Invallen bij flanken...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Invallen bij flanken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 10:43

M'n verzorgpony (fjord) staat sinds 2de pasen op de wei en ik heb het idee dat hij bij z'n flanken een beetje aan het invallen is, heb zelf geen idee hoe het zou kunnen komen. Z'n eigenaar is momenteel 2 weken op vakantie en hij moet er natuurlijk wel tip top uitzien als ze weer terug komt Cool

Ik zal eerst even een schets geven van de situatie in de winter (toen ze dus alleen op stal stonden met uitloop):
* 's Morgens 1/4 schep biks + 1 plak hooi
* 's Middags 1 plak hooi
* 's Avonds 1/4 schep biks en voor het op stal zetten 1 plak hooi

Bij bovenstaande situatie liep Pim 3 keer in de week in de les en 3 keer gingen we op buitenrit...


Vanaf 2de pasen is de weidegang heel langzaam opgebouwd, omdat de wei gigantisch hoog staat en Pim vorig jaar nogal last kreeg van eiwit bulten en een erg dikken buik Knipoog
Dus eerst i.p.v. van het middag hooi een half uur op de wei, toen 's morgens een half uurtje en aan het eind van de middag een half uurtje. Zo hebben we het opgebouwd met steeds een half uurtje erbij en de wei is een stuk afgezet en het stuk waar ze op staan is dus kort (snappen jullie het nog), dus ze kunnen er nu langer op, want we schuiven het draad een stukje naar achteren.
De paarden krijgen 's morgens nog gewoon biks en hooi en 's avonds ook, alleen de plak hooi in de middag is komen te vervallen, maar daarvoor staan ze ongeveer 5uur per dag (over 2 delen verdeeld) op de wei...

Dus de situatie nu (even voor de duidelijkheid):
* 's Morgens 1/4 schep biks + 1 plak hooi + op de wei (3uur)
* 's Middags op de wei (2uur)
* 's Avonds 1/4 schep biks + 1 plak hooi

Pim wordt dus niet mager bij z'n buik, sterker nog hij krijgt een echte grasbuik ervan, en hij loopt gewoon 6 dagen in de week, maar hij valt in bij z'n flanken...

Verder is hij natuurlijk goed ontwormd en absoluut niet ziek, eerder druk van al het gras!

Ik hoop dat jullie met dit lichtleijk omslachtige verhaal wat kunnen Schijnheilig

Alvast bedankt Haha!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:23

Beejte dom gedacht maar is het niet zo dat door zijn grasbuikje zijn flanken minder lijken?

Want als ik het zo lees zou die toch eerder aan moeten komen dan af moeten vallen Haha! Knipoog

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:27

Ik vind dat helemaal niet dom gedacht hoor. Vrij logisch zelfs. Doordat zijn buikje dikker wordt, lijken zijn flanken dunner.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:19

Ingevallen flanken kan ook komen doordat ze te weinig drinken.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:21

Ingevallen flanken kan ook door stress komen.

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:01

Hof heeft ook wel eens ingevallen flanken, maar dat is dan omdat meneer dan niet gaat drinken.. Als ie dan wel weer gedronken heeft, is het weer goed.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:13

verootjoo schreef:
Ingevallen flanken kan ook komen doordat ze te weinig drinken.


Hier dacht ik ook meteen aan bij het lezen van de titel al.

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 17:18

Okkie1"]
[quote="verootjoo schreef:
Ingevallen flanken kan ook komen doordat ze te weinig drinken.


Hier dacht ik ook meteen aan bij het lezen van de titel al.
[/quote]

Zou best kunnen dat ze te weinig drinken, zou alleen de reden niet kunnen bedenken, want ze hebben gewoon water tot hun beschikking op de wei, we vullen een emmer (omdat ze daar graag uit drinken Knipoog ) en ze hebben natuurlijk automatische drinkbakjes...
Moet wel zeggen dat Pim verschrikkelijk veel gaat plassen van de wei, zal vanavond z'n turgor eens voelen, maar lijkt me sterk dat hij is uitgedroogd...