beugelriemen bij dress zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoe hebben jullie je beugelriemen zitten, en waarom?

boven het zweetblad
37 (100%)

Totaal aantal stemmen: 37


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

beugelriemen bij dress zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-02 19:05

Hoe hebben jullie je beugelriemen zitten, en waarom?

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 19:11

Ik heb ze boven het zweetblad, omdat mijn wintec een enkel zweetblad heeft. Knipoog
Maar ik heb ze liever eronder. Als ik dan een keer met spijkerbroek rijd ofzo dan word mijn been niet afgekneld als er een velletje onder de beugelriem komt. Schijnheilig Haha!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 19:11

Onder het zweetblad. Ten eerste blijft je zadel er mooier van en ten tweede ben ik er aan gewend, vind het gewoon fijner rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 19:37

Boven het zweetblad.
Kawa heeft wel een de neiging om te springen zonder hindernissen en zo kan mijn been makkelijker mee met rare sprongen en raak ik minder snel een beugel kwijt.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 20:06

Ik heb ze d'r boven. Waarom? Vraag het me niet. Ze hebben altijd zo gezeten en ik ben te lui om het te veranderen Schijnheilig . Zelfs mijn beugels omhangen vind ik te veel werk Schijnheilig . 'T is wel erg met mij he?
Ik heb nog nooit met beugelriemen onder het zweetblad gereden. Ik ken het verschil dus ook niet. Ik zou het gewoon een X moeten testen eigenlijk.

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 21:05

ik heb ze onder me zweet blad want danders vind ik het niet lekker zitten en zo blijf me bovenland van me zweedblad mooi en schuurt dus niet steeds een beugeriem langs

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 21:23

ik heb ze er ook boven zitten, soms doe ik ze er wel onder maar het nadeel is dat als je ze moet veranderen dan ben je uren bezig Boos!

dus heb ik ze er boven eigelijk ook meer voor het gemak verder heb ik geen voorkeur boven of onder rij allebij lekker

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 21:25

Onder het zweetblad, omdat ik net een nieuw zadel heb (County competitor 2000) en je ze daar erboven en eronder kan doen. Als je ze onder 't zweetblad doet, blijft je zadel langer mooi en onbeschadigd.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 22:02

Ik had ze er eerst boven, toen onder en nu weer boven...
er boven liggen ze losser waardoor je je been niet beperkt,
ik heb ergens gelezen dat dat wel gebeurt als je ze eronder hebt,
ik dacht van niet.....maar toen ik het er boven deed merkte ik toch wel verschil, nu heb ik natuurlijk zware benen die dan op die zweetbladen bovenop die riemen liggen ....

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 22:56

boven het zweetblad.. Ik zit toch op de zweetbalden dus dat ietsjes slijtage ziet niemand zolang ik op het paard zit..
net als orri stond er laatst geloof in de bit nog een stuk over waarom een aantal topruiters het niet deden idd geloof vanwege het vastliggen van het been.
wel heb ik sinds vandaag zo'n hoesje zodat de gesp onder bij de beugel zit en dat is ideaal!!!zat gelijk een stuk smaller Lachen

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 23:00

Ik heb ze onder het zweetblad, zo krijg je minder snel lelijke slijtplekken, bovendien vind ik het lekkerder zitten, m'n benen liggen stiller.

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 23:12

Ik heb ze boven het zweetblad, ze hebben altijd zo gezeten en ik zou niet weten hoe ik het moet veranderen. Clown

