vraagje over DNA-onderzoek..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

vraagje over DNA-onderzoek..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 20:05

het vriendje van vip is dus ook een kwpn'er, met ouders met papieren(incl. dure vader) maar de eigenaren hebben nooit de moeite genomen hem in te schrijven in het stamboek(moeten ze nog steeds doen).. hij is nu bijna 2 jaar oud, dus om hem nu nog in te schrijven moet er toch een dna-onderzoek worden gedaan(en wat nog meer?)??? het lijkt mij logisch dat voor zo'n dna-onderzoek ook bloed nodig is van beide ouders, maar zn moeder is dus overleden... kan hij dan nog worden opgenomen als vol stamboekpaard?

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 21:24

Je hebt voor DNA onderzoek geen bloed maar wel manen nodig.
Als de merrie dood is en er is geen DNA bij haar afgenomen vrees ik dat er inderdaad weinig kans is dat je paard nog wordt toegelaten in het stamboek.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 22:26

Ik neem aan dat er een dekbewijs en/of geboortepapier bij het paard is. Lijkt me voor de hand liggend bij dure pappies. Het is dan een kwestie van de hele handel bij het stamboek afgeven (altijd kopieën!!) en dan moeten ze een vol stamboekpapier afgeven, rare uitdrukking eigenlijk, voorop gesteld dat er ook bij mammie papieren waren. De wet zegt namelijk dat als mammie en papie papieren hebben het veulen opgenomen MOET worden in het stamboek. Het is hierbij niet eens van belang of pappie is goedgekeurd als dekhengst!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 08:54

Idd, als je kopietjes van de ouders op stuur, het liefst met een plukje manen meteen(daaruit word DNA getest). Als er een dekbon oid is zou ik die er ook bij op sturen.