Ameretto kan niet omrollen, is dit ernstig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Ameretto kan niet omrollen, is dit ernstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-02 12:44

Als sinds ik Ameretto heb (nu 4 jaar) valt het me op dat hij niet om kan komen tijdens het rollen.
Hij heeft er wel een truck voor om beide kanten lekker vies te maken: hij laat zich eerst op links vallen, rolt tot op zijn rug en valt weer terug op links. Dan staat ie op en doet hetzelfde op rechts. Zo heeft ie toch beide kanten kunnen rollen.

Maar....is het niet raar dat hij niet om kan rollen. Het is hem namelijk in die 4 jaar echt nog NOOIT gelukt! Verward
Kan het misschien komen doordat hij een hoge schoft heeft?
Heb ook wel eens gehoord dat het een rugprobleem kan zijn. Verward

Wie kent dit en weet wat het is?

Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 12:48

Lodewijk, Nimbers paard kon het ook niet. Dat was een gevolg van de Wobbler, geloof ik (Kim kan het je beter zelf uitleggen..)
Hij is toen gekraakt en ik heb het hem daarna wel een keer zine doen, samen met Kim. Heeel verbaasd was ze! Maar volgens mij heeft hij het daarna ook niet meer gedaan.

Meerdere paarden kunnen dat niet, omrollen en ik ken er genoeg bij wie dat niet aan een rugprobleem ligt of aan iets anders ernstigs...
Denk dus niet dat je je meteen zorgen moet gaan maken.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 12:52

Geen idee, mijn paarden rollen wel om. Razinda rolt heel makkelijk om die gaat echt wel 5 keer achter elkaar om. Jur lukt het ook niet altijd, die is toch iets stijver dan Razinda. Misschien weet Amaretto niet dat dat ook kan ofzo? Haha!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 12:53

Jep Lodewijk kon het niet.
maar hij kon zich ook niet op 1 zijkant laten liggen.
Euh mijn zin klopt zo niet toch?
Nouja hij lag altijd op dezelfde kant.
Soms probeerde ie wel naar de andere kant te gaan liggen stond ie een tijdje met zijn kont in de licht door zijn knie-en en vervolgens lukte het dan niet en ging ie maar weer staan.

Hij is bij rodinde geweest toen hij ook met lengtebuigingen last kreeg.
zij zei dat het idd een overblijfstel van z'n wobbler was.
zo af en toe rolt ie omen kijkt dan net zo verbaasd als ik kijk.
in stal ligt ie altijd op zijn oude vertrouwde zij en heel soms ondenk ik dat hij weer omgerolt is omdat de andere kant ook eens vies is.

Nog steeds doet hij het maar zelden.
denk ook vooral uit gewoonte

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 12:54

De een kan het wel, de ander niet, volgens mij schuilt er niet altijd een medisch probleem achter.

IJsco kon het eerst niet, toen hij zoveel afgevallen was dat de singel 10 gaten strakker kon, kon ze ook ineens omrollen dus daar zat het vet in de weg.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 12:58

heeft gewoon met lenigheid te maken. Hij zal aan 1 kant minder lenig zijn. Jij kunt hem d.m.v. rijden daar soepeler maken.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 13:15

Leysander rolt ook niet om. Volgens mij fysio heeft dat niets te maken met zijn rug maar gewoon omdat hij het niet wil. Hij rolt wel aan beide kanten dus ik zie verder ook geen probleem.

Aan eenkant is hij veel soepeler dan aan de andere kant. Dus hij rolt makkelijker aan die kant. Met rijden kan je dat losser maken. Het kan ook zijn dat Ameretto toch ee beetje last van zijn rug heeft. We hebben het er wel eens over gehad dat hij wat lastig in de rug was misschien toch eens handig om er een fysio naar te laten kijken als is het maar voor je eigen gevoel en geruststelling.

succes Lovers .

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 13:19

Imker kan het ook niet. Hij rolt aan de ene kant, staat dan met gebogen beentjes op en valt BUTS op de andere kant. Ik vind het altijd zo leuk om naar te gaan staan kijken, je ziet hem gewoon genieten. Volgens mij heeft het bij Imker in ieder geval geen medische kant, dat hij niet om kan rollen, maar vind hij het zo gewoon makkelijker.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 16:25

Ach, Iduna heb ik uberhaupt nog nooit zien rollen, maar daar is niks mee aan de hand. Ik denk niet dat je het medisch moet zoeken, misschien dat hij het op deze manier gewoon prettig vind, of niet anders weet dan het zo te doen.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 16:48

Robin kon dat ook nooit, 9 van de tien keer lukte het niet en dan ineens lukte het wel! Nou, dan waren we allebei verbaasd en vooral hij! *LOL* Zag er zo geinig uit *LOL* Riona kan het wel.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 17:32

Ha Harald van Jurga kan het ook niet misschien kan hij het wel, maar hij doet het niet, maar volgens mij is dit niets ernstigs, tenminste bij Harald dan, aangezien die niet helemaal ....... is! Haha! Cool Maar misschien moet je het aan een DA vragen, die weet er allicht meer van! succes

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 18:38

Volgens mij kan het ook geen kwaad hoor!Als jij lekkerder op je linkerkant in bed ligt, ga je toch ook niet op de rechterkant liggen! dat heeft denk ik niets met problemen te maken... Wat tussen niet kunnen en niet doen zit een groot gat!

