Mest / poep eten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IndianaJones

Berichten: 1762
Geregistreerd: 18-07-03

Mest / poep eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 23:18

Hoi,

vandaag viel me op dat mijn Tinker Indy mest eet van andere paarden bij hem in de wei/paddock.
Heeft iemand enig idee waarom hij dit doet?

Hij staat op dit moment overdag de hele dag buiten in een grote paddock met 4 andere paarden (op houtsnippers). 's Avonds gaat hij op stal en daar krijgt hij 's morgens en 's avonds 1 kilo basisbrok en flink wat hooi op stal (echt dun is hij ook niet, dus ernstige honger betwijfel ik )

Ben erg benieuwd waarom hij dit doet.

Alvast heel erg bedankt!

Valery
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: Foxhol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 23:20

waarschijnlijk heeft hij vitaminen tekort...

Suusje1986

Berichten: 1153
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 23:22

Ja, meestal is mest eten een teken dat je paard/pony een tekort aan mineralen heeft

IndianaJones

Berichten: 1762
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 23:23

sorry...hoor net dat je niet 2x hetzelfde bericht onder een ander onderwerp mag plaatsen (ben nog maar net op bokt en de boel aan het verkennen! haha). Deze staat ook onder medisch...

IndianaJones

Berichten: 1762
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 23:27

oke bedankt! Hebben jullie enig idee waar een paard dit normaal veel uithaald en wat ik hem het beste kan geven hiervoor? Kan het verder geen kwaad dat hij mest eet?

Suusje1986

Berichten: 1153
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 23:30

IndianaJones schreef:
oke bedankt! Hebben jullie enig idee waar een paard dit normaal veel uithaald en wat ik hem het beste kan geven hiervoor? Kan het verder geen kwaad dat hij mest eet?

Uit hardvoer. Om het tekort aan te vullen bestaat er bijvoorbeeld speciaal poeder met alle vitaminen ed die je door het voer kunt doen.

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 23:31

kan ook zijn dat hij wormen heeft. Zou eens goed ontwormen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 23:36

Bij de paardendrogist hebben ze meerdere toevoegingen waar veel mineralen in verwerkt zitten, je kunt ook denken aan de mineralenblok.

IndianaJones

Berichten: 1762
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 09:10

Dank je. Had gisteravond al even vluchtig gekeken bij de paardendrogist. Hij heeft wel een mineralenblok. Is een tijd geleden uit de houder gevallen en heb 'm daarna onderin/aan de zijkant van z'n voerbak gelegd. Dus op zich kan hij er nog wel aan likken. Maar zal even een nieuwe voor 'm kopen. En zal eens kijken naar iets met vitaminen en mineralen bij de paardendrogist. Hij wordt zeer regelmatig tegelijk met de gehele groep van onze pensionstal ontwormd (ik dacht 1x in de 8 of 12 weken) met een goed wormmiddel.

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:32

IndianaJones schreef:
oke bedankt! Hebben jullie enig idee waar een paard dit normaal veel uithaald en wat ik hem het beste kan geven hiervoor? Kan het verder geen kwaad dat hij mest eet?


Het kan in principe geen kwaad dat hij mest eet, voor zover ik weet eten paarden de mest van anderen om het tekort dat ze zelf aan iets hebben aan te vullen. Dus zolang er geen wormen of andere schadelijke dingen in de mest van de andere paarden zit kan het geen kwaad, het zijn gewoon de stoffen die het andere paard niet gebruikt en daar zitten ook nog resten van voedingsstoffen en mineralen e.d. in.
Verder zou ik inderdaad eens kijken naar iets om mineralen beschikbaar te stellen, zodat hij die kan eten wanneer hij er behoefte aan heeft, zoals de anderen voorstellen. Misschien zou je eventueel aan de dierenarts kunnen vragen waar hij denkt dat je paard een tekort aan zou kunnen hebben.