Angst voor eigen paard...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Angst voor eigen paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 13:07

Tja... Daar ben ik weer met mijn verhaal... Knipoog
Dit is eigenlijk een soort van vervolg op mijn vorige topic [VMR] Mijn verhaal...

Ik weet dat er al een aantal topics over geweest zijn, maar ik heb met de zoekfunctie niet echt iets soortgelijks als mijn probleem kunnen vinden...

Ik ben inmiddels wel een stukje opgeschoten, Twister loopt al iets braver mee aan de hand door gewoon iets consequenter op te treden, en ik heb ook al weer een aantal keer gereden. Ook heeft Richtje mij een keer geholpen door Twister mee naar buiten te nemen. OK dan!

Ik weet inmiddels ook wel waar het probleem ligt, namelijk bij mij... Ik heb angst voor Twister, door alle nare gebeurtenissen. Maar ik heb gezien dat ze eigenlijk helemaal niks deed toen Richtje haar mee naar buiten nam, en ook niet toen mijn vriendin haar zonder zadel over de weg reed...

Ik zoek dingen op waar Twister wel eens van ''zou kunnen gaan schrikken'', waardoor ze dus ook echt schrikt. Ik weet wel dat ik het dus zelf opzoek, maar ik weet niet hoe ik dit gevoel ''uit kan schakelen''...

Het vreemde is namelijk, dat ik op andere paarden nergens last van heb... Andere paarden van stal stap ik zo op en neem ik zo mee naar het bos... Het is echt alleen bij Twister...

Wel is het zo, dat als ik op de plek in het bos kom waar Twister op hol sloeg, dat ik helemaal misselijk wordt... Aan die plek heb ik echt nare herinneringen, maar wat stelt op hol slaan nou helemaal voor?? Verward

Wat zou ik hier aan kunnen doen, ik weet het oefenen met Twister, doorgaan, je angst overwinnen, maar doe het maar eens!! Terwijl ik dit typ, met de gedachte dat ik straks op Twister naar het bos moet word ik al nerveus en voel ik mn maag al draaien... Denk ik aan een ander paard waarmee ik naar het bos zou kunnen gaan, dan voel ik iets heel anders... Scheve mond

Heeft iemand goede ideeen... Wat kan ik hier mee? Alle tips zijn welkom...

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:30

Doordat je al gaat spanne wordt je paardje ook gespannen wat ik doe is gewoon voor mijn gevoel overdreven ontspannen als ik iets eng vindt en dan ook totaal de andere kant op kijken.

Ik kan wel eens komen kijken hoe het gaat met jou en twister soest is waar mijn schoonouders wonen en ik heb er ook 4 jaar op een manege gereden en ken de omgeving dus wel.

Voor de zekerheid kan je ook een touwtje om doen om je aan vast te houden als je iets eng vind

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:38

Klinkt gek maar paarden hebben de eigenschap om jouw angsten als het waren terug te projecteren. Waardoor jij weer banger word en daardoor ook weer je paard. Het houd nooit op als je de cirkel niet ergens doorbreekt.

Naar mijn inzien kun je angst het beste bestrijden met inzicht, vertrouwen van je paard en eigen controle vergrote.
Angst is iets verschikkelijks. Waarschijnlijk als ik zo hoor kom je er zonder hulp niet uit.
Je kunt altijd bij mij terecht als je les wil of gewoon advies.

Ga in iedere geval de eerste tijd er niet op, maar ga grondwerk doen. Vertrouwen terug zien te krijgen als je er naast staat. Daarna deze vertrouwen ook onder het zadel opnieuw vinden.

Voor grondwerk kijk op mijn site.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:45

josien schreef:
Klinkt gek maar paarden hebben de eigenschap om jouw angsten als het waren terug te projecteren. Waardoor jij weer banger word en daardoor ook weer je paard. Het houd nooit op als je de cirkel niet ergens doorbreekt.

Naar mijn inzien kun je angst het beste bestrijden met inzicht, vertrouwen van je paard en eigen controle vergrote.
Angst is iets verschikkelijks. Waarschijnlijk als ik zo hoor kom je er zonder hulp niet uit.
Je kunt altijd bij mij terecht als je les wil of gewoon advies.

Ga in iedere geval de eerste tijd er niet op, maar ga grondwerk doen. Vertrouwen terug zien te krijgen als je er naast staat. Daarna deze vertrouwen ook onder het zadel opnieuw vinden.

Voor grondwerk kijk op mijn site.


In het laatst topic waar we elkaar spraken waren we het niet zo eens, maar nu kan ik alleen maar mee gaan in je advies.
Jij als ruiter moet de cirkel doorbreken door te ontspannen, wat heel moeilijk is wanneer je paard ook heel gespannen aanvoelt.
Daar heb je dan ook vaak hulp bij nodig.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:51

Patos fijn dat we toch een keertje eens kunnen wezen.

