luchtzuigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

kan luchtzuigen worden overgedragen aan het veulen?

ja
15 (30%)
nee
35 (70%)

Totaal aantal stemmen: 50


xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 20:19

oo seven zuigt lucht, maar nu wil ik mijn merrie misschien door oo seven laten dekken, maar weten jullie of dit kan worden overgedragen aan het veulen?? alvast bedankt.

Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 20:20

Het is een gewoonte die makkelijk overgenomen wordt. MAar het is niet zo dat het erfelijk is, mocht je dat denken!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 20:22

ja een gewoonte weet ik wel, als je op een stal staat en het paard tegenover jouw paard zuigt, dan heb je een grote kans dat jouw paard het gaat overnemen, maar ik bedoel: is het erfelijk?

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 20:26

Oh, hha, dan heb ik verkeerd gestemd.
Luchtzuigen is een stalgebrek, een slechte gewoonte die veel paarden ontwikkelen uit verveling, of omdat ze het van een stalgenoot zien.
Maar het is dus geen genetisch bepaalde eigenschap.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 20:34

MissJ schreef:
Oh, hha, dan heb ik verkeerd gestemd.
Luchtzuigen is een stalgebrek, een slechte gewoonte die veel paarden ontwikkelen uit verveling, of omdat ze het van een stalgenoot zien.
Maar het is dus geen genetisch bepaalde eigenschap.


owww...gelukkig maar Cool

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:01

Ik heb altijd begrepen dat paarden het niet van elkaar overnemen, maar dat het alleen uit pure verveling komt. Doordat de omstandigheden in één stal meestal hetzelfde zijn is de kans groter dat er in die stal meer paarden gaan luchtzuigen. Het lijkt dus dat ze het van elkaar overnemen, maar dat is niet waar. En erfelijk is het in ieder geval niet.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 19:11

Schijnt niet erfelijk te zijn, maar het valt me wel op dat het bij sommige afstammelingen vaker voorkomt dan bij anderen. O.a. Jetstream, die doet het zelf niet (JetSet schijnt het wel te doen), maar heb toch al vaak gezien/gehoord dat nakomelingen het wel doen. Wellicht dat ze wat gevoeliger op de maag zijn en dat dat vererfd wordt. Vaak kan je luchtzuigen wel aanpakken door een maagsupplement te geven zoals bijv. maagcompositum.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 19:16

Het is absoluut niet erfelijk.
Het ene paard zal het sneller doen, omdat die meer prikkels nodig is (dus die verveelt zich sneller, omdat die niet genoeg prikkels krijgt). Maar over het algemeen kunnen alle paarden luchtzuigers worden. Zorg er gewoon voor dat ze genoeg afwisseling krijgen en bij soortgenoten komen te staan. Dan is er niets aan de hand.

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 19:22

Het is volgens mij helemaal niet erfelijk, en met dat "nadoen" van andere paarden dat heb ik dus echt nog nooit meegemaakt..

Net als wat kyona zo'n beetje zegt, denk ik dat het misschien in een bepaalde lijn het vaker voorkomt, maar dat kan dan weer erfelijk zijn met gevoeligheid op de maag o.i.d

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 19:28

nadoen is onzin, paarden gaan luchtzuigen als ze zich vervelen en dan is er dus iets mis met de stal en leefomstandigheden.
het is een fabel dat paarden stalondeugden van elkaar overnemen, laat staan dat het erfelijk is.

kijk anders hier, hier staat het uitgelegd.;
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

en kijk daar bij fabeltjes

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 19:43

Muizje schreef:
Het is een gewoonte die makkelijk overgenomen wordt. MAar het is niet zo dat het erfelijk is, mocht je dat denken!



Het wordt NIET overgenomen. Als er op een stal meerdere paarden/ponies luchtzuigen, komt dat door de manier van huisvesten in die stal en soms ook door de manier hoe op die stal met de dieren wordt omgegaan.
Er is b.v. verveling, paarden die niet aan elkaar kunnen snuffelen en dus geen gezond kontakt kunnen maken, te kleine boxen, te weinig beweging(svrijheid), te weinig daglicht, te weinig te knabbelen.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 19:49

Nee, het is niet erfelijk, maar ik denk dat paarden met een bepaald karakter eerder gaan luchtzuigen. En karakter is wel erfelijk.

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 22:15

het is niet erfelijk maar je veulen neemt zowel de goede als de slechte eigenschappen van de merrie (zijn moeder) over dus ook het luchtzuigen (volgens mijn boeken )

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 23:19


CharazJarig

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 23:29

nee, tenzij het veulen bij oo seven in de buurt komt te staan en het op deze manier overneemt.

