is een springzadel echt comfortabeler?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

is een springzadel echt comfortabeler?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 19:02

Ik ben onlangs weer begonnen met springen op mijn dressuurzadel. Mijn pony maakt zich echter heel erg lang en rond boven de sprong en ze springt me soms helemaal uit het zadel. Ook is ze erg kijkerig en als het dan tot een noodstop komt heb ik niet echt veel steun aan mijn dressuurzadel.

Ik ben aan het overwegen om een springzadel aan te schaffen, maar zit dit echt zoveel comfortabeler?

Ik heb ook het idee dat ik sinds ik met een dressuurzadel spring meer de neiging heb om voorover te duiken. Hebben meer mensen hier last van?

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 19:10

Het lastige van een dressuurzadel met springen is dat of je de beugels onhandig lang hebt, of je beugels zijn korter maar je knieen liggen niet meer in de wrongen, en dan zit je niet stevig.

Kan je niet een keer een springzadel lenen om te proberen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 19:11

ja, scheelt heel veel Lachen

maar zoals je vast niet elk dressuurzadel fijn vind zitten, is dat natuurlijk met springzadels ook.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 19:20

Ik durf niet meer te springen op mijn dressuurzadel, zegt dat genoeg?

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 19:24

ArwenLune schreef:
Citaat:
Kan je niet een keer een springzadel lenen om te proberen?


Dan moet ik ook bijbehorend paard lenen want mijn pony is lastig qua zadels. Korte rug brede schouders. En er is ook niemand bij mij op stal die springt. Dat is dus helaas geen optie.

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 19:27

Margreet schreef:
Citaat:
Ik durf niet meer te springen op mijn dressuurzadel, zegt dat genoeg?


You need not say more.

Maar even serieus, ik merk ook dat mijn zelfvertrouwen er niet bepaald beter op word.

boemel

Berichten: 8387
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 20:18

Ik vind springen met dressuurzadel niets. Mijn paard springt veel te hoog en ik heb dan helemaal geen houvast. Liever een springzadel erop dus.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 20:24

Ik vind springen met m'n dressuurzadel ook niks. Nu kan ik gelukkig elke week een springzadel lenen. De voorkant was veel te hoog (pijnlijk dus!)
Maar wat voor maat zadel moet je hebben? Ik heb nog wel een stubben liggen. Als je interesse hebt, PB dan even.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 20:25

absoluut, ik spring met een dressuurzadel niet meer dan 80 cm een ook een vzh zadel vind ik niet echt fijn meer. Met springzadel mogen ze het aardig omhoog trekken Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 20:28

Ik kan al niet springen............ laat staan op een dressuurzadel Haha! Haha! Haha!, goed 80 cm lukt wel, maar dat lukt ook zonder zadel wel......... Haha! Haha! maar op het moment dat er gebouwd gaat worden......... nope!! doet de kim maar een springzadel Haha! Haha! , ik kan overigens ook moeilijk dressuuren met een springzadel Haha!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 20:31

een dressuurzadel is niet gemaakt om mee te springen !!!
je krijgt doordat je niet goed meebent, elke keer een klap in je rug... dus das ook voor je paard niet lekker !!
de zit van een dressuurzadel is te diep waardoor je steeds te traag bent met je verlichte zit...
het beste voor het paard is een close-contact zadel, daarmee ben je altijd snel genoeg uit die rug om het paard genoeg ruimte te geven met springen , de steun op je knieen is ook heel belangrijk, en die steun KAN een dressuurzadel je echt niet geven !!!
want die wrongen zijn veels te recht en veels te ver naar achteren geplaatst

dus neem ajb een veelzijdigheid of springzadel, voor jezelf, maar ook voor je pony!

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 21:22

springen met een dressuurzadel is niet echt confertabel ook kan je zo niet leren springen vind ik zelf, met een springzadel zit je veel steviger met springen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 22:13

Saar4 schreef:
Maar even serieus, ik merk ook dat mijn zelfvertrouwen er niet bepaald beter op word.


Ik was vrij serieus hoor Haha!

De laatste poging heeft me 3 maanden fysio gekost en hij maakt zulke wappers dat ik na iedere sprong maar weer moet hopen dat ik ergens in het midden weer terug op z'n rug kom. Absoluut geen aanrader Ik doe het dus ook niet meer.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 22:19

Met springen moet je je knieen in het zadel kunnen duwen, tegen de wrongen aan waardoor je eenvoudig vrij kunt komen uit het zadel.
Aangezien dressuurzadels nauwelijks wrong hebben (en als ze het al hebben, zit het op een andere plaats) is een dressuurzadel niet geschikt om mee te springen. Het heet ook niet voor niets dressuurzadel en springzadel.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 08:54

Ik zou zeker een springzadel aanschaffen als ik jou was!
In een springzadel kun je met springmaat op je zadel zitten, je kunt je knieen daardoor goed aan het zadel houden en je zit wordt veel beter!
Bovendien heb je op een springzadel idd minder de neiging naar voren te duiken dan op een dressuurzadel!

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 09:31

Bij een springzadel ligt het zwaartepunt meer naar achteren, en natuurlijk meer wrong, dus lijkt mij beter om mee te springen

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:01

Zeker weten een springzadel gebruiken. Een dressuurzadel is achter ook te hoog en geeft een klap in je rug. Niet prettig.

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:53

I LOVE MY SPRINGZADEL! Haha!

Ik kan het je alleen maar aanraden!