pony lease,... comtract? betalen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sophietje

Berichten: 76
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: vlakbij Amsterdam

pony lease,... comtract? betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-02 19:43

Vandaag was een vriendin van me verzorgster mee en die vertelde zo dat ze eigenlijk van der ouders nog geen paard mag (meidje is 14 wil een pony om nog bij de ponies wedstrijd te rijden en dan op 18 jarige leeftidj over te stappen naar paard maar ouders zeggen dat ze dan op 18 jarige leeftijd een paard krijgt maar nu maar verzorg of leased!)
Nou vertelde ze dat haar verzorgpony was verhuisd en ze op zoek was naar een verzorg of lease pony! Ze wil wedstrijden rijden dus zocht een pony waar alles mee te doen was... en ik dacht NOU! ik heb er wel wat staan! Haha! Dus vroeg haar wat ze zoal aan eisen had (ze had nog geen een pony op stal gezien,... ik vroeg haar naar haar paardenleven) ze vertelde dat ze een grote E pony zocht, liefst kwpn en donker van kleur... nou ik dacht meteen aan mijn Roma Soleil (noem haar soleil) een kwpn merrie van 156,5 en net ingereden!
Aangezien dat meidje nou M reed met haar verzorgpony en al jaren rijdt leek het me wel iemand die kon rijden! Haha!
Dus A ging peterson opzadelen en toen ging ik soleil opzadelen (had nog niks gezegt) en toen die de opzadelplek op kwam stond ze echt te kijken van: wow! ik vroeg wat ze er van vond... haar idiaal zij ze! Knipoog Ik vroeg of ze hem niet vanmiddag wou rijden... pittig beestje hoor! en pak haar goed aan! Nou ik heb dus echt staan kijken van: HUH! 14 jaar en rijdt super! echt super netjes en was zo de baas over Soleil!
Toen ze klaar was na een uurtje was ze me dankbaar en A ook... leuk samen gereden en dat meidje (zullen haar C noemen) had haar wat aanwijzingen gegeven enzo,... aangezien Soleil erg nat was en peterson al zo wat droog ging A al naar de zadelplek en ik volgde haar en vroeg wat ze er van zou vinden als C Soleil zou verzorgen... vond ze super en helemaal happy!
Heb dus C gevraagt wat ze er van dacht en die zei dat ze Soleil wil lease, want ze wil dan ook wedstrijdrijden en er zeker van zijn dat ze hem minstens een jaar kan rijden...

Nou heb ik haar moeder al gesproken en die zij dat ik maar aan contractje op moest stellen en een maand bedrag moest opstellen en dan van de weke ff bespreken! Zelf dacht C rond de F200 maar ik dacht aan minder Knipoog
Maar wat zouden jullie zoal in een contract zetten? En wat voor eisen?

En wat kan ik aan maandbedrag vragen? ze heeft Soleil tot haar beschikking,... de gehele stalling (alle luxe) en ik geef haar dan geregeld les (1 of 2 x per week) en zelf dacht ze aan F200 maar ik dacht iets van F150 en dan wel zelf de stal mesten en al het tuig bijhouden! (dus vetten enzo) verder heeft ze geen onkosten aan de smid of entingen (alle andere ongebruikelijke dingen wel) en qua verzorging ofzo is alles aanwezig!

Wat vinden jullie?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 19:52

Je kan idd bijvoorbeeld F 150,- vragen en verzekering.
Wij hebben voor Dira (mijn leasepony) ook een verzekering afgesloten voor dood en ongevallen bij fairmount (www.fairmount-bv.nl).
Stel dat er iets met jouw paardje gebeurt dan kan dat een hoop problemen opleveren tussen eigenaar en degene die least. Een verzekering is dan wel een fijn idee, ook omdat dat meisje ermee reist naar wedstrijden misschien.

Je kunt ook zeker wat vragen in de verzorging, uitmesten en dergelijke.
Stel een goed contractje op, dan hebben zowel jij als het meisje erg veel plezier van zo'n overeenkomst.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 21:30

Zet in zo'n contractje wel duidelijk dat het jouw pony is en blijft! En waar de pony tijdens de loopduur van het lease-contract is gestald en blijft gestald!
Zet daar ook duidelijk in welke kosten jij voor je rekening neemt (bv hoefsmid e.d.) en wat haar kosten en taken zijn. Dus fl 150,= per maand betalen en zelf mesten en tuigage onderhouden, zelf voor verzekering zorgen (ook dood- of ongeschiktheid).

En bedenk voor wie de kosten van een evt vee-arts zijn als zij iets doet wat totaal niet door de beugel kan! Ik noem even een voorbeeld wat ik heb gehad, een verzorger heeft mijn paardje tot 3x toe in deze kou met koud water geheel staan wassen, dus...snot en hoesten en dus vee-arts erbij. Wie betaalt in zo''n geval de vee-arts kosten?????

En denk aan een opzegtermijn van beide kanten!

Wil jij dat paardje verder nog rijden? Dan moet dat ook in het contract, dus tot in de banketstaaf details moet het contractje opgesteld worden!
Ik wil je evt wel helpen met het opstellen van zo''n contract. Heb een bovenmatige interesse in recht (en ga op mijn bijna 30e ook weer studeren! ha ha Haha! rechten dus!)