helemaal uit. Lachen

Hij vroeg of ik een beetje kon helpen en wat dingen kon vertellen. Ik heb nu alles uitgelegd over dierenarts (entingen), hoefsmid, wormenkuur en weide. Morgen geef ik hem het boek "De Shetland Pony" en een lijstje met dingen (groente/fruit) die goed of juist slecht zijn voor de pony.

Aangezien het allemaal een beetje onverwacht was weet ik niet of ik alle belangrijke dingen wel heb gezegd Bloos . Kunnen jullie helpen?


__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-04 18:26

Ja, dat heb ik ook verteld! Lachen

Ik heb zelf twee Shets, dus dat soort dingen weet ik allemaal. Alleen ik doe alles automatisch. Als je dan iemand die niets weet ineens de belangrijke dingen moet vertellen vergeet je misschien iets.

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-04 18:49

Ohja, dat is een goed idee!

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-04 19:15

ArwenLune schreef:

Vind het geen slimme actie, dat moge duidelijk zijn.


Hij heeft hem van zijn kinderen, hij wilde stiekem al een pony. Alleen dit is iets sneller dan verwacht. Ik snap niet waarom het geen slimme actie is, Sammy heeft het heel goed bij hem. Hij wil niets met het beestje doen, gewoon als gezelschap. Er liggen al stapels boeken in huis en hij leest zich goed in. Hij is ongelooflijk lief voor de pony, die komt niets tekort!

Er komen kinderen om de pony te poetsen enzo, dus dat gebeurt al. Ik heb het nog niet met hem over ruinen gehad, dus ik weet niet of hij dat wilt. Maar noodzakelijk is dat (nog) niet, want de pony is heel lief en rustig. Er staan ook geen andere pony's, als gezelschap krijgt hij een geitje! Lachen

Bovendien wil ik dat hij hengst blijft, dan kan zijn Sammy mijn Sammy over een paar jaar misschien dekken! Haha!

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-04 19:15

Hij heeft trouwens geen jonge kinderen meer, hij zorgt zelf voor de pony.

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-04 19:48

Nee, dat begrijp ik. Maar hij zei dat hij dacht Lachen dat hij wel papieren had. In dat geval zou je wel aan fokken kunnen denken.

Ik heb de pony nu maar even gezien en hij was totaal niet bijterig. De kinderen die ermee omgaan zijn minimaal 11 (met ervaring, ik ken ze). Maargoed, het gedrag van de pony kan altijd veranderen naarmate hij ouder wordt, dus ik zal het zeker over ruinen hebben met hem!


__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-04 20:45

Inderdaad, gewoon even afwachten.

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 09:08

Hij is nu 2.

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 09:33

Hangt af van de pony. Tot nu toe is hij hartstikke lief, hij is al vanaf zijn geboorte in handen van kleine kinderen (natuurlijk ook volwassenen).

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 15:30

ArwenLune schreef:
Nee, een hengst waar je niet mee gaat dekken (en het moet wel een verdomde speciaal ding zijn om er mee te dekken) kan je beter ruinen voor z'n eigen bestwil. Zodat hij niet hormoon-gefrustreerd is terwijl hij toch niets mag, en zodat het risico op uitbreken beperkt is.

Hoe klein ook, hengsten zijn paarden die om de dominantie blijven strijden. Ze kunnen je altijd pakken. Tenzij die ballen blijven om te dekken is 'ie beter af als ruin.


Dit is wel waar, maar die man is er nog niet helemaal uit of hij hem wil laten dekken, omdat hij er nog niet helemaal achter is of hij (goede) papieren heeft. Dat ga ik binnenkort bekijken, want wie weet bedoelt hij met papieren wel het entingspaspoort ofzo. Voor de kinderen hoeft hij nog niet geruint te worden, aangezien het nog goed gaat.

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 17:48

Hij heeft geen jonge kinderen. De pony wordt waarschijnlijk niet eens ingereden. Bovendien wilde hij al een pony, het was alleen eerder dan verwacht.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: flettie en 131 bezoekers