Longeren met bijzet om los te maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Belgiƫ

Longeren met bijzet om los te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 19:36

Okee, ik zal beginnen bij het begin!

Ik heb dus een eigen paard. Ze is best stijf in haar hals, maar ik doe veel stellingen en wenden. Ze is nu al wat losser, maar moest van mijn lesgever al haar aan de teugel rijden. In de les ging het super, maar daarna is het niet weer gelukt Boos! maar misschien kan ik haar 1x per 2 weken ofzo longeren met bijzet dat ze wat losser wordt? Dat ik haar makkelijk rond krijg!(het lukt me echt niet!)

Is dit wat?

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 19:49

Ik heb vandaag les gehad en ook mijn pony is wat stijf in haar hals. Mijn instructrice raadde me aan om haar is met bijzet te longeren, dus het kan wel.

Maar ja, of het voor jou zal helpen zal je instructeur vast wel weten. Dat kan niemand vanaf hier zien. Even vragen dus...

roderigo

Berichten: 142
Geregistreerd: 14-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 19:54

mijn instructrice raade mij het juist niet aan omdat een bijzet vrij stug is en omdat ze dan er telkens tegenaan te lopen hikken misschien een pessoa of slofteugel een oplossing ook evt longeren met touwtjes

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 19:55

Ik weet niet of gewone bijzet teugels nut hebben bij eef

Ik zou een touwtje pakken en dan via de singel naar het bit en dan via het bit tussen de voorbenen vast aan de singel
Dit heb ik wel eens met der gedaan en dat werkte wel maar niet meteen te kort en laag zetten dus rustig opbouwen

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:00

Aan de dubbel longe gooien.

Met touwtjes etc zet je alleen maar die kop vast terwijl je met de dubbel veel meer kan.

Pessoa tuig zou eventueel ook nog wel kunnen maar van de rest ben ik geen voorstander.

Maar zit je paard echt vast in de hals of gewoon in zijn hele lichaam.
Misschien is het ook goed om de oorzaak te achterhalen.
Is het rijtechnisch probleem of zit er toch echt iets niet goed.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:13

Of idd aan de dubbele longe doen maar anders met touwtjes maar niet met de bijtzet teugel want dat werkt voor jou probleem niet zo goed eerder afrechts dan goed

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 20:26

Cowgirl schreef:
Maar zit je paard echt vast in de hals of gewoon in zijn hele lichaam.
Misschien is het ook goed om de oorzaak te achterhalen.
Is het rijtechnisch probleem of zit er toch echt iets niet goed.


Ze heeft niks lichamelijks ofzo hoor, maar omdat ik(en de mensen die haar rijden) haar echt niet rond krijgen is ze stijf geworden.... dus het is gewoon stijfheid en dat wil ik eruit.....

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 21:26

Mijn bijrijdpaard is juist stijf in zijn achterhand, waardoor hij zijn rug zo min mogelijk wil gebruiken.
Ik longeer hem eerst gewoon, daarna met slof eraan en als laatste nog 10 minuutjes met de teugels bijgezet, zodat hij zijn rug moet gaan gebruiken.
Als je het gewoon rustig opbouwt, dus eerst goed losmaken en dan voorzichtig bijzetten, kan dat absoluut geen kwaad.
Je paard zal eerst wel last krijgen van wat spierpijn, dus doe het rustig aan, en als ze door haar stijfheid heen is natuurlijk meteen kappen met die bijzetteugels, maar ik vind het een goede oplossing.
Al lijkt de dubbele longe mij eerlijk gezegd ook een betere optie.

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 21:54

bijgezet longeren is altijd beter dan alleen maar wat in de rondte slingeren aan de longe. het belangrijkste is dat je het paard van achter naar voor werkt net zoals met rijden en dan maakt het niet zoveel uit met wat je hem bijzet. Laat je instructeur je helpen met het goed afstellen van je bijzet. werken met een dubbele longe is alleen aan te raden als je het goed kunt en een goed rijtechnisch inzicht hebt, je kunt met een dubbele longe wat subtieler inwerken, maar dat heeft alleen effect zoals ik al zei als je er goed mee kunt werken. Ik denk zeker dat je paard baat zal kunnen hebben bij longeren, maar dat is gewoon een kwestie van overleggen met degene waar je les van krijgt en uitproberen.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 22:34

Mits je het kan en ziet of je paard goed loopt, maar mijn pony gaat heel slecht lopen op de bijzet.
Vroeger vond ik het er altijd mooi uitzien hoe mijn pony aan de bijzet liep, maar laatst gooide ik hem er weer aan (na anderhalf jaar) en zag toen hoe opgekropt en gespannen hij met de bijzet loopt.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 22:45

persoonlijk ben ik niet voor gewone bijzetteugels. Ik longeer mijn paard met een touwtje of sinds kort met een pessoa longeerhulpteugel. Dat werkt goed.

Ik heb wel gemerkt dat je goed in de gaten moet blijven houden dat je paard voorwaarts is, ander hangt hij op zijn bit/hulpteugels en dan werkt het niet. Persoonlijk heb ik de hulpteugels altijd te lang vast zitten, dus niet aan de teugel getrokken, dat moet ze echt zelf doen. Ik blijf altijd ruim voor de loodlijn. Bij mijn paard werkt dit goed.

Wij doen dit minstens 1x in de week. Soms doe ik het zelfs voordat ik ga rijden. Dus eerst lekker soepel maken aan de longe en dan erop, dan loopt ze helemaal lekker door. (dan wel zonder hulpteugels natuurlijk)