Graag jullie advies over stalbodembedekking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Graag jullie advies over stalbodembedekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-02 16:40

Ik heb al wat topics gelezen die over dit onderwerp gaan, maar wilde jullie toch om persoonlijk advies vragen.

Mijn paarden staan nu op stro. Vooral Toon is een ontzettende strovreter, geen schoon strootje blijft liggen, al gooi ik er nog zoveel stro in.

Daar komt bij dat hij een ontzettende vuilak is, hij stapelt zijn mest, begraaft dit met stro en plet dit vervolgens met zijn voeten, en doet dit door zijn hele stal. Ook laat hij zijn drinkbak altijd te vol lopen zodat dat ding elke keer overstroomt als meneer aan het drinken is. Kledderzooi dus.
Uitmesten doe ik elke dag, heb al diverse systemen geprobeerd, potten, elke dag helemaal leeg halen, vuil stro mengen met schoon, alleen de mest eruit en de rest potten, of de gewone manier: mest en natte plekken (driekwart van de stal dus) verwijderen en nieuw stro bijvoegen. Maakt allemaal weinig uit, er moet elke dag een enorme hoeveelheid schoon stro bij wil meneer nog een beetje zacht kunnen liggen. En mijn stalhouder is daar niet zo heel erg blij mee....

Kaminka is wat gevoelig op haar luchtwegen, heeft snel last van stof en gaat dan hoesten, is ook een behoorlijke smeerpoets, knoeit ook met haar drinkbak, maar eet tegenwoordig minder stro dan vroeger. Kuilgras krijgen ze allebei genoeg (teveel zelfs) dus het stro eten is geen teken van te weinig ruwvoer. Verveling ook niet, ze staan de hele dag buiten en alleen 's nachts op stal.

Eigenlijk wil ik aan mijn stalhouder voorstellen om mijn beide paarden op een ander strooisel te zetten, maar nu moet ik dus uit gaan zoeken welke strooisel het meest geschikt en niet te duur is.

Met houtmot heb ik zelf bijzonder goede ervaringen opgedaan in het verleden, alleen hoor ik nogal wat verhalen over grote kans op hoefzweren.

Welk strooisel raden jullie aan? Aangezien mijn paarden alles eten wat los en vast zit (vooral Kaminka, die heb ik vroeger gewoon happen houtmot zien nemen) dient het strooisel absoluut niet gevaarlijk te zijn mochten ze er toch van eten. Over Aubiose heb ik wel eens lelijke dingen gelezen, verstoppingen e.d., weet niet of het waar is.

Mijn stalhouder rijdt zelf de mest uit over zijn land, dus het hoeft niet opgehaald te worden.

Graag jullie advies! Alvast bedankt!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 17:04

Ik vind zaagsel persoonlijk het fijnst!
Ik heb eigenlijk niet veel bijzonders opgemerkt wat betreft hoefzweren,
1 van mijn paarden (die staan op krullen) heeft 1 keer een zweer gehad, maar 1 van de friezen ook een keer en die staan op stro.

Behalve dat je zo makkelijker kan bijhouden wat ze per dag eten heb ik het eigenlijk omdat ik het makkelijker uitmesten vindt.
Ik haal elke dag de mest eruit gooi er eens in de week een schone baal in en als de natte plek naar boven toe 'uitbreekt' haal ik de natte middenpit eruit.
Ik heb nooit problemen met stank o.i.d. en mijn stallen zien er ook altijd fris uit, het zaagsel is niet helemaal spierwit maar ook niet bruin zoals je vaak ziet.

Als ik een paard zou hebben wat 22 uur per dag op stal staat zou ik er wel elke dag een plakje stro ingooien voor de bezigheid,
vindt het gemeen om ze op te sluiten terwijl ze zich niet kunnen vermaken.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 17:07

Wij hebben een keer een pony die dampig was op turf gezet. Op zich is het wel goede bodembedekking, alleen je moet er wel een hoop indoen voordat ze lekker bedje hebben. Of het gevaarlijk is weet ik niet.

PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 17:09

Ik gebruik voor Xantippe een soort stro haksel. Of dat deed ik.
Zij eet dus ook heel veel stro en krijgt er koliek van.
Ik gebruik nu dus "Edelspan" een mengeling tussen stro haksel en zaagsel.
En het werkt echt goed, net zoals Sjuimpie al zei!
Als je zorgt dat je altijd de natte plek eruit haalt, op tijd!! dan is de kans op zweren klein.
Xantippe staat al zolang ze leeft op dit spul en heeft nog nooit zweren gehad. En dat jaartje bij mij dus ook niet.
Goed schoonhouden.
Ik zou dat gewoon eens proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 17:15

Voor onze varkentjes ( *LOL* ) heb ik zaagsel onderin,een flinke laag. En daar bovenop stro. Ik haal elke dag de drollen en de ergste natte plekken eruit, de rest blijft liggen. Een keer in de week doe ik de stal 'goed', dan schep ik alles wat nog droog is in de hoeken en alles wat nat of vochtig is gaat eruit. Nieuw pak zaagsel erin, het oude mengspul eroverheen, en dan opstrooien met stro.
Als je maar voldoende schoon zaagsel erdoor hebt (desnoods halverwege de week nog een extra pak eroverheen strooien) dan staat je paard altijd droog en warm.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 17:32

Ecolit! Daar heb ik Imker eerst ook op gehad, maar ik vond het niet meer nodig voor hem, omdat hij graag de hele dag wat te knabbelen heeft. (en het is duuuur!) Maar het mest makkelijk uit, je hoeft niet veel bij te "strooien" en de stal blijft schoon.
En voor Kaminka nog een voordeel, het is stofvrij!! Het koste een half jaar geleden 18 gulden per pak/baal. Als je een naam van een dealer wil, PB me maar even.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 18:14

Om nog even terug te komen wat betreft stof:

In de Bit heeft voor een poos terug een stuk gestaan met daarin een test waaarbij duidelijk moest worden welk product het minste stof bevatte.

Voor het oog lijkt het namelijk dat krullen veel stoffiger zijn als bijv. hemparade ofzo,
maar dat zijn de grove stofdeeltjes, deze zijn te groot om de longen van een paard te kunnen bereiken dus kunnen niet voor irritaties zorgen.

Uit de test bleek dat krullen nog minder FIJNE stofdeeltjes bevatte als de dure vlas/hennep strooisels die volgens de advertenties zo goed als stofvrij zijn.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 19:24

Mijn paard staat op stal altijd gewoon op stro, hij eet niet overdreven veel op, dus dat gaat prima.
Ik denk dat in jouw geval zaagsel een goede oplossing zou zijn. Zoals hiervoor ook al werd gezegd is zaagsel nauwelijks stoffig. In elk geval niet in die mate dat het gevaarlijk is.
Alleen als je paard ervan eet, zoals je schreef, dan lijkt me het erg ongezond. zaagsel zet uit als het nat wordt, dus in een paardemaag. In dat geval kan dat erg vervelende situaties opleveren. Stro kan dan weer geen kwaad, maar is wel weer stoffig.
Is een lastige keus. Succes!

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 22:51

Linda250 schreef:
Zoals hiervoor ook al werd gezegd is zaagsel nauwelijks stoffig. In elk geval niet in die mate dat het gevaarlijk is.


Ik heb mijn paardje 1,5 jaar op zaagsel (ook houtkrullen) gehad (STOFVRIJ staat er dan op de baal) en bij het opschudden van de stal werd IK er zelfs benauwd van. Sib had altijd vieze ogen en neusuitvloei, sinds ik hem op koolzaadstro heb staan is dat een stuk minder! Voordeel van koolzaadstro (o.a. Rapsodie) is dat het heel snel composteert, sneller dan zaagsel en veel meer vocht opneemt dan zaagsel. In sommige mestbakken mag je ook geen zaagsel storten, dus overleg eens met de stalhouder.
Ook verschonen is een peuleschil, eens in de 2 weken haal (laat) ik de natte plekken eruit (scheppen). Ik vind dit echt de ideale bodembedekking!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 10:32

1 vooroordeel de wereld uit:

VLAS IS NIET DUUR!!!
En waarom dan niet: welnu. Ik koop het per zak van 30 kg bij Lavor te Hengelo voor 15,75 per zak. Bezorgt aan huis, per pallet kosteloos.
In vergelijk, een grote zak Allspan van 20 KG kost tussen de 14 en 16 gulden. Maar daar zit dus wel minder in!

