tinkers autistisch?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

tinkers autistisch?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-02 01:24

Laatst had ik het met iemand over tinkers, ik vertelde dat ik ze leuk vond enz.
Toen raade zij mij heel erg af om ooit een tinker aan te schaffen omdat ze vaak problemen zouden hebben in de omgang, ook vertelde ze dat tinkers vaak autistisch zijn, persoonlijk vond ik het een beetje een raar verhaal is er iemand die hier iets meer over kan vertellen?
(ben niet van een plan een tinker te kopen hoor, heb hier en geen geld en geen tijd voor, gaat me puur om weten)

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 01:29

Ik ben geen tinkerfan en heb toevallig eentje meegemaakt die wat raar was, maar ja die had ook alles behalve een consequente baas!
Ik vind het een raar verhaal, ik zie een tinker meer als een grote teddybeer en vaak zijn ze ook zo beetje goedmoedig!
Ik zou het verhaal met een korrel zout nemen, want ieder paarden(ras) heeft wel zo zijn eigenaardigheden! gr gabrycha Knipoog

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 02:10

Of neem anders een zoutstrooiwagen vol susan. Wat een onzin. Persoonlijk heb ik niets met tinkers, maar normaal zijn het gewoon rustige paarden die bij het karakter van de eigenaar moeten passen. En dan kunnen ze prima voldoen.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 09:41

Tinkers schijnen vaak het een en ander meegemaakt te hebben voordat ze in Nederland komen, misschien dat ze zich daardoor in het begin een beetje afsluiten voor mensen. Ik hoor ook vaak dat Tinkers die net in Nederland zijn niet die brave beginnerspaardjes zijn waar ze vaak voor gehouden worden, omdat ze uit angst wel eens lastig zijn. Maar ik geloof niet dat dat voor een Tinker die wel altijd netjes behandeld is ook zo is.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Wat is dit voor onzin!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 09:57

Grotere onzin als dit heb ik geloof ik nog nooit gehoord. Ik vraag me af hoe degene van wie jij deze wijsheid hebt, daarbij komt. Alle tinkers autistisch???
Wat moet je hier nu voor zinnigs over zeggen. Tinkers zijn gewoon een ras net als alle andere. De meeste tinkers die ik ken zijn onverstoorbaar, rustig, werkwillig. Maar om dat nou autistisch te noemen... Als deze karaktereigenschappen je aanspreken heb je een maatje voor 't leven. Mooi toch?
En tuurlijk, in elk ras heb je wel dieren die niet aan alle kenmerken voldoen. En niet elke tinker is even rustig van aard. Maar zijn alle arabieren of alle haflingers dan wel hetzelfde?
Ik ben in ieder geval dolgelukkig met mijn tinkertjes en zou ze voor geen goud meer kwijt willen.
Inderdaad is de behandeling die veel tinkers achter de rug hebben voor ze in Nederland aankomen niet echt fijn te noemen. Ook de zware bootreis eist soms zijn tol. Mijn Yorghos was ook erg schichtig en angstig toen ik hem als 2 jarige kocht. maar nu zijn we 3 jaar verder en is hij een gelukkig paardje geworden. Het kost soms wat geduld om het vertrouwen eenmaal te winnen, maar heb je die, dan heb je ook een wereldpaardje aan je tinker.
Voor meer info over tinkers kijk eens op www.tinkerwereld.nl of op www.tinkervereniging.nl
Groetjes,
Linda

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 10:38

Ik heb nog nooit van autistische paarden gehoord, tinkers zijn, zoals Linda ook al zegt, een ras en bij een ras horen bepaalde karaktertypen maar niet elke tinker is hetzelfde.
Over het algemeen zijn ze vrij rustig (die van mij dus niet), eigenwijs, leergierig en hebben een olifantengeheugen Haha! .
Tinkers kiezen wel vaak zelf hun baas uit en hechten zich vaak aan één persoon. Ik heb al zo vaak gehoord van mensen die bij een groep tinkers gingen kijken waarbij er één naar hen toe kwam en bij ze bleef staan. Meestal klikt het dan ook tussen dit paard en degene waar ze naar toe komen.
Ook die van mij heb ik uit een geïmporteerde kudde. Ik wilde ze graag allemaal bekijken maar kreeg de kans niet omdat Parcival steeds tussen mij en de groep bleef staan. Ik heb hem gekocht en er nog geen spijt van gehad. Deze gerichtheid op één persoon valt zeker niet onder de noemer autisme. Autistische mensen hebben juist problemen met de hechting.

