paard met maar 1 hoefijzer??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moontje

Berichten: 331
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: eindhoven

paard met maar 1 hoefijzer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-02 21:27

mijn nichtje heeft een nieuwe pony waarschijnlijk en nou mag ze morgen en overmorgen proefrijden op hem
maar hij is voor beslagen maar er is 1 hoefijzer vermist (zoekacties zijn gestaakt Pling ) maar kan ze daar gewoon mee rijden ? de nagels zitten er nog wel in
thnx groetjes monica

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 21:41

kan hoor, alleen wel zo snel mogelijk erop laten zetten, ik weet niet of je ook af en toe op steen rijdt, maar anders heb je dalijk 1 versleten hoefje Verdrietig

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 21:47

Oei oei, als de nagels er nog in zitten zou ik wel oppassen. Het hangt er dan sterk vanaf hoe ze er in zitten *LOL* want ze mogen in geen geval de hoef verder beschadigen.
Voor de rest hangt het er zeker vanaf waar je rijdt. In een piste met zand zal het minder kwaad kunnen dan op de weg.

Maarruh... naar een pony gaan kijken die een ijzer mist? Kan je dan nog wel kritisch beoordelen?
Een hoefsmid zet er zo weer nieuwe ijzers onder en dat moeten de eigenaars er wel voor over hebben, toch? Ik denk dat het beter is te wachten tot er nieuwe ijzers onder staan. Het is al zo moeilijk om een pony te beoordelen, dat het nog moeilijker is als het paardje wat ongemakkelijk zou lopen (kan altijd) zodat je niet precies weet of het nu aan dat ijzer ligt of een diepere oorzaak heeft.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 22:10

Het proefrijden kan wel gewoon hoor, maar als ze black blizzerd wil dan moet ze hem maar gewoon opnieuw laten beslaan of de nagels eruit laten halen en het andere hoefijzer eraf. Lachen

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 22:20

verkooptruc die ik ooit eens ergens gehoord heb (niet op mijn werk).

Kreupel paard, haal het ijzer der af en zeg dat ie gevoelig loopt omdat het ijzer eraf is. Een naief iemand koopt em omdat het ''een lief paard is'' of omdat hij '' zo lief kijk'' of ''wel lief lijkt''

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 22:36

Haal dat andere ijzer er ook onder uit. Jij gaat toch ook niet graag een stuk hardlopen met een rugzak als je maar 1 schoen aan hebt? (ook niet op blote voeten natuurlijk *LOL* , maar dan loop je in ieder geval recht)
Je pony staat scheef als hij maar 1 ijzer heeft, niet echt fijn, en in het slechtste geval kunnen ze er nog overbelast door raken ook.

Waarom moeten mensen toch altijd perse rijden op 1 paard met maar 1 ijzer, ik snap dat niet, het risico is zo groot! Als er al een ijzer onderuit is zit die andere ongetwijfeld ook gammel met alle risico's van dien en bovendien is het gewoon niet fijn voor je paard.

Gipsy heeft een half jaar stil gestaan met een overbelaste pees als gevolg van het verliezen van een ijzer. Halverwege een buitenrit ijzer kwijtgeraakt, aan de hand terug naar huis gestapt op zachte bodem en thuis gelijk het andere ijzer er onderuit (dat doe je nou eenmaal niet met je blote handen Haha! ), maar helaas, volgende dag een dikke pees!
Nou is zij wel extreem gevoelig op de pezen, een ander paard krijgt er waarschijnlijk niets van, maar ik zou het risico gewoon niet durven nemen! Dan maar een dagje niet rijden en wachten op de smid.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 23:02

oei oei, dat ziet er wel naar uit ja.
niet rijden, straks gaat een nagels er scheef in als hij erop staat!
dat gaat dan heel erg bloeden, je kan beter het risico niet nemen hoor!

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

andere ijzer er ook af!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 00:07

Doen hoor!
Is niet goed om je paard met 1 ijzer
te laten lopen..
En zwevende hoefnagels is rekenen
op blessures groetjes an

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 00:12

Klopt Steef, jij bent niet de enigste die er wel eens van heeft gehoord. Niet mee rijden en/of iets toezeggen totdat er weer nette ijzers onder zitten. Met een ijzer kun je in noodgevallen wel doorrijden, maar dit is in mijn ogen absoluut geen noodgeval. Als die mensen niks te verbergen hebben, dan mag je wachten totdat er weer ijzers onder zitten. Zoniet, dan is er iets niet in de haak.

blieb

Berichten: 89
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 01:03

Ik zou absoluut niet rijden zolang dit dier niet is geholpen door een smid, bovendien zou het inderdaad een verkooptruc kunnen zijn. Laat ze anders het andere ijzer er af halen en de nagels eruit dan weet je nl. of het een trucje is of niet

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 08:29

Het gaat hier wel om een huurpony dus ze kan altijd gewoon nog zeggen dat ze hem niet meer wil, er zit geen contract aanvast ofzo.