Nieuwe veiligheidsregels..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Nieuwe veiligheidsregels..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 10:49

Laatst las ik ergens dat een skate leraar verantwoordelijk is gehouden voor een ongeluk met een leerling. Doordat de leerling geen goede bescherming droeg is ze zwaar gewond geraakt.
Dit betekent dus ook dat als jij zonder cap lest en je krijgt een ongeluk, jouw instructeur verantwoordelijk is.

Hoe ga je en je instructeur daar mee om?
Zet je zelf een cap op omdat je je instructeur niet met zo'n risico wilt opzadelen?
Of wordt het al verplicht gesteld door je instructeur?
Of vind je het complete onzin en je eigen verantwoordelijkheid?

Samantha_

Berichten: 10806
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:57

Ik draag altijd een cap, omdat ik t zelf veiliger vindt.
Ik kan me wel voorstellen dat een instructeur z'n leerlingen verplicht om een cap op te zetten, hij of zij is immers verantwoordelijk.

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:02

Ik rij nooit met cap in de les, maar volgens mij is het je eigen verantwoordelijkheid of je wel of niet met cap op rijdt.
kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat je instructeur aansprakkelijk kan worden gesteld voor jou als jij iets niet wil/of op doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:03

Ik draag eigenlijk altijd een cap. Mijn lesgeefmens zegt er niks van als ik m af zou doen. Maar als er iemand anders op mijn paarden rijdt, verplicht ik ze wel om een cap op te doen.
Op de meeste maneges is het voortaan ook verplicht, zelfs voor pensionklanten.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:05

Ja dat stukje las ik ook.

Ik rijd hoezowiezo met cap.

Ik les op woensdag bij een fokker en die instructrice had het er wel over dat ze een cap wilde gaan verplichten.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 11:10

kristie schreef:
Ik rij nooit met cap in de les, maar volgens mij is het je eigen verantwoordelijkheid of je wel of niet met cap op rijdt.
kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat je instructeur aansprakkelijk kan worden gesteld voor jou als jij iets niet wil/of op doet.


dat is gewoon een feit, aangezien de rechter die skate leraar heeft veroordeeld.
Alleen ik weet niet precies hoe dat is gegaan, in die zin of die leerling zelf haar instructeur heeft vervolgd of dat justitie dat heeft gedaan.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:22

maar toch hangen in maneges, clubs e.d. (bijna) altijd bordjes met rijden voor eigen risico

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:26

Bij ons is rijden met cap verplicht tot 18 jaar (omdat dan de instructeur idd verantwoordelijk is), dat wordt ook dmv bordjes heel duidelijk aangegeven.
Bij 18-plussers is het op eigen verantwoording.

Petra1
Berichten: 103
Geregistreerd: 03-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:29

http://www.nisbsportal.nl/sportservicep ... p?id=13944

Het interpreteren van een uitspraak is een vak apart. Er worden diverse feiten afgewogen en iedere zaak is dan ook verschillend. Zo kun je dus niet vantevoren op grond van de skate-leraar zaak in het algemeen zeggen, dat iedere paardrij-instructeur die een willekeurige leerling geen cap op laten zetten, altijd aansprakelijk zou zijn. Dat is een onjuiste manier van redeneren.

Maar, iedere vereniging, manegehouder of individuele instructeur dekt zich wel beter in tegen mogelijke aansprakelijkheidsclaims, als hij het wel laat doen.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:32

Ik moet zeggen dat ik het complete onzin vind..Iedereen weet zelf de risico's van bijvoorbeeld zonder cap te rijden..Ik rijd ook zonder cap,mijn instructrice zegt hier niets over.Ik vind het ook mijn eigen verantwoordelijkheid.
Zou het ook niet kunnen,haar aansprakelijk te stellen,mocht er iets gebeuren tijdens de les...Ik ben toch zelf verantwoordelijk..

Het is inderdaad een ander verhaal,als er een ander op mijn paard zou rijden.Dan ben ik aansprakelijk/verantwoordelijk en wil ik dus ook dat er een cap wordt gedragen.Nu is dit eigenlijk nog nooit voorgekomen,omdat ik uit voorzorg al niemand op mijn paard laat.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:34

verootjoo schreef:
maar toch hangen in maneges, clubs e.d. (bijna) altijd bordjes met rijden voor eigen risico


Je kunt wel 100 bordjes ophangen maar zodra de wet anders zegt hebben deze weinig waarde. Bordjes kunnen nooit zaken veranderen die bij wet geregeld zijn.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:36

Ik leer op school inderdaad dat die bordjes van geen enkele waarde zijn..Ook niet rechtsgeldig..Met andere woorden dus van geen enkel nut.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:36

Ik denk dat het er ook vanaf hangt waar je les hebt. Bij je thuis in de bak kan je instructice er volgens mij niet verantwoordelijk voor zijn, maar als het bij haar in de bak is denk ik wel.

Die bordjes in een rijbak zeggen ook niet zoveel, dat is een eenzijdige afspraak en afspraken moeten altijd van 2 kanten komen.

Maar de vraag is ook altijd, klaag je iemand aan of niet... Als ik van mijn paard afval tijdens een les en ik zou daar iets aan over houden, zou ik niet snel de instructrice aanklagen, of de rijbakeigenaar. Ik ben er toch op gaan zitten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:37

Bij ons is het om die rede verplicht gesteld bij de rijverreniging.
Echter in mijn priveles moet ik het zelf weten.

maar ik zal mijn instructrice ook niet aansprakelijk gaan stellen als ik val.
Net zo min als de eigenaar van de paarden die ik rijd.
Ik vind het mijn eigen verantwoording of ik een cap of andere veiligheids maatregelen tref.