Maar goed, broodje aap verhalen zullen altijd de wereld rond blijven gaan Knipoog .

Als je interesse in tinkers hebt kan je ook een keer bij een van onze tinkerlandevenementen langskomen. Dan kan je met eigen ogen zien hoe de tinker in de omgang is.

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 12:15

Autisme is sowieso geen raskenmerk, voor geen enkel ras. Het is iets individueels.
Veel Tinkers hebben wel het een en ander meegemaakt, waardoor ze misschien een moeilijk te doorgronden karakter hebben. Van buiten lijken ze dan heel kalm, maar dat is dan maar uiterlijke schijn. Ook zijn ze soms eenkennig, maar dat heeft niets met autisme te maken.
Kortom, onzin dus.

anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 15:53

dat autisme geen raskenmerk zou kunnen zijn ben ik niet met jullie eens, autisme is nog altijd genetisch bepaald en zou dus juist heel goed bij een zuiver gehouden ras kunnen passen, ik denk alleen niet dat dit van toepassing is op tinkers en eigenlijk ook niet echt op paarden, ik heb nog nooit een paard mee gemaakt dat geen emotie kan lezen van andere paarden, tenzij het paarden zijn die niet opgegroeid zijn met soortgenoten.
dat ze tinkers autistisch noemen zou misschien wel kunnen komen doordat de geimporteerde exemplaren niet gewend zijn om te gaan met mensen en daardoor ons niet zo goed begrijpen aangezien wij niet hun taal spreken, maar dit heeft eigenlijk niks met autisme te maken!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 16:28

Het is inderdaad waar dat bepaalde erfelijke gebreken bij raszuivere paarden problemen kunnen veroorzaken. Maar een tinker is natuurlijk alles behalve raszuiver. En tinker is ontstaan uit kruisingen met een aantal andere rassen zoals de shire, dale, etc. Wat dat betreft kun je dus al vraagtekens plaatsen bij het erfelijke aspect.
Maar afgezien daarvan geloof ik niet dat er bij dieren autisme voorkomt. Een dier wat niet met andere dieren is opgegroeid kan inderdaad gedragsstoornissen vertonen. Maar dit is zeker GEEN autisme. Dit is dan een logisch gevolg van een eenzaam opgroeien. Zo'n dier heeft een belangrijk deel van zijn opvoeding gemist. Maar ik heb nog nooit gehoord van dieren die zich niet kunnen binden aan andere dieren of mensen.
In gevallen dat een paard daar wel problemen mee heeft is het terug te voeren op een gebrekkige opvoeding of slechte behandeling in het verleden. Dan weet een paard simpelweg niet hoe het zich moet gedragen tov andere dieren. Of het is geestelijk zo beschadigd dat het bang is geworden voor mensen. Maar dat is dus niet erfelijk en autisme is aangeboren.
Toen ik mijn geimporteerde tinker kreeg was hij ook erg onzeker en afstandelijk, maar hij is nu helemaal paard. Hij had wat langer de tijd nodig om mij te leren vertrouwen, maar heeft alles later weer ingehaald. Is een sociaal dier geworden naar andere paarden zowel als naar mensen.
Groetjes,
Linda

anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 16:48

ik bedoelde ook niet dat een tinker een zuiver ras is, ik zei alleen als autisme bij paarden zou bestaan het juist wel een raskenmerk zou kunnen zijn bij een zuiver gehouden ras, dit om te weerleggen wat maaike van de vis zei.
voor de rest ben ik het helemaal met je eens, de tinker is niet zuiver gefokt en ik geloof ook niet in autisme bij dieren en heb er eigenlijk ook nog nooit van gehoord!
vaak zijn contactstoornissen het gevolg van handelingen van de mens of het ontbreken van contact met soortgenoten!

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 17:09

Ik heb sinds augustus een eigen tinker en hij is juist super aanhankelijk. En autisme bij een paard klinkt mij een beetje raar in oren.
Het is wel zo dat tinkers veel mee hebben gemaakt voordat ze in Nederland komen. En dat kan ze soms een beetje angstig maken. Maar ik heb het idee dat als ze je helemaal kennen dan voor je door het vuur gaan.
Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is, maar goed. Ik ben onwijs gelukkig met mijn tinker en wil hem noooooooooiiiiiittttt meer kwijt.

