Witte paarden/schimmels maken zich expres vies???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Witte paarden/schimmels maken zich expres vies???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-02 15:56

Ik had het er pas over op de manege, daar staat een wit paardje genaamd Arielle. Ik zei :'Volgens mij worden lichtgekleurde paarden nog wel eens beter gepoetst omdat je het veel veel beter ziet dan bij een donkergekleurd paard.' En toen zei die vrouw tegen mij dat ze zich had laten vertellen dat schimmels zich expres vies maken en dat dan als schutkleur gebruiken omdat ze van nature niet wit horen te izjn (en de camarquepaardjes dan?).
Ik vertelde die vrouw dat het volgens mij onzin was.....Maar klopt dit verhaal nou wel of niet?
Groetjes van Jessica!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 15:59

Ik heb daar idd wel eens van gehoord, vind het wel wat vaag allemaal.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 16:03

het zou best wel eens kunnen zijn....

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 16:17

Klopt wel dat verhaal. Schimmels worden in het wild uitgestoten door de kudde omdat ze wit zijn en dus meer opvallen (roofdieren). Dus veel in de prut gaan liggen dan val je minder op.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 16:18

Klopt wel hoor. De echte wildkleuren zoals valk, of grullo, bruin of vos kwamen in het verleden vaker voor dan appaloosavlekken of bonte paarden. Grijze paarden hebben een gen dat het vervroegd grijsworden veroorzaakt. Schimmels worden ook altijd donker geboren en worden van jaar tot jaar lichter...

Je moet niet vergeten dat een paard altijd al een vluchtdier is. Dat is Miljoenen jaren lang zo gegroeid. In een kudde in het wild was een wit paard vroeger van verre zichtbaar en ook in het donker duidelijk te zien. Een aantrekkingspunt voor puma's, leeuwen, luipaarden en andere roofdieren, en zo een gevaar voor de kudde. Een wit paard is meestal het laagst in rangorde, en zal alles doen om zo min mogelijk op te vallen. Vandaar dat ze proberen zich zo vies mogelijk te maken en een schutskleur aan te nemen.

De witte kleur is in de warme landen zoals Egypte en Arabie van voordeel omdat dit de hitte van de zon weerkaatst. In zulke landen wegen de voordelen op tegen de nadelen van het te snel zichtbaar zijn. Een veel voorkomende kleur bij Arabische Volbloedpaarden is de schimmel. Het schimmelgen is dominant, als het paard het van zijn ouders heeft geerfd zal het altijd schimmel worden. Gebruik van de Arabier voor veredeling van verschillende zware rassen leidde tot de huidige warmbloedrassen, en heeft ook het schimmelgen in warmbloedrassen ingebracht.

Bij sommige rassen is het schimmelgen zo aanwezig dat wij het ras niet anders kennen. Camarguepaarden hebben veel Berber- en Arabierenbloed. In de Camargue kunnen temperaturen zo hoog oplopen, dat de schimmelkleur weer van voordeel is.

Lipizzaners zijn ook bekend om hun witte kleur. Niet dat er geen andere kleuren voor kunnen komen, de Spaanse Rijschool heeft altijd wel een donkere Lipizzanerhengst op stal (brengt geluk zegt men) , maar het grootste gedeelte is schimmel.

Friezen kunnen bijvoorbeeld het vosgen kunnen hebben, en er wordt wel eens een enkele vos geboren (die dus niet aan de voorwaarden van het ras voldoet). Het zijn de mensen die bij bepaalde rassen eisen aan kleur stellen. Of je nu een Appaloosa hebt, een Paint, een Fries, een Camargue paard of een Lipizzaner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 17:14

Citaat:
Een wit paard is meestal het laagst in rangorde, en zal alles doen om zo min mogelijk op te vallen.


Wie is dat vergeten te vertellen tegen kawa Haha!
Kawa heeft op een paar stallen gestaan en is nog altijd de baas geweest over de paarden waar hij mee in de wei stond.
En zijn aardsrivaal die ook de baas over de "kudde" wilde zijn en waar dus het meeste mee geknokt moest worden was Nadia... een schimmel *LOL*

Maar dat van die schutkleur is mij ook al eens verteld.
Het klinkt heel aan nemelijk. Maar aan de andere kant valt het bij een schimmel nu eenmaal snel op als hij vies is.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 17:16

Een wit paard is meestal het laagst in rangorde, en zal alles doen om zo min mogelijk op te vallen.


Dit hadden ze dan ook wel eens aan onze Carmen mogen vertellen! Die is dus ECHT wel de baas in de kudde in het bos waar ze lopen swinters..
Al die grote K pony's zijn bang voor haar... Ons kleintje A is duidelijk de baas en laat dat merken ook... En toch spierwit...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 18:34

Omdat schimmels in de kudde altijd het piespaaltje zijn en ook heel erg vaak het mikpunt zijn van ruzie en knokpartijen, hebben deze paarden het zich aangeleerd om heel erg van zich af te bijten. Zo kan het dus voorkomen dat schimmels zich een heel venijnig en agressief gedrag hebben aangeleerd om toch maar hun mannetje te staan.

En de voorbeelden die hier opgenoemd zijn sdpreken voor zich...

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 19:27

Ik ken ook nog zo'n bazig 'wit' typje dat erg graag met 'r hoofd in de mest gaat liggen... en het vooral ook niet leuk vindt als je het schoon wilt maken!

Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 19:39

UniferB schreef:
Klopt wel dat verhaal. Schimmels worden in het wild uitgestoten door de kudde omdat ze wit zijn en dus meer opvallen

Citaat:
AAAhhhhaaaaa daarom heeft die van mij zo de pik op die witte paarden. Ik dacht al zoiets maar wist het niet zeker, maar het klinkt wel logisch.
Maar door zijn totaal normale gedrag staat ie nu wel apart!!! Boos!
ik dacht dat het kwam omdat ie dat getstippelde paard er zo debiel uit vond zien in zijn geruite deken.....
(ziet er ook niet uit 't is net een Clown )
HAHA

oke, iets niet heelmaal goed gegaan met de quote zeg maar

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 20:37

Ha ha, die witte schimmel van ons zoekt, als hij in de wei wordt gelaten, inderdaad het allerzwartste moddergat op om zich daar eerst eens lekker in rond te wentelen. *LOL* *LOL* *LOL*

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 21:35

ik ken ook een schimmel(schatje is het Lovers )en die ziet er niet uit
is ie mooi wit en gaat ie de wei in,In de wei morft hij zich in een black beauty en gaat weer vrolijk naar stal Clown
Maar op de manege staat een schimmel(dikke Kwijl daarbij)die de grootste etterbak denk ik toch wel is van de kudde.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 21:41

ik ga mee met de bovenstaande reacties!

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 22:17

ik ga het toch maar eens gauw aan mijn schimmel vertellen dat hij niet zo de baas moet spelen over de rest Haha! (zou het helpen?) voorlopig hoeft hij z'n oren maar naar achteren te draaien en de meeste paarden 'vliegen' voor hem, op een na, maar ja die is ook 1.87 m en donkerbruin Clown
Eeen smeerkees is hij in ieder geval helaas wel! maar een onderdanig typje allerminst! Knipoog

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 22:56

Ai, ik denk dat ik dit maar niet aan mijn schimmel (Helion) laat lezen Haha!
't Is al zo'n smeerkees, en door dit topic te laten lezen zal het vast niet minder worden.
Het is overigens wel zo dat andere paarden vaak de pik hebben op schimmels, Helion is ook regelmatig slachtoffer van een "wraakaktie" terwijl hij echt niks gedaan heeft Huilen
En omdat hij zo vaak "slachtoffer" is, gaat hij automatisch zuur reageren op andere paarden, waardoor die paarden weer chagrijnig naar hem gaan doen; en zo is het cirkeltje weer rond !

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 23:43

Ben ik dan de enige met een hele ijdele schimmel?
Piropo is vrij schoon, rolt niet in de modder maar zoekt altijd een droog plekje uit, is dat er niet? dan rolt hij niet.

Zelfs in zijn stal is hij erg schoon.

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 23:58

nou dan heb ik toch echt 2 uitzonderingen, beide bazig en dominant en ook nog eens schone schimmels, vooral de hele witte.
De donkergrijze wil nog weleens in een drol of urine gaan liggen vlak voor we op concours moeten, maar verder zijn ze nooit echt vies.
Gelukkig maar, uitzonderingen bevestigen de regel
Haha!

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 00:01

Cassidy schreef:
Omdat schimmels in de kudde altijd het piespaaltje zijn en ook heel erg vaak het mikpunt zijn van ruzie en knokpartijen, hebben deze paarden het zich aangeleerd om heel erg van zich af te bijten. Zo kan het dus voorkomen dat schimmels zich een heel venijnig en agressief gedrag hebben aangeleerd om toch maar hun mannetje te staan.

En de voorbeelden die hier opgenoemd zijn, spreken voor zich...


Helemaaaaal met Cassidy eens. Luister maar naar haar meisjes, want ze heeft helemaal gelijk. Sommige schimmels zijn juist de baas, omdat ze van zich hebben leren afbijten.

Onze lipizzaner is ook altijd het mikpunt geweest in kuddes. Omdat hij grijs is. Dus ook al lichter als normaal. Het laatste jaar begint hij eindelijk van zich af te bijten en kan hij eigenlijk nog maar met weinig paarden samen, want dan gaat hij ook terugknokken. Hij wil zich ook vaak afzonderen van een groep (als hij naast 1 ander paard staat in de paddock, dan niet. Dan gaan ze eerst klieren en dat wordt dat soms katjesspel)

Hij wil 1 ding in de wei: met rust gelaten worden en eten. En dat kan niet als hij (continu) wordt aangevallen (afgezien van de evt. verwondingen/wondjes). Dus hij staat altijd alleen in de paddock.

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 01:28

hai,

ik heb 2 schimmels.
die blijven altijd keurig schoon.
de ene beter dan de andere maar zijn dus niet echte smeerpoetsen.

wel heb ik een fjord die altijd fijn in de bagger gaat liggen rollen en in de mest in zijn box.
en ook mijn eigen vos Naiade ligt altijd graag in de strond.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 09:31

Die van houd zich ook redelijk schoon. Ook hij is heel dominant en kan niet eens met andere paarden in een kudde...zucht!

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-02 10:14

Bij politiepaarden hebben ze liever ook geen witte paarden omdat die altijd het mikpunt zijn van geweld.
Maar dat is ook logisch dat je die er eerder uitpakt als ie tussen allerlei vossen en donkerbruine paarden loopt.
Groetjes van Jessica!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 10:46

De politie wil op zijn minst één of twee witte paarden hebben i.v.m. de Sinterklaasoptochten ieder jaar. Tenminste, dat was zo bij de bereden Politie Amsterdam-Amstelland. Kan niet voor andere steden spreken, maar ik denk dat het daar wel net zo zal zijn.