Kus,
Frederike

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 19:09

Wees blij dat je paard niet om kan/wil rollen. Dan komt ie ook nooit vast te liggen in zijn stal *LOL*

Die van mij doen het geen van beide, gewoon eerst de ene kant, dan opstaan, even draaien, dan de andere kant.

Werkt ook prima Haha!

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-02 19:41

Bedankt allemaal voor jullie reacties. (had niet verwacht er zoveel te krijgen en dat er meer paarden zijn die het niet kunnen Lachen )

Ik ga me er denk ik geen zorgen over maken. Hij zal het wel fijner vinden op deze manier.

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 19:53

Shadow doet dat ook niet, hij rolt eerst de ene kant, gaat dan 'zitten' wacht even en rolt dan de andere kant hihi dat ziet er echt grappig uit Haha!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

net zo makkelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 20:07

Barley rolt beide zijdes net zo gemakkelijk. Maar ze rolt alleen in de wei. In de binnenbak heeft ze het pas een keer gedaan.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 12:11

het KAN duiden op een lichamelijk probleem, maar dit is zeer zeker niet altijd het geval: Woody heeft bv absoluut geen rugklachten, maar gewoon een hoog kontje en die kan ook niet omrollen, doet het net zoals jij het beschrijft!

Als je verder geen reden hebt om aan te nemen dat Amaretto rugklachten heeft, dan zou ik me geen zorgen maken!

GAB
Berichten: 105
Geregistreerd: 11-06-01
Woonplaats: in Peru

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 22:20

Ik had van iemand gehoord dat als een paard niet kant omrollen, hij te dik is. Fabeltje of Waarheid>???

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 23:50

Zit ook een kern van waarheid in *LOL*

RSN

Berichten: 11
Geregistreerd: 31-12-01
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 14:52

He lau je moet je hier maar geen zorgen over maken, want waarschijnlijk heeft hij zijn omrol-kunsten aan die rare kat van jullie gegeven (MOOS)! Die weet wel precies wanneer hij moet omrollen en wanneer hij iets moet omgooien!.

Anders kun je het misschien een keer voor doen aan Meret en dan kom ik wel kijken! Ik denk dat dat dan wel lachen wordt!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 14:40

Voltrack deed het ook niet, die liet zich gewoon 5 x vallen, tot hij ontdekte dat het makeklijker was om gewoon 5x om te rollen. Bovendien groeide hij nog en was hij op een gegeven moment een paar cm overbouwd, toen kon hij het opeens helemaal neit meer
Hercules kon het ook niet, maar die was/is echt zo stijf als een plank, laatst bleef hij midden op zijn rug 'steken'. Hij lag echt een halve minuut zo, ik wilde net de bak in gaan toen hij heel hard ging spartelen en toch nog omrolde. Heel vaag, maar goed hij leeft nog. Joop is de enige die echt blijft rollen en net zo makkelijk omrolt. Maar die krabt ook zijn eigen oren uit! Vork

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 16:03

dat fabeltje klopt nie..
want Keriem is nu iets dikker maar in het begin was ie erg dun
en deed hij t ook nie.
heel af en toe maar dan kijkt hij echt heel verbaasd van wat doe ik nou..

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 17:04

Nou, ik ben het ook niet eens met het fabeltje. Knipoog Die van mij doet het rollen ook per kant en is absoluut niet dik. Ook heeft het denk ik weinig met lenigheid te maken. Zij is heel soepel en super lenig, maar kan toch niet omrollen.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 20:50

Joop heeft een onwijs losse rug, ik denk dat het daar aan ligt. Hij vouwt zich echt dubbel af en toe. En op het moment is hij zo vet als ik weet niet wat, maar hij kan wel super rollen. Maakt niet uit, Joop rolt het! }>

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 20:57

ik weet niet of het erg is maar mijn paard rolt meestal gewoon om
mijn pony die kon het trouwens niet maar die had nooit last van ze rus of iets dergelijks
dus ik dus ik denk zelf dat het niet echt kwaat kan
behalve als hij bv ook onwies last van zn rug heeft of nek