haflingers en weidegang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horsenut

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: Putten

haflingers en weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 14:06

ik heb janouk in september gekregen en toen stond ze op een goed gevulde wei zonder problemen daar heeft ze gestaan tot januari, daarna is ze naar een andere stalling gegaan met een minder goed gevulde wei.
Nu heb ik gehoord dat als ik haar nu weer op een beter gevulde wei zet ik moet oppassen omdat ze misschien hoefbevangen kan worden als ik haar weer op de beter gevulde wei zet.
Ze heeft de hele winter door gewoon de hele dag op de wei gestaan alleen stond daar niet zo heel veel gras meer op (we hebben de wei in vakken verdeeld zodat het andere veld kon groeien).
Kan ik haar gewoon weer zonder problemen op een vollere wei (staan nu twee maanden geen paarden meer op) zetten of moet ik dat langzaam opbouwen.

hoe doen jullie dat met jullie haflingers staan die gewoon de hele dag te grazen?

jufloontje

Berichten: 683
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 14:35

Je moet altijd oppassen voordat je een paard 'zomaar' de wei in gooit. Bij onze paarden bouw ik dit altijd rustig op en dan nog staan ze niet de hele dag in de wei. Onze halfinger staat dus ook niet de hele dag in wei, maar een uur of 4.
Straks nog iets langer, maar niet veel, anders is t gras erg snel op en wordt ze veel te dik... dus ik zal zeker oppassen met je haflinger!!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 14:58

bij ons staan de paarden na een weekje alleen overdag wennen, allemaal 24/7 op de wei.
Ik moet er wel bij zeggen dat er eerst een aantal koeien een weekje hebben gegraasd voor er paarden in gingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 15:12

Die vollere wei moet je eigenlijk laten afgrazen door een stel koeien of schapen, dat is ideaal. Anders stapsgewijs laten wennen, want hoefbevangenheid dat loop je wel op, maar kan je niet vanaf komen... Scheve mond

Mijn haflinger staat op dit moment 1 uur op de vette grasweide op de dag, en de rest in een grote kale paddock.

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 15:28

voorbeeld , bij ons op stal hebben we vorige week dinsdag de paarden overgezet op een vollere wei ( ze stonden op niks en kregen hooi ,gras was op ) en donderdagavond hebben we een van de haffie's al weer teruggezet omdat ze dus al hoefbevangen was , en zo'n groot stuk gras hadden ze niet gekregen , dus ik zou er echt goed opletten dat ze niet op teveel vol gras komt staan of idd eerst een paar uurtjes of het even maaien ofzo voor ze erop komt .