Jet

Berichten: 11994
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 23:16

Toen ik mijn zadel kreeg, werd me aangeraden om de eerste twee weken de beugelriemen over het zweetblad te doen, dan zouden de zweetbladen beter in model komen, ze stonden nl. wat bol. Daarna kon ik ze eventueel onder de zweetbladen door doen, dat heb ik ook gedaan. Je zadel beschadigd dan minder zichtbaar en je benen liggen stiller. Marlou deed ( en doet) vaak heel maf en ik lag er dan ook steeds af. Mijn twee instructrices ( privé en club) raadden toen onafhankelijk van elkaar aan om de riemen weer over de zweetbladen te doen, je benen kunenn dan wat meer naar voren als het nodig is om te blijven zitten bij haar rare acties en je kan je beenhulpen wat duidelijker geven als dat nodig is. Mijn benen werden geblokkeerd eigenlijk met die riemen onder de zeetbladen, omdat ik ze dan "vastklemde" met mijn benen. Lastig uitleggen, maar wel duidelijk voelbaar als je het uitprobeert. Ik heb trouwens al de neiging om mijn benen naar achter te doen, dat werd onder het zweetblad alleen maar versterkt. Ik voel me fijner met de riemen er overheen, wat schade aan de zweetbladen neem ik dan maar op de koop toe.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 00:31

Ik heb ze er boven (ze kunnen er ook niet onder bij mijn zadel). Ik heb er geen last van, dus heb ook niet de behoefte ze eronder te doen. En wat al meer gezegd is: die slijtage zie je toch niet als je op je zadel zit.
Wat ik wel heb is de gespen onder, zodat je niet van die bobbels onder je benen hebt.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 00:34

Nimber schreef:
boven het zweetblad.. Ik zit toch op de zweetbalden dus dat ietsjes slijtage ziet niemand zolang ik op het paard zit..
net als orri stond er laatst geloof in de bit nog een stuk over waarom een aantal topruiters het niet deden idd geloof vanwege het vastliggen van het been.
wel heb ik sinds vandaag zo'n hoesje zodat de gesp onder bij de beugel zit en dat is ideaal!!!zat gelijk een stuk smaller Lachen


Jaaaaaaaaa ik heb ook van die hoesjes Lachen
Heb je vast wel gezien, stond duidelijk op de foto bij het grijze ensemble *LOL*
Daarbij rij ik met afgeronde kunstofbeugelriemen die niet schuren, met garantie dat ze niet uitrekken van Thorowgood.....ik hoef die krengen dus ook niet te verwisselen ( Lachen ) wat namelijk een gevecht kan zijn....

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 12:23

Ik heb ze dus onder mijn zweetbladen doorlopen. Buiten dat het zadel mooier blijft, vind ik het veel fijner zitten. je benen blijven als het ware opgesloten. nu begrijp ik wel dat dat in een aantal situaties (zoals bij bokkende paarden) dat niet echt handig is. Mijn paard bokt bijna nooit onder het zadel, en ik vind het gewoon fijn zitten.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 15:07

Wij hadden ze er ook onder. Idd, minder slijtage, je been ligt er stiller van (nu liggen mijn benen toch erg stil, daar niet van), en bovendien vind ik het mooier Lachen Rijd veel lekkerder ook vind ik.

kian

Berichten: 80
Geregistreerd: 05-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 22:34

ik wilde ze er bij mijn nieuwe zadel ook onder gaan doen vanwege de slijtage, maar mijn instructrises hebben het beide afgeraden. Als je dat doet heb je een aantal nadeel:
-je been ligt vast, zodat je zelf geen controle meer hebt over je houding, mij houding is recht dus daar heb ik het niet voor nodig.
-Sommige hulpen zijn ook lastiger te geven, omdat je been lastiger te verleggen is.
-het beveiligingssysteem van je beugels van weg. Normaal als je ervan afvalt, schieten je beugelriemen bovenaan los, zodat je niet blijft hangen en achter je paard aan gaat. Nu kan dat niet, omdat je niet de bovenkant van je beugelriemen meebeweegt tijdens je val. En zeg niet dat je van dressuurpaarden niet af kunt vallen, het gebeurd misschien minder vaak,maar je hebt niet altijd in de hand wat er om je heen gebeurd als je paard zo braaf in de bak is...

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 23:08

Nimber schreef:

wel heb ik sinds vandaag zo'n hoesje zodat de gesp onder bij de beugel zit en dat is ideaal!!!zat gelijk een stuk smaller Lachen

Dat heb ik ook en dan rijdt het helemaal niet lekker meer als je de gesp boven aan hebt.

Ik heb ze er ook boven. Ik vind dat ik dan meer vrijheid heb met mijn benen, an als Laiser dan weer iets uithaalt heb ik meer bewegingsvrijheid.