Geeft niet hoor. Iedereen denk anders. Gelukkig maar, anders word het maar een saaie boel op aard.

Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 13:53

Ik begrijp dat Twister mijn angst voelt en daardoor zelf schrikt waardoor ik weer schrik enz enz... Dat moet ik dus zien te doorbreken... Moeilijk... Ik heb veel moeite om mij te ontspannen op Twister... Scheve mond

En als ik dus gewoon de weg op ga met dr, en me gewoon rustig probeer te houden als ik denk dat het mis gaat... Gaat het dan lukken of wordt het dan alleen maar erger... Scheve mond

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:56

neem eens een andere route en denk niet na.. van ow.. daar kan hij van schrikken en daarvan.. neem een vriendin mee.. om niet telkens aan die nare gedachtten te denken

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:57

Een mens kun je voor de gek houden, een paard niet.

De rust moet echt uit je zelf komen en niet opgelegt zijn als het waren. Het zou inderdaad wel kunnen helpen, maar nooit zoveel als je de echte rust heb. Ik snap dat dit niet mogelijk is voor je.

Tip op het moment dat je gespannen word ga dan een liedje zingen waar je nog bij na moet denken. Of verzin iets anders waardoor je gedachten weg bij het enge hebt. Lachen is altijd goed. Met lachen ontspan je lichaam en kun je ook het komische er van inzien.

Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 14:14

Een liedje zingen had ik inderdaad vaker gehoord... En het is waar, ik kijk altijd heel gespannen en hou alles in de gaten, lachen is er niet vaak bij...
Het ligt ook aan mijn zelfvertrouwen, want als ik gewoon denk dat ik het kan dan moet het ook gewoon lukken... Iemand die een winkel weet waar ze pakketjes 'zelfvertrouwen' verkopen? Knipoog

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:16

xtwisterx: daarom kan ik wel een keertje komen en dan kunnen we lekker kletsen en vergeet je dat je bang bent

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:19

Ji bent de leider, alpha-merrie en maatje. Zo moet het paard jou zien. Paarden in het wild zullen de alpha merrie en de hengst (leider) nooit vertrouwen als dat van die schuwe dieren zijn. Want als de leider al ergens bang van is dan dreigt er echt gevaar! Dat voelt jouw paardje ook! Ik zou hulp zoeken, samen met iemand anders rijden. Kleine stukjes, desnoods dat die vriendin van jou op twister gaat en jij op een ander paard, maar op den duur moet je het zelf doen!

Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 14:22

pony25"]
xtwisterx: daarom kan ik wel een keertje komen en dan kunnen we lekker kletsen en vergeet je dat je bang bent
[/quote]

Dat is wel een goed idee... Doen we zeker een keer! Pb je wel er over... Knipoog

[quote="manonnetjoe schreef:
Ik zou hulp zoeken, samen met iemand anders rijden. Kleine stukjes, desnoods dat die vriendin van jou op twister gaat en jij op een ander paard, maar op den duur moet je het zelf doen!


Dat heb ik dus al zo vaak gedaan, maar bij anderen doet Twister niks, omdat die niet bang zijn...
En net wat je zegt, op den duur moet ik het zelf doen... Scheve mond

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:35

Ik hoor je snel

Langtand
Berichten: 424
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:09

Wist je dat paarden kunnen rekenen ... ja denken ze nu waar begint hij nu over Verward

Ze kunnen alleen reken als er publiek bij is. Als jij tegen (een beetje getraind paard zegt; waar publiek bij is) 1+4 gaat hij met zijn hoef trappen 1.... 2..... 3...... (nu gaat de spanning in het publiek komen) 4.....(iedereen zit op het puntje van zijn stoel ''ooooo zal hij weten dat het 5 is'') 5. (het publiek is opgelucht ''ooo hij wist het wat knap!!!!'') maar in werkelijkheid is het gewoon zo dat het paard/pony voelt waneer hij het goed heeft (als het publiek opgelucht is) als je dan een wans tussen paard en publiek zet weet hij het niet meer .....

Dit hebben wij een keer gezien bij een paardenfluisteraar!!! het is waar

Dit voelt jou pony ook wanneer jij bang bent daar maakt hij profijt van Knipoog
ga eerst met hem veel in de bak rijden , vertrouwen opbouwen en zo..
Ik kan bij mijn pony in de wei komen als hij ligt en bij hem gaan zitten.... nee hij staat dan niet op Haha! Lachen

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:17

dat kan ik ook langtand daarom kan je nog wel gespannen zijn als je buiten rijdt

Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 15:19

Langtand schreef:
ga eerst met hem veel in de bak rijden , vertrouwen opbouwen en zo..