Verder: Vlas gooi je per 4 pakken erin (box 10,5 m2) en dan haal je elke dag mestballen eruit. net zoals Zaagsel dus. Met dit belangrijke verschil. Na een week is het zaagsel aan de onderkant volledig aangekoekt met urine, dus een groot deel moet je eruit halen en vervagen met een zak schoon. Pas na twee weken zal je merken dat het vlas vochtige plekken krijgt. Dus na 1 week heb je direct 1 heel pak zaagsel bespaart.
Na een paar weken te hebben gepot met zaagsel, moet toch echt alles eruit, het hele zaagsel is bruin en damp en plakt. Zaagsel neemt het vocht meteen op, de krullen met ocht dragen verder niets meer bij aan de stalbodem.
Vlas vervang je veel later. het spelletje met natte plekker enuit halen en weer bijvullen elke week kan je met vlas veel langer volhouden (denk aan 2 a 3 maanden). Met als gevolg dat je per kwartaal veel meer pakken zaagsel zal gebruiken dan pakken vlas. Terwijl de prijs per pak bijna hetzelfde is. Vlas is dus in gebruik geodkoper dan zaagsel!

Meer voordelen aan vlas: door de bittere smaak eten paarden het niet (echt niet), een vlasbodem werkt isolerend (lekker warme bodem om op te liggen), het is echt gezond voor de hoeven (vraag maar na bij je hoefsmid), het duurdere vlas is stofvrij (Lavor is in het begin net zo stoffig als zaagsel), en je stal is eigenlijk vrij van die typische stalgeur van urine en ammoniak (vlas bindt ammoniak kennelijk, je stal ruikt heerlijk fris). opvallend detail: in de zomer trekt je stal ook amper vliegen! De mestbult is bij gebruik van vlas veel keliner dan met stro maar ook met zaagsel. je gooit er minder van weg en het verteert ook nog eens sneller. Vlasmest levert prima tuincompost, in tegenstelling tot zaagselmest.

Het is volledig onterecht dat vlas duur wordt genoemd, of schadelijk omdat paarden het zouden eten. Vlas is geen hennep (wordt wel gegeten), het is heel iets anders. Vals is ook geen gehakseld koolzaadstro, wat je veel sneller op de mestbult moet gooien want dat is net zo snel verzadigd als gewoon stro.
Het allergoedkoopste is een strobed..... maar als dat om een of andere reden niet kan, is vlas een hele goede optie.....

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 10:43

ik heb ze sinds de MKZ en ik niet bij mij stroleverancier kon komen op Flevo koolzaadstro staan.Dit nav het artikel uit de BIT.Goedkoper als de Rapsodie en meer vochtopnemend.Ik laat de mest ook uitrijden over mijn eigen land.
Ik betaalde per 25 pakken F13,25.
Ik hanteer de potmethode en ze staan er lekker droog op.
Succes met je keuze,en/of ga eens kijken bij mense ndie het al gebruiken?

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-02 10:45

Bokkers bedankt voor jullie tips en adviezen, ik ga dit met mijn stalhouder bespreken, kijken of we er uit kunnen komen.... Haha!

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 11:11

Ik had ongeveer hetzelfde probleem als jij. Adventure vrat ook alles op, en werd zo rond als een tonnetje.

Ik ben overgestapt op Allspan zaagsel, en het bevalt echt geweldig. Nog een groot voordeel: je hebt een veel kleinere mestbult! Eén baal is duurder als een baal stro, maar je doet er ook langer mee dus dat haal je er ook zo weer uit.

Over Aubiose heb ik ook minder goede verhalen gehoord...

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 11:44

nina heeft hetzelfde probleem. punt 1 moest ze op zaagsel omdat ze last heeft van de longen. punt 2 gebruikte ik haast 3 balen stro per week om de stal enigzins netjes te houden waarvan ze dan de helft weer opat. ik gebruik nu dus zaagsel en ik ben ontzettend tevreden. in verhouding kost het me nu minder en het blijft ook schoner. ik betaal voor stro 5,- per baal x 3=15,- per week= 60,- per maand. zaagsel gebruik ik er 4 per maand en kost me 10,- omdat ik de btw terug krijg. (normaal 12,50)dus dat kost me hooguit 50,- per maand. ik stooi 1x per week een halve baal bij en het ligt er nu ruim 3 weken in en het ziet er hardstikke schoon uit. ik gebruik dus als ik hem leeghaal 1 baal en voor de rest een halve per week erbij toto de stal weer leeg moet(1x per 6 weken ongeveer) dus dat zijn 4 balen in de 6 weken. en het is heel schoon en stinkt absoluut niet. echt een aanrader.