Groetjes Marjolein

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 17:37

tinkers zijn absoluut niet autistisch. inderdaad maken de tinkers die uit ierland/engeland komen vaak veel mee. en zijn wat angstiger enz.
ik word zo moe van al die verhalen over tinkers.
een tinker is ook gewoon een paard! en kan net zo gek doen als een volboed ofzo. maar kunnen juist ook ontzettend braaf zijn.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 18:29

[quote="anne21"]
ik bedoelde ook niet dat een tinker een zuiver ras is, ik zei alleen als autisme bij paarden zou bestaan het juist wel een raskenmerk zou kunnen zijn bij een zuiver gehouden ras, dit om te weerleggen wat maaike van de vis zei.


Ik bedoelde het niet als kritiek op jou. Sorry als het wel zo overkwam.
Groetjes,
Linda

En Akerna: Ik wordt ondertussen ook doodmoe van al die vooroordelen over tinkers. Ze zijn net zo leuk en geweldig als ieder ander ras, als de kenmerken je aanspreken. En ik ben er toevallig gek op!

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 18:43

sluit me bij renate aan

i luv my koeiy.

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 21:32

Ik heb verder niets met tinkers, ken verder ook geen mensen met tinkers, maar ik was ongeveer 2 jaar geleden voor een dagcursus bij Emiel Voest.
Daar deed ook een man mee met een tinker die ongeveer 1 jaar in NL. was.
Emiel heeft toen een tijdje met het dier gewerkt en zei toen dat het dier geen emoties toonde en zich afsloot.
Hij noemde dit dier toen ook autistisch.
Hij zei dat dit wel vaker voorkomt bij tinkers omdat ze op een niet z'on paardvriendelijke manier naar nederland worden getransporteerd.
Hierdoor sluiten ze zich emotioneel af omdat ze al zoveel nare dingen in hun vaak jonge leventje hebben meegemaakt.
Dit is dus zijn visie.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 21:39

ik weet haast zeker dat tinkers niet autistisch zijn hoor! ik heb er nog nooit van gehoord!

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 21:53

ik heb een tijd een tinker gereden.
Superbraaf paardje opzich (kon alleen geen voetjes geven) en ging met rijden alle kanten behalve de goede op.
verder was het een schat en als je hem goed onder controle hielt liep hi ook lekker naar voren!

groetjes melissa

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 22:43

ik denk dat als je genoeg tijd aan t paard besteed dat 'autistische' eraf gaat doordat die nare ervaring slijt.
als je als kind mishandeld wordt ga je je toch ook anders gedragen en je terug trekken, dit noem je toch ook geen autisme.
iemand heeft gewoon dit gedrag bij verschillende tinkers gezien en gezegd dat is autistisch gedrag zonder verder te denken over de aanleiding van dit gedrag.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 22:47

wel erg makkelijk gezegd. wat verstaat die persoon die het vertelde precies onder het woord Autistisch??? leg dat eens uit misschien dat het dan wel te verklaren is. maar een tinker is IMO niet autistisch. dan zou elk paard wat zich "anders" gedraagt autistisch kunnen zijn of niet dan. heel makkelijk om zoiets te zeggen

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 22:55

tuurlijk zegt Emiel Voest niet dat alle tinkers autistisch zijn en ik heb hem op dat moment ook niet bestookt met vragen over hoezo, hoe, wat, waar???????
Het is alleen iets wat ik gehoord heb van hem.
Ik heb hierzelf geen ervaring mee en eigenlijk ook geen mening over.

hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-02 23:02

bedankt voor alle reacties!
ben errug blij met de bevestiging van mijn eigen gedachtes.
ennuh het is dus niets zo dat ik zelf die vooroordelen over tinkers had want ik vind ze namelijk errug leuk, en wens iedereen dan ook veel plezier met zijn of haar tinker
ach en is het niet zo dat over zoveel rassen vooroordelen zijn? kijk bv naar de fjord of de haflinger!

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 00:36

Wanneer een paard of mens zich afsluit voor zijn omgeving en geen emoties toont, wil dit nog niet zeggen dat hij autistisch is. Autisme heeft nog veel meer kenmerken.
Wat jij beschrijft klinkt meer als de reactie van mens/dier op een traumatische ervaring.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 01:15

Autisme is inderdaad iets wat bij mensen voorkomt (niet altijd genetisch bepaald volgens mij). Het is een aangeboren iets, niet iets wat ontstaat door een traumatische ervaring.
De reactie op een traumatische ervaring "autisme" noemen vind ik dan ook behoorlijk fout. Daarmee zet je mensen toch op het verkeerde been. Autisme is namelijk ongeneeslijk. Terugtrekgedrag door een traumatische ervaring kan je met veel geduld verminderen of zelfs laten verdwijnen.