Kan een merrie bevallen met een deken op??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Kan een merrie bevallen met een deken op??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 18:35

Vraagje: mijn merrie krijgt in februari een veulen (als alles goed gaat), en zij staat altijd tot mei met een deken op stal, omdat ze echt geen winterharen krijgt! Ook zonder deken niet.
Hebben jullie ervaring met een merrie die moet bevallen met een deken om?
ik hoor het graag, groetjes !!

frieske

Berichten: 1265
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 18:41

tja..
dat lijkt me wel kunnen ja maar het lijkt me niet echt makkelijk voor de merrie..die zweet ook en dan is het niet zo fijn om zo'n deken nog op de rug te hebben liggen..
mischien hebben andere mensen nog tips maar mij lijkt het beter van niet...
gr esther

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 18:48

ik zou het niet doen is niet fijn voor het paard

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 18:49

Heb je al eens geprobeerd om haar geen deken op te doen? Soms wil het helpen dat ze dan opeens wel wat haar kweken. Anders evt. een dunne deken op alleen 's nachts en die dan overdag af laten. Lijkt me voor haar en het veulen sowieso prettiger als ze geen jas aan heeft. Zou me ook voor kunnen stellen dat als ze allebei liggen hij met zijn beentje door de kruisbanden zou kunnen schieten, maar misschien is dat ver gezocht.

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 18:54

ze heeft een hele winter kreupel gestaan, dus toen reed ik geen wedstr. en toen hebben we het geprobeerd, maar beestje krijgt echt geen haar! ze word wat donkerder in de winter, maar een vacht krijgt ze niet! ze was ook constant verkouden en vatbaar, dus hebben we dr deken weer opgelegd! het is echt een mutsje hoor! het lijkt me zelf ook beter om geen deken te gebruiken, misschien de deken in febr. er af halen? maar dat is ook gemeen he?

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 19:03

Het zou wel kunnen maar ik denk niet dat het lekker is voor die merrie.
Mijn DA zei zelf ook tegen mij dat ik ruim voor de bevalling de dekens af moest doen (nu is dat in Mei niet zo'n probleem) Dus als het enigzins mogelijk is zou ik het wel doen.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 19:05

Goed waken met evt. een camera en tegen de tijd dat het zover is de kruisbanden weghalen. Tijdens de bevalling (of vlak ervoor als je het ziet) de deken terugslaan over de rug of helemaal afnemen. Probeer een dunne deken te nemen voor de winter (desnoods alleen als het vriest een iets dikkere). Een nog mooiere oplossing is een stalling zoeken die verwarmd is. En zorg dat alle kieren en gaten dicht zijn zodat het niet te koud word in de box, dat helpt ook wat.... Na de bevalling deken wisselen voor een zweetdeken (met evt. deken er nog over) en als ze droog is en minder warm weer een gewone (schone!!) deken opdoen. En volgend jaar ff een paar maandjes wachten met dekken Knipoog

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 19:05

Nou das dan niet zo mooi geplanned, waarom zo vroeg een veulen?????

Niks meer aan te doen. deken eraf, goed geisoleerde stal zoeken met de mogelijkheid van verwarming.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 19:07

Ik zou zo lang mogelijk zonder deken laten staan! Dan kweken ze in de herfst wel haren. Het ene paard wordt ook dikker in het haar dan de andere. We hebben er eentje tussen zitten waarvan je ook niet kunt zien dat ze in het wintervachtje zit, die haren zijn zo fijn en bijelkaar. Ik zou eerst maar eens zonder proberen!

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 19:18

Hengst was losgebroken!! door het stroomdraad de bak in waar ik net met mijn merrie wilde rijden!! ja hou ze maar eens tegen?? Boos! ik sta op een super mooie dressuurstal met warme stallen, en veel licht, vandaar die korte vacht die ze houd zonder deken!! Haha! Het veulen is idd niet gepland, maar wel gepland hoor!!

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 19:19

sorry niet gepland, maar wel gewenst bedoel ik..!!!! hahahahha

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 19:47

als ze dus een korte vacht houdt doordat de stallen warm zijn, zal ze het denk ik niet koud hebben zonder deken. Ze kan natuurlijk wel vatbaarder worden als je haar van een warme, geiosoleerde stal, naar buiten doet waar het vriest. Ik zou proberen het zonder deken te doen. Ik heb vorig jaar op 28 december een veulen gehad (ook ongeplanned) en heb toen geen deken opgedaan. Die pony krijgt ook haast geen vacht en staat wel te trillen buiten op de wei in de winter. Maar op stal bleef ze wel redelijk warm, gewoon een beetje laten afharden.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 19:53

een aantal merrie's bij ons op stal staan ook altijd met deken, maar worden een week ofzo van te voren zonder deken gezet, het lijkt me ook wel fijner voor de merrie, en zo kan het veulen er niet aan gaan bijten

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 20:53

horselover21 schreef:
sorry niet gepland, maar wel gewenst bedoel ik..!!!! hahahahha



begrijput..... Haha! nouja dan is het zaak om haar zoveel mogelijk haar te laten kweken, dus zo laat mogelijk een zo licht mogelijke deken op te doen....... flink sober zijn met uitmesten (stront/zeik geeft warme) goed opstrooien (een halve potstal van maken) en ik denk dat je het werk aan moet passen

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 22:22

Deken eraf, beter nog...niet aan de deken beginnen het komende najaar. Goed voeren, om wat extra energie te leveren voor het warmhouden van het paard.

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 08:18

ik ga het zeker proberen zonder deken! en anders haal ik hem tegen de tijd van bevalling er af idd! Je zou het paard eens moeten zien met winterhaar, zit echt nix meer op dan anders! als ik swinters ga rijden, en de deken eraf haal, staat ze helemaal te shaken, dus swinters rij ik haar ook in met een deken! misschien verwen ik het paard te veel??? Haha!

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 08:19

of ik vraag of ze wat haren van mijn haf mag lenen??!! die heeft genoeg!! grapje.. Haha!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23423
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 09:45

Misschien helpt het als je er een vitaminestoot instopt aan het einde van de winter, voor de vatbaarheid dan he.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 10:02

Polly schreef:
Misschien helpt het als je er een vitaminestoot instopt aan het einde van de winter, voor de vatbaarheid dan he.




Iig een erg niet-economische tijd voor een veulen.
Maar wij hebben Ilkkah ook nooit met een deken laten veulenen.
Dus gewoon een warme stal zoeken en desnoods zo`n warmtelamp.

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 19:24

allemaal bedankt voor jullie reacties!! vitamine stoot is een goed idee!!! jullie horen wel hoe het allemaal afloopt!!!