werking verschillende sporen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pivanti

Berichten: 5107
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Duiven

werking verschillende sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 16:27

Ik vroeg me af welke spoor nu de scherpste werking heeft?
En of de lengte daar ook mee te maken heeft? Heeft een kortere spoor een scherpere inwerking dan een langere of andersom?
Ik heb nu stompe sporen die een heel klein beetje naar beneden gebogen lopen. Welke spoor heeft een scherpere inwerking dan deze?

Ik hoop dat iemand hier een antwoord op kan geven

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 16:50

Wat ben je van plan? Clown ~~}>

buitenruiter

Berichten: 160
Geregistreerd: 23-04-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 17:26

het stompe spoor is volgens mij het één na zachtste spoor dat er is...
Het knopspoor is het vriendelijkst..
hoe langer het spoor hoe scherper de inwerking, je kan immers dieper "prikken".
een spoor met scherpe wielen is het scherpst.

Als je geen spoor nodig hebt of je been niet stil kan houden GEEN SPOOR GEBRUIKEN!

probeer altijd zo vriendelijk mogelijke sporen te gebruiken, dan heb je altijd nog iets over.. maar vergeet niet dat het paard moet reageren op je beenhulp en niet op het prikken van je spoor

Pivanti

Berichten: 5107
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 18:29

Tja, dat is het probleem, ze reageert helemaal niet op je beenhulpen en ik heb een stompe spoor, maar dat werkt ook niet echt goed.

Als het zonder spoor zou kunnen zou ik dat natuurlijk doen , ik houd er niet zo van om van sporen te rijden, ik rijd het liefste ook zonder zweep, maar het kan niet anders, zonder kom ik helemaal bijna niet vooruit op haar (op een zweep reageert ze ook niet zo veel).

Ik heb nu een spoor die een beetje gebogen naar beneden loopt, heb je ook rechte? Dat lijkt me namelijk fijner met rijden. Ik heb namelijk het idee dat ik haar niet raakt met die beetje naar beneden gebogen sporen Verward Doe ik iets verkeerd ofzo?? Verward

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 19:40

Als je ze gebruikt omdat ze niet op je beenhulp reageert, zou ik eerst maar eens zorgen dat ze dat wél doet. Zo verplaats je het probleem alleen maar.

ollivia
Berichten: 371
Geregistreerd: 07-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 19:57

ik weet niet of je pony al oud is, maar ik doe meestal bij mijn jonge paarden, als ze op een gegeven moment niet meer naar mijn been luisteren dan geef ik ze eerst een hele grote schop als ze geageren dan is dat meestal voldoende, als dat niet helpt, geeft ik een enorme klap met de zweep en dat werkt bij mijn paarden altijd, ze zijn dan altijd voor me been ! succes

buitenruiter

Berichten: 160
Geregistreerd: 23-04-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 21:26

magic1 schreef:
Tja, dat is het probleem, ze reageert helemaal niet op je beenhulpen en ik heb een stompe spoor, maar dat werkt ook niet echt goed.

Als het zonder spoor zou kunnen zou ik dat natuurlijk doen , ik houd er niet zo van om van sporen te rijden, ik rijd het liefste ook zonder zweep, maar het kan niet anders, zonder kom ik helemaal bijna niet vooruit op haar (op een zweep reageert ze ook niet zo veel).

Ik heb nu een spoor die een beetje gebogen naar beneden loopt, heb je ook rechte? Dat lijkt me namelijk fijner met rijden. Ik heb namelijk het idee dat ik haar niet raakt met die beetje naar beneden gebogen sporen Verward Doe ik iets verkeerd ofzo?? Verward


Die zijn er, kijk maar eens op http://www.divoza.nl.

verder ben ik het wel eens met bovenstaand, na een paar flinke tikken of porren zou het paard het moeten doen.. maar je hebt er bij

In ieder geval veel succes OK dan!

Pivanti

Berichten: 5107
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 09:39

tja inderdaad, ze reageert ook bijna niet op een schop of een harde tik met de zweep

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 09:48

De bedoeling van sporen met wieltjes is dat je ze langs het paard z'n flank rolt i.p.v. er mee prikt (of schopt!). Als je ze dus gebruikt zo als zou moeten zijn deze misschien nog wel vriendelijker dan sporen met knopjes. prik maar eens met je vinger/knopspoor in je zij en rol vervolgens met een wieletje. Wat irriteerd het meest? De lengte maakt volgens mij niet zoveel uit. Hoe langer ze zijn, des te minder hoef je je been te verplaatsen om je paard te raken. Dus als je minder ervaren bent met het gebruik ervan zu ik niet meteen de langste nemen.En idd, als je er niet zeker van bent dat je je benen stil kan houden, kun je ze beter helemaal niet omdoen.

mirarocky
Berichten: 190
Geregistreerd: 07-05-05

Re: werking verschillende sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 08:10

wat voor spoor hebben jullie dan.
15 mm of 20 mm
ben ik wel nieuwschierig naar

marianne1971
Berichten: 15
Geregistreerd: 20-09-05

Re: werking verschillende sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 08:21

Ik ken een meisje die rijdt met sporen van 6 cm met grof wiel, maar ze bijna niet gebruikt.
En ik ken ook een meisje die knopspoortjes van 1,5 cm heeft, waarmee ze constant zit te porren.
Wat is er dan vriendelijker ?

Grofweg kun je wel zeggen dat hoe langer de spoor is, hoe scherper je kunt inwerken, je kunt immers "dieper" prikken. Verder is een knopspoor vriendelijker dan een stompe spoor of een visbekspoor (scherpe punt). Sporen met wielen heb je in heel veel soorten: glad wiel, grof wiel, fijn wiel, scherp wiel. Met wielsporen moet je meer rollen dan prikken, het is een andere manier van je sporen gebruiken. Op zich hoeft dat niet scherper te zijn.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Re: werking verschillende sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 08:29

Zit ze wel lekker in haar vel als ze nergens op reageert?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: werking verschillende sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 09:54

oud topic (2004)