In de bak heb ik geen angst, het is puur buiten, en alleen met Twister... Scheve mond Ik kan honderd rondjes rijden in de bak, maar wanneer is het dan genoeg dat ik naar buiten kan met haar? Als ik zo door ga, rijd ik over een jaar nog steeds rondjes in de bak...

Langtand
Berichten: 424
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:24

sorry ik denk dat ik dan geen oplossing weet, ik heb nog niet eerder zo'n probleem gehad...

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:27

Ik heb een beetje hetzelfde probleem. Maar ik weet zeker dat je op de goede weg zit, omdat je al weet waar de fout zit
Het is een vrij lange weg, maar het wordt alleen maar leuker. En wat heb je te verliezen om te ontspannen? Ga maar lekker zingend, fluitend en lachend het bos in.

edit: typo

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:29

ik durfte eerst niet met mijn pony te galloperen omdat ik bang was datze weg zou springen (wat ze al eens eerder heeft gedaan) wel een handgalopje maar niet een ren.
Nu na veel oefenen en vertrouwen opbouwen durf ik (net zoals vroeger op andere paarden) haar lekker te laten gaan

Wat een ander paardje heb ik nu ze is veel vrolijker en minder gespannen doordat ze af en toe eens mag rennen OK dan!

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:36

Neem een gezellige leutervriend(in) mee en laat je in een vreselijk onzingesprek meeslepen. Als jij slap aan het leuteren bent, heb je geen erg meer in "enge dingen" en breng je dus ook geen spanning over op je paard. En wil niet teveel tegelijk, je hoeft toch niet meteen weer een uur van stal weg te gaan? Al ga je maar 10 meter de poort uit en weer terug, als dat goed voelt is het genoeg. Maak er geen halszaak van, gedrag omvormen kost een hoop tijd en geduld.

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:27

Ga anders samen met iemand anders rijden. En dan kan je misschien eerst even van paard ruilen. Dus iemand anders eerst op jou paard langs die plek, dan kan jij zien dat er niets gebeurt en dan daarna weer terugruilen Lachen

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:35

dit probleem ken ik mijn paardje (een haflinger ) heeft heel erg de neiging als ze iets engs ziet om te willen keren met het gevolg heel hard weg rennen en dat is me dus een keer gebeurd en je wilt niet weten hoe bang ik was je hebt heel veel geduld en lieve mensen nodig die je geen zeikerd vinden zodat die mensen je kunnen helpen

Langtand
Berichten: 424
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:37

Vonnie84 schreef:
Maar ik weet zeker dat je op de goede weg zit, omdat je al weet waar de fout zit


the solution is to find the problem zeg ik altijd maar Knipoog

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:18

Langzaam opbouwen, eerst 100 meter en dan 200 meter, dan een ritje van 5 min enz. Ga niet alleen, vraag desnoods of iemand meegaat die langs je paard loopt en hem vasthoudt. Laat je niet pushen tot iets wat je niet durft, als het misgaat ben je weer een slechte ervaring rijker.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:34

Eigenlijk noem je het probleem zelf al, en geef je ook al een beetje de oplossing Knipoog
Jij moet eerst zien dat Twister niets doet, en er vertrouwen in krijgen dat hij ook bij jou niets zal doen. Wat Petra toen al voorstelde, is denk ik geen verkeerd idee Lachen Als ik bijvoorbeeld een paar keer met Twister mee ga naar het bos, zodat jij kan zien dat ze niets doet (en ik twister, mocht dat nodig zijn een keer duidelijk kan maken dat ze niets mag doen Knipoog). Zodat jij weer wat meer vertrouwen in Twister krijgt, het langzaam op kan bouwen en straks ook weer lekker het bos in kan met haar.

En bedenk dat je al een heel eind in de goede richting gaat Voordat ik kwam had je (toch?) al een tijdje helemaal niet meer gereden. Je rijdt nu iig weer in de bak en bent zelfs al weer eens stukje de weg op geweest OK dan!
Je kunt ook niet van jezelf verwachten dat je een knopje omzet en alles weer goed gaat.... Dat vertrouwen moet gewoon langzaam aan weer groeien. En geloof me, het is veel moeilijker een paard te rijden waar je wat vervelends mee mee gemaakt hebt, dan een paard rijden dat je helemaal niet kent.
Ik heb je de vorige keer bezig gezien, en ik heb er alle vertrouwen in dat het weer helemaal goed kan komen tussen jullie

Wilde je voor morgen nog wat afspreken trouwens?