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 23:31

Kim zuigt al 10 jaar lucht.
Al die tijd staat hetzelfde paard er al tegenover.Die doet het nog steeds niet,hoor.

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 21:33

Jetta"]
[quote="Muizje schreef:
Het is een gewoonte die makkelijk overgenomen wordt. MAar het is niet zo dat het erfelijk is, mocht je dat denken!



Het wordt NIET overgenomen. Als er op een stal meerdere paarden/ponies luchtzuigen, komt dat door de manier van huisvesten in die stal en soms ook door de manier hoe op die stal met de dieren wordt omgegaan.
Er is b.v. verveling, paarden die niet aan elkaar kunnen snuffelen en dus geen gezond kontakt kunnen maken, te kleine boxen, te weinig beweging(svrijheid), te weinig daglicht, te weinig te knabbelen.
[/quote]

Sommige paarden nemen het dus wel degelijk van elkaar over.
Bij mijn vorige bijrijdpaard stond 1 paard op stal die het heel erg deed, en binnen no time deden de 2 jonge paarden die aan zijn weerszijden stonden het ook, terwijl er met hun huisvesting niks aan de hand is.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 10:39

Zoals al meer mensen antwoorden: niet erfelijk en niet elk paard neemt het over.
Een van de paarden bij ons zuigt ook lucht (zonder kribbebijten) dit doet ze al zo´n 4 jaar. Een pony staat al die tijd al naast haar en mijn paard sinds 2 jaar maar noch de pony noch mijn paard zijn gaan luchtzuigen.
En de stalomstandigheden zijn precies hetzelfde.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 10:52

ik heb ja geantwoord, maar dat voordat ik jou berichtje las, ik dacht dat je het over de merrie had, dan kan het wel. maar het is echt geen erfelijke factor gewoon een stalondeugd en als de merrie het zal doen dan heb je wel kans dat het veulen het het wel gaat overnemen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 11:04

Het overnemen is m.i. afhankelijk van hoe beinvloedbaar het paard er tegenover is. Tolstoi zuigt als een bezetene (waartegen we de nodige maatregelen hebben genomen). Er stonden 2 paarden tegenover. De ene heeft het licht overgenomen, de ander weet van niets.

Zeker met een veulen lijkt het mij raadzaam om zoveel mogelijk maatregelen te nemen dat de moeder niet kan zuigen. Bv voerbak weghalen, hout insmeren en evt. een band om.

kwadraatje

Berichten: 4335
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: Disneyland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 11:08

ik heb ja geantwoord omdat paarden dat doen uit verveling (zoals hier boven al gezegd werd)
en een paard is een kuddedier en doet elkaar na, dus ik denk wel dat dat veulen haar moeder na doet

Veta25
Berichten: 26
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 13:57

Ik heb nog nooit een veulen meegemaakt dat ging luchtzuigen omdat zijn moeder dat deed.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 14:05

Anouar15 schreef:
Ik heb altijd begrepen dat paarden het niet van elkaar overnemen, maar dat het alleen uit pure verveling komt. Doordat de omstandigheden in één stal meestal hetzelfde zijn is de kans groter dat er in die stal meer paarden gaan luchtzuigen. Het lijkt dus dat ze het van elkaar overnemen, maar dat is niet waar. En erfelijk is het in ieder geval niet.


Helemaal mee eens.
Er zijn wel rassen die er meer aanleg voor hebben dan anderen.

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 14:09

Ik ga me nu weer met een onderwerp bemoeien waar ik eigenlijk niet genoeg vanaf weet..

Ik heb begrepen dat er de laatste tijd onderzoek wordt gedaan (of in ieder geval theorieen beginnen te ontstaan) dat luchtzuigen veroorzaakt wordt door maagpijn/maagzweren. Sommige paarden hebben meer aanleg voor maagzweren en daardoor zijn zijn gevoeliger om luchtzuiger te worden, dit zorgt namelijk voor verzachting van de pijn. Als dit waar is, zou het natuurlijk WEL erfelijk kunnen zijn. Dan bestaan er paarden met aanleg voor maagzweren en kunnen ze dus ook de neiging tot luchtzuigen doorgeven.

Nogmaals, ik heb me hier niet in verdiept, ben dus ook nog helemaal niet overtuigd van de waarheid van dit al, maar misschien zijn er anderen op bokt die hier meer over weten/ gehoord hebben?