natte bix.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

natte bix.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 18:34

hoi, ik hab net slobber gemaakt. Maar 1 van de 2 paarden mag geen mix. dus die moest bix. Nou heb ik de bix goed nat gemaakt en een uurtje laten staan. het is een soort drap, kan ik dit geven?
Alexandra

meloentje

Berichten: 208
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 18:42

jahoor, ik zou niet weten waarom niet eigenlijk. toen ik op ponykamp was wilden een paar paarden ook niet meer eten en toen deden we daar ook water bij. het ligt er nu gewoon aan of hij het lust, maar ik denk het eigenlijk wel

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 18:46

ja als je lijnzaad erover heen doet word het ook drap

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 18:47

Ja hoor dat kan je gerust geven. Een uurtje laten staan kan geen kwaad, maar ik zou het niet heel lang laten staan met warm weer daar wordt het niet beter van. Misschien nog even goed doorroeren voordat je het geeft, dan plakt het wat minder. Soms krijgen ze het anders bijna niet weg omdat het zo blijft plakken.

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 18:51

Kyona schreef:
Ja hoor dat kan je gerust geven. Een uurtje laten staan kan geen kwaad, maar ik zou het niet heel lang laten staan met warm weer daar wordt het niet beter van. Misschien nog even goed doorroeren voordat je het geeft, dan plakt het wat minder. Soms krijgen ze het anders bijna niet weg omdat het zo blijft plakken.


heb ik idd gedaan. Ik ga ff kijken of ze het lekker vind.(zal wel, het is een echte vreetbuil!! Haha!)

tot zo!

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 19:06

ik heb een paard nog nooit zo snel zien eten :E whahah. Trouwens, die bix een uur te laten staan doe je omdat het water voledig in het bix trekt. Als je dat niet doet dan zet de bix uit in de maag. Dan krijgen ze weer koliek(wat een watjes zijn die peerden toch ook hé? Tong uitsteken Tong uitsteken )

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 19:30

Onze bejaarde Albany krijgt altijd geweekte biks, omdat hij nog minder dan 4 kiezen in zijn mondje heeft (ipv 24 die hij er ooit had) en gewone boiks is te hard, dat krijgt hij niet meer weg. Hij krijgt ook als ruwvoer lucerne, maar dat gaat ook haast niet meer naar binnen.
Wij voeren de slobber en zetten het dan meteen weer klaar voor 's avonds en 's aonds zetten we het klaar voor 's morgens, dus dan weekt het zelfs ongeveer twaalf uur. Toen ik het een keer vergeten was om klaar te zetten, had ik warm water gepakt, toen verweekte het in een minuut of tien en kon hij het meteen eten.
Medicijnen gaan ook makkelijker naar binnen bij geweekte biks, wij hadden een pony die haar medicijnen absoluut niet at, maar door de geweekte biks geroerd merkte ze het niet eens, volgend mij!