En ik hoor ondertussen ook de ervaring te hebben om dingen zelf in te schatten.
daarmee bedoel ik, ga ik dat jonge paard rijden of niet. (ook al doe ik dat altijd met cap)
Als ik er dan lelijk afval en mijn rug breek, spreek ik wederom niet de eigenaar aansprakelijk.
ik kies er namelijk zelf voor om op betreffende paard te gaan zitten.

Vind al dat aanklaag gedoe ook maar belachelijk, lijkt Amerika wel.
We kiezen er allemaal zelf voor om te paardrijden, we worden geen van alle gedwongen.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 11:46

Ik vraag me dan af hoe dat is gegaan bij die skate leraar.
Zou die leerling zelf haar leraar hebben aangeklaagd, of is het een kwestie van schuldvraag?

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:50

Ik denk dat die verzekeringmaatschappijen zijn gaan uitvissen hoe of wat...Die kunnen nogal eens van alles gaan zoeken om niet te hoeven betalen...
Maarja....Wie ben ik Knipoog

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:50

Bij de meeste maneges is het, volgens mij, verplicht om een cap te dragen tijdens de lessen, (in ieder geval bij FNRS maneges) en daarbij dekt je verzekering niet alle kosten, als je geen cap draagt en valt, ik kan het weten want ben een keer heftig gevallen en ben daarvoor meerdere keren in het ziekenhuis geweest en heb verschillende verklaringen moeten onderteken dat ik wel degelijk een cap droeg.... Het is voor je eigen veiligheid.
Op de manege waar ik sta kom je de les ook niet in zonder cap, sterker nog, op het hele terrein is een cap verplicht (altijd mensen die dat niet doen) Ik vind het dus geen onzin en heb uit eigen ervaring geleerd dat het ook echt veiliger is met cap, helaas....

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:55

Toen ik nog op een manege reed was onder de 18 ook verplicht om met cap te rijden...Als je dat niet wilde moesten je ouders een briefje schrijven met handtekening dat ik niet met cap hoefde..Geen probleem..Mijn ouders hadden dat dus gedaan,omdat ik best heftige uitslag krijg van een cap.
Op zich best een risico voor die manege,hoe ze het wenden of keren en hoeveel bordjes ze wel niet op hangen,ze blijven in zekere zin toch aansprakelijk...Ik denk dat het ook veel temaken heeft met de goede wil van klanten. Helaas zijn er nog altijd mensen bij die er wel wat eurootjes in zien..Ik echter,wil mezelf altijd recht in de ogen aan kunnen kijken en houd mezelf dan ook aansprakelijk..Ik kies er toch zelf voor.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:56

Ik vind dat je zelf verantwoordelijk bent als je geen cap draagt. Bij ons op stal zijn cap en goed rijlaarzen/schoenen in de manegelessen verplicht.
Privé rijden veel mensen zonder cap.
Ik zelf heb altijd mijn cap op en wil ook dat als er iemand op mijn 'o'zo brave Tinker' stapt toch ook een cap draagt!
Als ze zouden vallen en ze houden er wat aan over zou ik het mezelf niet vergeven..

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:56

Bij ons mag de manege leerlingen weigeren die geen cap op hebben. Dat doen ze ook. Geen cap = geen les. Vind ik een hele goede regel voor manegeleerlingen.
Mensen met een eigen paard moeten het zelf maar weten, dat is hun verantwoordelijkheid.
En als een manegeleerling valt zonder cap op, is het de verantwoordelijk van de manege. Manege heeft toch ergens een voorbeeldfunctie, de meeste mensen beginnen op een manege, daarbij, als iemand valt zonder cap, is het slecht voor de reputatie van de manege.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:59

Ik les bij mijn instructrice aan huis, in haar bak dus.
Wij zijn daar verplicht om een cap te dragen, omdat zij dan niet aansprakelijk gesteld kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:01

Maar geld dat aanspraakelijk stellen alleen als je geen cap draagt?
1 iemand heb ik horen noemen over veilig schoeisel, maar verder niemand.
Ook ringen, grote oorbellen, horloges enz zijn gevaarlijk.
Mag dat van de verzekering dan allemaal wel?

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:06

En we moeten natuurlijk wel in rijkleding komen en chaps of laarzen dragen.
Voor de rest maar het niet uit.
Zelf heb ik nooit ringen om, oorbellen doe ik meestal uit, maar met horloge rij ik wel, ik moet tenslotte zien of ik op tijd kom of niet Knipoog
Maar mijn schoeisel is niet veilig, zit superveel profiel in. Scheve mond

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:09

runningkawa schreef:
1 iemand heb ik horen noemen over veilig schoeisel, maar verder niemand.
Ook ringen, grote oorbellen, horloges enz zijn gevaarlijk.
Mag dat van de verzekering dan allemaal wel?

veilig schoeisel en dergelijke wordt ook op gelet. Als er ook maar iets onveilig is, kom je de les niet meer in. Goed vind ik.
Voor mensen met eigen paarden geldt dit niet, dat is hun pakkie an.
Nou is de manege ook aangesloten bij Stichting Paardrijden, daar komt het ook door. Voorheen werd op kleding e.d. totaal niet gelet.
Goede vooruitgang dus.

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:05

Bij ons gelden voor iedereen, pension- of manegeklanten, dezelfde regels, cap, laaren of chaps en goed schoeisel is voor allen een vereiste, niet iedereen houdt zicht daaraan, maar diegene worden ook geweigerd in de lessen. *LOL*
Zo kan de instructeur/trice dus nooit aansprakelijk gesteld worden voor zonder cap rijden, en ik denk niet dat er mensen zullen die zijn die bijvoorbeeld tijdens het wijken van hun paard vallen, hun been breken en dan de instructeur/trice aansprakelijk stellen Knipoog